Klasszikus

Valahogy mégsem

2006.04.03. 00:00
Ajánlom
Beszélgetés helyett társalgás, vita helyett anekdotázgatás. Röviden így lehetne jellemezni a Petersen Quartett szombat esti játékát. Ami nem ideális, de nem is minden körülmények között zavaró.

Néha jól esik kedves barátok fordulatos történeteit hallgatni, ahogy egymás szavába vágva lelkesen mesélnek, hogy mi is részesei legyünk azoknak az élményeknek, amelyekből eddig kimaradtunk. Persze ez csak egy ideig megy. Utána az ember általában belefárad, kezdi kívülállónak érezni magát.

Így történt ez a Petersen Quartett koncertjén is. A műsor első felében megszólaló két Mozart-vonósnégyesben, a korai F-dúrban (K 168) és Haydnnak ajánlott B-dúr, ún. „Jagd” kvartettben (K 458) még nem szívta el a hallgató minden energiáját a végtelenül egységes hangszín, a túlságosan is kiegyenlített tempó- és karakterválasztás. Sőt, olykor még le is nyűgözött az a profizmus, amely a berlini muzsikusok játékából sugárzott. Tökéletes biztonságban ülhettünk a nézőtéren, nem kellett tartani a legkisebb lötyögéstől sem, az intonáció bizonytalanságának pedig még a halvány lehetősége sem merülhetett fel. Mind a négy művész azonos, nagyon magas szintű hangszeres tudás birtokában volt, s valóban, mintha egyetlen művész különböző testrészeinek tökéletesen összehangolt mozgásában gyönyörködhettünk volna. Ritkán hallani ilyet: ha valaki nem ismeri a műveket és becsukja a szemét, szinte képtelenség lenne meghatározni, az első vagy a második hegedű, esetleg a brácsa szól-e.

Tökéletes előadás, gondolhatnánk. De valahogy mégsem. Nem véletlen, hogy a 18-19. századi elméletírók a kvartettet tartották a legintellektuálisabb műfajnak, s a vonósnégyes-játékot pedig nem egyszer hasonlították négy ember eszmecseréjéhez. S ehhez a felfogáshoz sehogy sem illik a túlzott kiegyenlítettség. Ha mindenki ugyanazt hajtogatja, csak bólogat, az nem eszmecsere. Pedig nincs szükség vérre menő küzdelemre, de ha nem is vitatkozunk, legalább egymás mondanivalóját egészítsük ki, gondoljuk tovább.

A szép hang és a megbízhatóság varázsa mégis kitartott egy ideig. Bár nem tudtunk meg semmi újat és izgalmasat a művekről, szembesülhettünk a zenével – mint mikor egy partitúrát olvasunk. Követhetően, átláthatóan és érthetően játszottak. Kicsit mindig ugyanúgy, de sebaj, Mozart vonósnégyesei így is lenyűgözők.

A B-dúr vonósnégyes harmadik, Adagio tételében azonban olyan érzéketlen sforzatók szólaltak meg, amelyek után már nem lehetett tovább elfogulatlanul figyelni a Petersen Quartett produkcióját. Egyre zavaróbbá vált, hogy a kápától a csúcsig mindenhol egyformán tapad a vonó, hogy nincsenek kettőskötések, nincsenek megformált frázisok, hogy a zene nem lélegzik. Talán egyedül a csellista, Henry-David Varema játszott olykor ízesebben. De ez az öröm sem tartott sokáig. A koncert második felében megszólaló A-dúr (K 169) és F-dúr (K 590) vonósnégyesben már kisebb pontatlanságok is előfordultak, s maradt az akadémikus játékmód: gépiesen egyenletes futamok és dallamok, halk és hangos jól kiszámított, ám minden érzékeny árnyalatot nélkülöző váltogatása, ütemsúlyok mechanikussága, zenei egységek formázatlansága. Nem gondolom, hogy feltétlenül korhű hangszereken, „régizenésen” kell játszani Mozart vonósnégyeseit, viszont a Petersen Quartetténél pontosabb, elmélyültebb és zeneértőbb kottaolvasás mindenképpen szükséges.

A közönség persze a szokásokhoz híven vastapssal hálálta meg a produkciót, és követelt ráadást a művészektől – hozzá kell tennem, a Petersen Quartett nem kérette magát sokáig.

(2006. március 25. MTA Díszterem; Budapesti Tavaszi Fesztivál - Mozart összes vonósnégyese/IV; A Petersen Quartett koncertje; Mozart: F-dúr vonósnégyes, K 168; B-dúr vonósnégyes, K 458; A-dúr vonósnégyes, K 169; F-dúr vonósnégyes, K 590)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.