Klasszikus

Valahogy mégsem

2006.04.03. 00:00
Ajánlom
Beszélgetés helyett társalgás, vita helyett anekdotázgatás. Röviden így lehetne jellemezni a Petersen Quartett szombat esti játékát. Ami nem ideális, de nem is minden körülmények között zavaró.

Néha jól esik kedves barátok fordulatos történeteit hallgatni, ahogy egymás szavába vágva lelkesen mesélnek, hogy mi is részesei legyünk azoknak az élményeknek, amelyekből eddig kimaradtunk. Persze ez csak egy ideig megy. Utána az ember általában belefárad, kezdi kívülállónak érezni magát.

Így történt ez a Petersen Quartett koncertjén is. A műsor első felében megszólaló két Mozart-vonósnégyesben, a korai F-dúrban (K 168) és Haydnnak ajánlott B-dúr, ún. „Jagd” kvartettben (K 458) még nem szívta el a hallgató minden energiáját a végtelenül egységes hangszín, a túlságosan is kiegyenlített tempó- és karakterválasztás. Sőt, olykor még le is nyűgözött az a profizmus, amely a berlini muzsikusok játékából sugárzott. Tökéletes biztonságban ülhettünk a nézőtéren, nem kellett tartani a legkisebb lötyögéstől sem, az intonáció bizonytalanságának pedig még a halvány lehetősége sem merülhetett fel. Mind a négy művész azonos, nagyon magas szintű hangszeres tudás birtokában volt, s valóban, mintha egyetlen művész különböző testrészeinek tökéletesen összehangolt mozgásában gyönyörködhettünk volna. Ritkán hallani ilyet: ha valaki nem ismeri a műveket és becsukja a szemét, szinte képtelenség lenne meghatározni, az első vagy a második hegedű, esetleg a brácsa szól-e.

Tökéletes előadás, gondolhatnánk. De valahogy mégsem. Nem véletlen, hogy a 18-19. századi elméletírók a kvartettet tartották a legintellektuálisabb műfajnak, s a vonósnégyes-játékot pedig nem egyszer hasonlították négy ember eszmecseréjéhez. S ehhez a felfogáshoz sehogy sem illik a túlzott kiegyenlítettség. Ha mindenki ugyanazt hajtogatja, csak bólogat, az nem eszmecsere. Pedig nincs szükség vérre menő küzdelemre, de ha nem is vitatkozunk, legalább egymás mondanivalóját egészítsük ki, gondoljuk tovább.

A szép hang és a megbízhatóság varázsa mégis kitartott egy ideig. Bár nem tudtunk meg semmi újat és izgalmasat a művekről, szembesülhettünk a zenével – mint mikor egy partitúrát olvasunk. Követhetően, átláthatóan és érthetően játszottak. Kicsit mindig ugyanúgy, de sebaj, Mozart vonósnégyesei így is lenyűgözők.

A B-dúr vonósnégyes harmadik, Adagio tételében azonban olyan érzéketlen sforzatók szólaltak meg, amelyek után már nem lehetett tovább elfogulatlanul figyelni a Petersen Quartett produkcióját. Egyre zavaróbbá vált, hogy a kápától a csúcsig mindenhol egyformán tapad a vonó, hogy nincsenek kettőskötések, nincsenek megformált frázisok, hogy a zene nem lélegzik. Talán egyedül a csellista, Henry-David Varema játszott olykor ízesebben. De ez az öröm sem tartott sokáig. A koncert második felében megszólaló A-dúr (K 169) és F-dúr (K 590) vonósnégyesben már kisebb pontatlanságok is előfordultak, s maradt az akadémikus játékmód: gépiesen egyenletes futamok és dallamok, halk és hangos jól kiszámított, ám minden érzékeny árnyalatot nélkülöző váltogatása, ütemsúlyok mechanikussága, zenei egységek formázatlansága. Nem gondolom, hogy feltétlenül korhű hangszereken, „régizenésen” kell játszani Mozart vonósnégyeseit, viszont a Petersen Quartetténél pontosabb, elmélyültebb és zeneértőbb kottaolvasás mindenképpen szükséges.

A közönség persze a szokásokhoz híven vastapssal hálálta meg a produkciót, és követelt ráadást a művészektől – hozzá kell tennem, a Petersen Quartett nem kérette magát sokáig.

(2006. március 25. MTA Díszterem; Budapesti Tavaszi Fesztivál - Mozart összes vonósnégyese/IV; A Petersen Quartett koncertje; Mozart: F-dúr vonósnégyes, K 168; B-dúr vonósnégyes, K 458; A-dúr vonósnégyes, K 169; F-dúr vonósnégyes, K 590)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Zenés színház

Cecilia Bartoli is fellép a bécsi Operaház új évadában

Öt saját produkcióval, a Monte-Carlói Opera vendégelőadásával, gyermekoperával és három balettpremierrel is készül a Bécsi Állami Operaház a 2021/22-es szezonra. Az új évad egyik szenzációja, a világhírű olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli debütálása a bécsi színpadon.
Könyv

„A költészet maga a titokzatos zene” – Tóth Krisztina a Lírástudók vendége

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio június 9-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Tóth Krisztina, költő, író, műfordító.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Színház

Takács Kati a Psota Irén-díj idei kitüntetettje

A Jászai Mari-díjas érdemes művész Básti Juli Kossuth-díjas színművésztől vehette át az elismerést június 9-én, a Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadó ünnepségen. Takács Katit az eseményen Bálint András méltatta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Klasszikus hír

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.
Klasszikus hír

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Klasszikus újranyitás

Teherautó platójáról és templomokban is zenél a Fesztiválzenekar

Június 9-én és 11-én ismét mozgó teherautóról zenélnek majd a Budapesti Fesztiválzenekar művészei a fővárosban. Szerda és péntek délutántól estig a belvárosban és Újlipótvárosban várható az élő zenét hozó autó felbukkanása. A mobil utcazenélés mellett ismét országszerte fellépnek templomokban, zsinagógákban.
Klasszikus ajánló

Zene+ sorozat a Várkert Bazárban

Három ünnep, három összművészeti koncert. A Várkert Bazár a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával együttműködésben igazi összművészeti kulturális csemegékkel készül 2021 nyarára. Az ódon történelmi falak között – miközben a felejthetetlen panorámában gyönyörködünk – a kiváló akusztika segítségével felemelő és tartalmas nyáresték várnak az érdeklődőkre.