Klasszikus

Valentin-napi koncert a Pannon Filharmonikusokkal és Radics Gigivel

2013.02.20. 18:35
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok már-már hagyományos Valentin napi hangversenyének húzóneve idén az alig tizenhat éves Megasztár-győztes, Radics Gigi volt. A fellépők könnyed klasszikusokkal és klasszikus könnyűzenei dalokkal mondták el: szeretlek! KRITIKA

Nyitányként Gershwin Egy amerikai Párizsban című művével kalauzoltak minket a szerelmesek városába, a századeleji, bohém Párizsba. A műsor első felében ezt a hangulatot próbálták megragadni - több-kevesebb sikerrel. Radics Gigi elsőként a Summertime-mal lépett színpadra a Porgy és Bess-ből. Sajnos nem sokat sikerült átadnia ebből az érzékeny, gyönyörű dalból. A zenekar halk, érzéki kíséretével éles kontrasztban állt indokolatlanul sok hajlítással és vibratoval teletűzdelt előadása. Talán a kevesebb több lett volna. Sosztakovics Foxtrottja viszont sodró lendületű, magával ragadó élmény volt. A fiatal karmester, Christian Schumann tulajdonképpen nem is vezényelte, sokkal inkább eltáncolta a zenekarnak, hogy mit játsszanak. (Ez a módszer egyébként egészen hatékonynak bizonyult a különféle táncok, például a koncert első felének utolsó műveként játszott Mambo vezénylésében.) A Foxtrott után következő Habanera azonban, sajnos, megint csalódást jelentett, mivel az énekesnő egyszerűen nem tudta a hangokat. Így hiába táncolt mögötte Schumann, hiába próbált a zenekar feszes, összeszedett játékkal segíteni rajta, hiába látszott Gigin, hogy keményen küzd, nem vált élvezhetővé az előadás.

Az Habanera után könnyedebb vizekre eveztünk: Radics Gigi és Serbán Attila a West Side Storyból énekelt két duettet. Az előadás korrekt volt, de a mindent elsöprő szerelem, sajnos, elmaradt. A koncert első felének zárásaként szintén a West Side Storyból hallottuk a Mambót. A zenekar felszabadultan játszott, mintegy örömzenélésnek tűnt az előadás, látszott hogy nemcsak a táncoló Christian Schumann, hanem az együttes minden tagja élvezi a játékot. A fúvósok igazán kitettek magukért, egészen latinos hangulat kerekedett a teremben.

A szünet után Bernstein Candide-nyitányának fülbemászó dallamai hangoltak rá a koncert további részére, ahol a legismertebb szerelmes slágereket hallhattuk Kovács László hangszerelésében. Popdalokat énekelni szimfonikus kísérettel mindig jó ötlet, a telt zenekari hangzás még a legjobban megírt dalt is jobbá teszi. A Pannon Filharmonikusok együttese könnyűzenészekkel is kiegészült: Rakonczai Viktor zongorán, Rácz Gergő basszusgitáron, Gyenge Lajos pedig ütőhangszereken kísérte a műsorszámokat. A zongorajáték meghatározó eleme volt mindegyik dal kíséretének, ám erősítés ide vagy oda, sem a basszusgitár, sem az ütőhangszerek nem hallatszottak igazán, beolvadtak a zenekarba, amely egyébként szintén erősen háttérbe szorult. Itt már Schumann se táncolt, sőt ülve dirigált. Az énekesek viszont elemükben voltak. Amennyire bizonytalannak tűnt a koncert első fele, annyira a helyén volt a második. Érezni lehetett, hogy mind Gigi, mind Attila ebben a stílusban érzi igazán otthon magát, amit - különösen a kissé lehangoló első félidő után - nagyra értékelt, és többször vastapssal jutalmazott a közönség.

Két tisztán zenekari művet hallottunk még. Elgar Nimródjára egyetlen szót találhatok: tökéletes volt, a közönség egy emberként a székhez szegezve, néma csendben hallgatta. Az utolsó műsorszám (Csajkovszkij Hattyúk tava-szvitjének Finaléja) viszont már kevésbé bizonyult szerencsésnek. A koncepció érthető volt: ismert mű is, finálé is, illik egy koncert végére. Ám Lionel Richie Endless Love-ja és a Dolly Partontól ráadásként előadott I Will Always Love You között (ráadásul önmagában, a szvitből kiemelve) furcsán hatott.

Mindent összevetve egy kellemes koncertet hallhattunk. Az előadás első felében ugyan a Pannon Filharmonikusok profizmusával éles kontrasztot alkotott Radics Gigi esetlensége, a zenekari művekben viszont különleges látványelem volt Christian Schumann tánca. A szünet után már egyértelműen a szerelem kapta a főszerepet: az előadás második fele igazi kéz a kézben hallgatós, közben lopva összepillantós estévé változott, pont ahogyan egy Valentin napi koncerttől várná az ember.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze.