Klasszikus

Valaki már megint meg akarja menteni a komolyzenét

2017.08.21. 11:36
Ajánlom
Ezúttal Stephen Hough az, aki többek között abban látja a klasszikus zene fennmaradását, hogy előadók megtanulnak normálisan lapozni. Persze ennél súlyosabb dolgokat is mondott.

A Pacific Standard kérdezte a brit világhírű zongoraművészt és zeneszerzőt, Stephen Hough-t arról, hogyan lehetne átmenteni a műfajt a modern korba. Hough kivételes személyiség: ma már a brit zene tekintélyes veteránjának számít, de nem csak zenész, hanem festő és író is, most fog megjelenni az első regénye, hithű katolikus és homoszexuális.

Az interjú apropóját az egyik mesterkurzusa adta, ahol a művész nem kifogásolt semmit, csak azt, hogy a fiatal zenészek túl lassan lapoztak. "Minden egyes mozdulat, amit a színpadon végzel, része az előadás drámaiságának. Koncertet adni olyan, mint színházat csinálni. Azt hiszem, ez az egyik ok, hogy más ruhákban kell lennünk előadóként, mint hallgatóként. Nem kell, hogy frakk legyen, de hangsúlyozzuk, hogy nem mindennapi dologról van szó."

Hough ezután kifejtette, hogy

zenét hallgatni magasabbra repít minket, mint amikor banánt veszünk a közértben.

Ideális esetben ez a szint az eksztázis. "Ha Schubert B-dúr szonátájának lassú tételét fogod játszani, de gyors mozdulattal mész a zongorához, az azt jelenti, hogy nem játszod már a szíveddel, mielőtt belekezdenél a darabba. (...) A zene a csenddel kezdődik."

A művész épp ezért tartaná jónak, ha minden egyes iskolai nap 15 perc csenddel – lassú lélegzéssel, meditációval vagy imádsággal – kezdődne. "Sajnálom a gyerekeket. Az életük tele van a figyelmüket megzavaró dolgokkal." Az elektronikus korszak előtt az emberek szorosabb kapcsolatban voltak a belső életükkel, érzéseikkel, és Mozart, Brahms és a többiek a zenéjükkel megjelenítették ezt a spirituális szintet. "A zene utat talál ehhez a belső világhoz. Időt emészt fel. Rápillanthatsz egy festményre, de ha egy öt perces zenét végig akarsz hallgatni, rá kell áldoznod azt az öt percet. És ez fegyelemre is tanít – ami mára sajnos már negatív szó lett (...)."

Na de hogyan akarja megmenteni Stephen Hough a klasszikus zenét?

Sok koncertszervező azt hiszi, hogy ha este nyolckor van egy koncert, akkor az emberek elmennek.

Tudjuk, hogy ez nem így van. Sokat beszéltem arról, hogy változtassuk meg ennek az időpontját (...), tegyünk össze egy csomagot például egy étteremmel, például úgy, hogy valaki elmegy fél hétkor egy egyórás koncertre, aztán kedvezményesen vacsorázhat." Ha a művészetet és az eladhatóságot ötvözzük, mindenki jól jár, mondja a zongorista. Hough a koncertszüneteket sem szereti, szerinte túl hosszú egy kávéhoz és túl rövid egy rendes beszélgetéshez az a 20-25 perc, és legtöbbször csak azért tartják meg, mert "ennek így kell lennie".

A teljes angol nyelvű interjú itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.