Klasszikus

Vadim Repin csak Kováts Péterrel volt hajlandó ráadást adni

2017.08.08. 13:54
Ajánlom
Vadim Repin a közönségére talált a veszprémiekben: az Auer Fesztivál zárókoncertjén nem azért dübörgött a taps, mert világsztárt hallottunk, hanem azért, mert kivételes muzsika szólt kivételesen jól.

A Mendelssohn Kamarazenekar a K. 201-es A-dúr szimfóniával indítja az estét, amelyet a szerző a saját huszonkilencedikjeként írt a műfajból, noha még csak tizennyolc éves volt. Nagy mű ez, és már csak azért is jelentős, mert miközben összefoglal mindent, amit Mozart akkor a zenekari komponálásról tudott, eredeti stílust csillogtat meg.

A Kováts Péter vezényelte együttes széles dinamikai skálán, eleven hangon játssza első tételt (egy árnyalatnyival gyorsabban, mint Karajan, és határozottan sebesebben, mint a korhű Gardiner), és ez az elevenség, játékosság megmarad a lassú tételben is. A harmadik, a tánctétel méltóságteljes, és trillás díszítettségén érződik még a barokk – a Mozart számára oly fontos Bach – hatása. A da capo ismétlés végén pedig apró zenei tréfa: a menüett a kürt és az oboa pontozott ritmusaival ér véget. A negyedik tétel con spirito jellege érződik a zenekar játékán, rusztikus, vad zene ez a kürt hívószavával. Taps.

Kováts Péter

Kováts Péter

Prokofjev nagy Mozart-rajongó volt, és abban is biztos vagyok, hogy

Mozart is Prokofjev rajongó lenne, ha hallhatná a zenéjét.

A Klasszikus-szimfónia mintaképe viszont elsősorban Haydn volt. Ez az első műve a műfajban az orosz zeneszerzőnek, egy olyan hommage-darab, ami végül a saját jogán, és nem Haydn és Mozart jogán lett kedvelt. Nehezebb szimfónia ez, mint amennyire első hallásra tűnik, számos ötletes hangszerelési megoldással.

Meglepődöm, hogy mennyire jól szól a Mendelssohn Kamarazenekar, teltség és tűz van az első tételben, élénk fafúvósok és fantasztikus dinamikával szóló vonósok. A második tétel (Larghetto) tisztelgés a régi mesterek előtt, és a zenekar ennek megfelelő pátosszal tolmácsolja. Azon viszont évek óta gondolkozom, új és új előadásban hallgatva a Gavotte-ot, hogy mennyi benne a szelíd irónia és mennyi a tiszta humor. Ez a harmadik tétel ugyanis a botladozó dallamával, a staccato oktávugrásaival, kotkodácsoló oboaszólamával finom paródiaként is hatásos. Az együttes interpretációjában viszont nem domborodik ki ez az aspektus, csak a színtiszta játék – és micsoda kecsesség van az utolsó elhaló hangokban! Kováts Péterék a finálé Molto vivace hangjaival elragadnak minket is.

Ha valami fejlődést szeretnék felfedezni a nyugati zenében, talán az alapján keresnék, hogy önmagában mennyiféle, milyen komplex érzelmeket tud kifejezni egy-egy mű. Az elmúlt bő évszázad a polifonikus regénnyel, a montázzsal, a poliritmiával, a posztmodern stílussal mind erről a keresésről szólt, erről a mohóságról: hogyan fejezhetnénk ki magunkat még árnyaltabban, hogyan ragadhatnánk meg a világot a teljességében és ellentmondásosságában úgy, hogy az az intellektusnak és az esztétikai szükségleteinknek is kielégülés legyen.

Vadim Repin

Vadim Repin

A g-moll hegedűverseny ilyen mű. Prokofjev ilyen zeneszerző. A cári Oroszországban nevelkedett fel, hamar bejárta a nyugati világot, Franciaországot és Amerikát, majd ünnepelt, a szovjet kultúrvonalnak megfelelő komponista lett 1917 után, a kommunista forradalmat követően. Eközben kialakult egy ízléses, káprázatosan sokszínű stílusa, amely mélysége ellenére is mutatós. Az 1935-ben írt második hegedűversenye egy turné alatt készült: „az első tétel anyaga Párizsban, az első-második tétel Voronyezsben, a hangszerelést Bakuban végeztem, és a premier Madridban volt” – emlékezett vissza Prokofjev.

Mindezek után persze az érdekel, hogy Vadim Repin, aki belga-orosz hegedűsként, keleti-nyugatiként szintén kultúrák között egyensúlyozik, mennyire nyúl ennek a komplexitásnak a mélyére.

Repin szereti intellektuális kihívás elé állítani a közönségét, és ez a hegedűverseny is az.

Az első, Allegro moderato tétel csak tempójában játszandó moderato, valójában tele van merész ritmikai, harmóniai és dinamikai váltásokkal. Repin bámulatos gyorsasággal száguld a különböző zenei karakterek között, zenekar legyen a talpán, aki követni tudja. A Mendelssohn Kamarazenekar viszont izgalmasan szól, a fafúvósok tűpontosak, az ütősök hangja feszes, pattogó. A zenekar játéka még impozánsabb a második (Andante assai) tételben, amelyben a hegedű szabálytalanul szárnyaló dallamát előbb a klarinétok és a vonósok pizzicato mezzopiano, majd egy észrevétlen moduláció után arco követnek. Frissesség, légiesség jellemzi ezt a tételt, Repin finom vibratóval szárnyal, közben az első klarinéttal kerül interakcióba. A harmadik tétel Allegro, ben marcato groteszk tánccal indít, a felfelé törő dallamokat a vonósok vagy az ütősök szakítják félbe. Fekete humor, megrontott keringő és a művilágban feloldott oroszos karakter – ezekből áll a tétel, amely most Repin előadásában végtelenül izgalmas, szellemes és intellektuális.

A ráadás Prokofjev két hegedűre írott Szonátájának (op. 56) második tétele, amelyhez Kováts Péter csatlakozik. Nemes gesztus, hogy Repin megosztja a rivaldafényt,

a veszprémiek pedig érzékelik a pillanat súlyát: itt valami nagy dolog történik.

(Ugyanezt tapasztaltam két éve a fesztiválon a Borogyin Vonósnégyes koncertjén, amikor az egész terem állva ünnepelt.) Úgy érzem, Auer szülővárosában, a Hangvillában Vadim Repin közönségére talált.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Klasszikus hír

Ha ez így marad, ellehetetlenül az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát, miután 250 millió forintot von el tőlük a kormány.
Klasszikus ajánló

Zongorás mini maraton lesz a hétvégén a Festetics Palotában

A nagysikerű „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat mini maratonján vehet részt február 16-án és 17-én a vállalkozó kedvű közönség. A hétvégén, szombaton és vasárnap összesen négy koncertet tartanak a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Vidovszky 75 – Szerzői esttel tisztelegnek a mester előtt

A legendás pécsi zeneszerző, Vidovszky László 75. születésnapja tiszteletére ad koncertet február 23-án a Kodály Központban a Pannon Filharmonikusok.