Klasszikus

Valentin-napi koncert a Pannon Filharmonikusokkal és Radics Gigivel

2013.02.20. 18:35
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok már-már hagyományos Valentin napi hangversenyének húzóneve idén az alig tizenhat éves Megasztár-győztes, Radics Gigi volt. A fellépők könnyed klasszikusokkal és klasszikus könnyűzenei dalokkal mondták el: szeretlek! KRITIKA

Nyitányként Gershwin Egy amerikai Párizsban című művével kalauzoltak minket a szerelmesek városába, a századeleji, bohém Párizsba. A műsor első felében ezt a hangulatot próbálták megragadni - több-kevesebb sikerrel. Radics Gigi elsőként a Summertime-mal lépett színpadra a Porgy és Bess-ből. Sajnos nem sokat sikerült átadnia ebből az érzékeny, gyönyörű dalból. A zenekar halk, érzéki kíséretével éles kontrasztban állt indokolatlanul sok hajlítással és vibratoval teletűzdelt előadása. Talán a kevesebb több lett volna. Sosztakovics Foxtrottja viszont sodró lendületű, magával ragadó élmény volt. A fiatal karmester, Christian Schumann tulajdonképpen nem is vezényelte, sokkal inkább eltáncolta a zenekarnak, hogy mit játsszanak. (Ez a módszer egyébként egészen hatékonynak bizonyult a különféle táncok, például a koncert első felének utolsó műveként játszott Mambo vezénylésében.) A Foxtrott után következő Habanera azonban, sajnos, megint csalódást jelentett, mivel az énekesnő egyszerűen nem tudta a hangokat. Így hiába táncolt mögötte Schumann, hiába próbált a zenekar feszes, összeszedett játékkal segíteni rajta, hiába látszott Gigin, hogy keményen küzd, nem vált élvezhetővé az előadás.

Az Habanera után könnyedebb vizekre eveztünk: Radics Gigi és Serbán Attila a West Side Storyból énekelt két duettet. Az előadás korrekt volt, de a mindent elsöprő szerelem, sajnos, elmaradt. A koncert első felének zárásaként szintén a West Side Storyból hallottuk a Mambót. A zenekar felszabadultan játszott, mintegy örömzenélésnek tűnt az előadás, látszott hogy nemcsak a táncoló Christian Schumann, hanem az együttes minden tagja élvezi a játékot. A fúvósok igazán kitettek magukért, egészen latinos hangulat kerekedett a teremben.

A szünet után Bernstein Candide-nyitányának fülbemászó dallamai hangoltak rá a koncert további részére, ahol a legismertebb szerelmes slágereket hallhattuk Kovács László hangszerelésében. Popdalokat énekelni szimfonikus kísérettel mindig jó ötlet, a telt zenekari hangzás még a legjobban megírt dalt is jobbá teszi. A Pannon Filharmonikusok együttese könnyűzenészekkel is kiegészült: Rakonczai Viktor zongorán, Rácz Gergő basszusgitáron, Gyenge Lajos pedig ütőhangszereken kísérte a műsorszámokat. A zongorajáték meghatározó eleme volt mindegyik dal kíséretének, ám erősítés ide vagy oda, sem a basszusgitár, sem az ütőhangszerek nem hallatszottak igazán, beolvadtak a zenekarba, amely egyébként szintén erősen háttérbe szorult. Itt már Schumann se táncolt, sőt ülve dirigált. Az énekesek viszont elemükben voltak. Amennyire bizonytalannak tűnt a koncert első fele, annyira a helyén volt a második. Érezni lehetett, hogy mind Gigi, mind Attila ebben a stílusban érzi igazán otthon magát, amit - különösen a kissé lehangoló első félidő után - nagyra értékelt, és többször vastapssal jutalmazott a közönség.

Két tisztán zenekari művet hallottunk még. Elgar Nimródjára egyetlen szót találhatok: tökéletes volt, a közönség egy emberként a székhez szegezve, néma csendben hallgatta. Az utolsó műsorszám (Csajkovszkij Hattyúk tava-szvitjének Finaléja) viszont már kevésbé bizonyult szerencsésnek. A koncepció érthető volt: ismert mű is, finálé is, illik egy koncert végére. Ám Lionel Richie Endless Love-ja és a Dolly Partontól ráadásként előadott I Will Always Love You között (ráadásul önmagában, a szvitből kiemelve) furcsán hatott.

Mindent összevetve egy kellemes koncertet hallhattunk. Az előadás első felében ugyan a Pannon Filharmonikusok profizmusával éles kontrasztot alkotott Radics Gigi esetlensége, a zenekari művekben viszont különleges látványelem volt Christian Schumann tánca. A szünet után már egyértelműen a szerelem kapta a főszerepet: az előadás második fele igazi kéz a kézben hallgatós, közben lopva összepillantós estévé változott, pont ahogyan egy Valentin napi koncerttől várná az ember.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Tóth Krisztina: Ne húzzuk be a nyakunkat!

Az írók szerepéről, a múlt borzalmainak lejegyzéséről, a populizmus terjedéséről, valamint a társadalmak szélsőséges megosztottságáról beszélt Tóth Krisztina a Könyvfesztivál megnyitóeseményén. Az idei díszvendéget, Szvetlana Alekszijevicset Háy Hános laudálta.
Színház

Közzétette el nem mondott szenátusi beszédét Karsai György

Rátóti Zoltán egy hónappal ezelőtt, augusztus 26-án menesztette a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának vezetőjét, Karsai Györgyöt. A döntés ellen több intézmény és művész felszólalt, később a professzor maga is reagált a történtekre. Most azt a beszédét osztotta meg közösségi oldalán, melyet az egyetem 2021. szeptember 17-i szenátusi ülésén szeretett volna elmondani.
Jazz/World

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Zenés színház

Éneklő Kádár-kockák a kifutón – így készült a Soharóza új színházi divatbemutatója, a Keleti Blokk (GALÉRIA)

Szeptember 9-én mutatták be a Trafóban Halas Dóra és Nagy Fruzsina legújabb catwalk koncertjét, a Keleti blokkot, amely egy elképzelt jövőn keresztül tekint vissza a múltra. Dubniczki Attila fotókon keresztül mutatja be a premier előtti utolsó pillanatokat és a háttérben zajló munkát.
Zenés színház

Az év ősbemutatójának választotta az Opernwelt Eötvös Péter darabját

Az egyik legjelentősebb német kulturális folyóirat, az Opernwelt idén is évkönyv formájában összegezte az elmúlt évad legkiválóbb előadásait. Eötvös Péter Berlinben színre vitt, Sleepless című operáját a Zürichi Operában előadott Stefan Wirth-darabbal együtt választották a legjobb ősbemutatónak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A legismertebb élő ukrán komponista – Valentin Szilvesztrov 85 éves

Egy évvel ezelőtt még elsősorban a zeneélet új művei iránt fokozottan érdeklődő közönség ismerhette Valentin Szilvesztrov nevét, ám az orosz invázió kezdete óta a szerző műveit Európa-szerte játsszák az ukrán nép iránti szolidaritás jegyében.
Klasszikus ajánló

Kossuth-díjas művészek tisztelegnek a Zeneakadémián Cziffra György emléke előtt

A jazz, a népzene, a cigányzene és a klasszikus zene fúzióját teremti meg négy Kossuth-díjas művészünk Cziffra Györgyre emlékezve, a világhírű zongoraművész születésének 101. évfordulóján. Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estje november 5-én, 19.30-tól várja az érdeklődőket a Zeneakadémián.
Klasszikus ajánló

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.