Klasszikus

Valóban a szenvedés a kreativitás katalizátora?

2016.08.04. 08:14
Ajánlom
A kínlódó művész képe annak a megtestesülése, miszerint a szenvedés a kreativitás katalizátora. Gyakran találkozhatunk ezzel az irodalomban, de vajon a tudomány is alátámasztja-e ezt az elképzelést? A psmag.com cikkéből kiderül.
depresszió

depresszió

Egyes tudósok egyetértenek ezzel a kijelentéssel, azonban mások azt is megjegyzik, hogy ugyanúgy a boldogság is képes kihozni az emberből a kreativitást és hozzájárulni az alkotás hatékonyságához. A harmadik csoportba tartoznak azok a szakemberek, akik szerint a kevert érzelmek megélése vezet a legnagyszerűbb alkotásokhoz.

Mozart, Beethoven és Liszt munkássága bizonyítja, hogy a kínok kínjait átélő művészek igenis nagy dolgokra képesek.

Karol Jan Borowiecki lengyel közgazdász, aki korábban a művészet és a háború összefüggéseit vizsgálta, összehasonlította a három nagy komponista érzelmi életét. Azt találta, hogy a kreativitás – a nagy zeneművek számának tekintetében –

bizonyos részben tulajdonítható a negatív hangulatnak, a szomorúságnak.

 Legalábbis esetükben a melankólia a múzsájukként szolgált.

zongora

zongora

Borowiecki azért ezt a három zeneszerzőt választotta vizsgálata tárgyául, mert mindhárman számos magánlevelet hagytak hátra, melyekből szinte az egész életük kiolvasható. Ezeket a leveleket szövegelemző szoftver segítségével vizsgálta.

406 pozitív érzelmi szót talált, pl. szeretet, örömteli, szép, és 499 olyan szót ismert fel a program, amelyek negatív érzelmi töltettel rendelkeznek, pl. fájdalom, bánat, nyugtalan. Ezután elemezte, hogy milyen érzelmi színezete van a leveleknek aszerint, hogy milyen típusú szavak az uralkodók.

Ezután a levelek alapján sejthető érzelmi állapotukat összevetette az abban az évben komponált művek számával. Olyan fontosabb életesemények is jelentéssel bírtak, mint a foglalkoztatottság, a családi állapot, a fizikai egészség vagy egy közeli hozzátartozó halála.

Borowiecki azt is megfigyelte, hogy

egy biztos állás elnyerése csökkenti a kreativitást,

 és ugyanez a helyzet a házastársi vagy élettársi kapcsolatban éléssel is. Ez azt jelzi, hogy a nélkülözés erős kapcsolatban állhat az inspirációval; az éhezés vagy a félelem attól, hogy ki tudom-e fizetni a lakbért, nem csak gondolatainkat befolyásolja, hanem serkenti a kreativitásunkat.

Azt is megállapította, hogy a szomorúság - és kisebb mértékben a szorongás és a harag - ok-okozati összefüggést mutat több nagy kompozíció létrejöttével. Kiszámította; a negatív érzelmek növekedése 36,7 százalékban inspirálta egy zenemű megírását a következő évben.

"Mivel a depresszió szorosan összefügg a szomorúsággal, ez az eredmény nagyon közel jár ahhoz a pszichológusi vélekedéshez, miszerint a depresszió megnöveli a kreativitást" - írja a Review of Economics and Statistics című tanulmányban.

Borowiecki ugyanakkor elismeri, hogy e három eset nem nyújt végleges bizonyítékot a feltevésre, de ha eredményei a depresszióban szenvedőket arra biztatják, hogy próbáljanak valamilyen kreatív feladatra összpontosítani, az már önmagában is nagyszerű dolog.

Ahogy Jeremy Denk zongoraművész írta: ha Beethoven még egy kicsivel többet  szenvedett volna, meglett volna az a tizedik szimfónia is.

beethoven capitalotc com (1)

beethoven capitalotc com (1)

Tébolyult művészek Michelangelótól Tim Burtonig

Ebben a cikkben olyan kreatív elméket válogattunk össze, akik saját démonaikkal küzdöttek, és alkotásaikon nyomott hagyott mentális állapotuk változása. Bizarr műalkotások, levágott fülcimpa, nevetőgörcs és további különös esetek - olvasson tovább!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.