Klasszikus

Változatok életre, halálra

2011.11.18. 11:01
Ajánlom
Brahms, jazz, Rahmanyinov, Csillagok háborúja – igazán minden volt a Miskolci Szimfonikusok műsorán. KRITIKA

Szokatlan programmal készült a Miskolci Szimfonikus Zenekar Népszerű bérletük idei második, november 14-i estjére. Első ránézésre tipikus crossover, szimfonikus zenét jazzel és filmzenével "hígító" koktélnak tűnhetett műsoruk, ám a darabok ívét végigkövetve szokatlanul szofisztikált szerkesztői szándékot ismerhettünk fel a (cikkünkhöz kölcsönvett) Változatok életre, halálra cím mögött. "A klasszikus zene és a jazz legkorábbi formai kapcsolata a klasszikus zenében gyakran használt variációs formában rejlik, melyben a téma bemutatását követően az egész kompozíció egy témára illetve annak harmóniamenetére épülő variáció-sorozatból áll. Ezt a formát a nagy zeneszerzők a barokk zenétől kezdve előszeretettel alkalmazták, és alkalmazzák a mai napig is." Oláh Kálmán zeneszerző- jazz-zongorista a műsorfüzetben olvasható gondolatait szinte tökéletesen illusztrálta a hangverseny műsora: elsőként Brahms Változatok egy Haydn-témára című variációsorozata hangzott el, ezt követte Oláh Kálmán Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio című kompozíciója, mellyel kapcsolatban a fenti gondolatokat megfogalmazta, majd a szünet után Rahmanyinov A holtak szigete című, a Dies Irae-témát variáló szimfonikus költeménye volt soron, zárószámként pedig John Willams A csillagok háborúja-szvitje szólalt meg.

Brahms viszonylag korai, szimfóniái előtt született művében a kamarazenei jelleget, illetve a megidézett bécsi klasszikus stílust és hangzáseszményt célozta meg a Kovács László vezette miskolci együttes. Talán érdemes lett volna - kontrasztosabb tempóválasztással, merészebb lassításokkal, szándékosan eltúlzott gesztusokkal - jelezni, hogy mégiscsak romantikus műről van szó. A Brahms-mű esetében némiképp hiányolt hatásokban azonban bővelkedett Oláh Kálmán műve, mely a concerto grosso és a barokk variáció formaelemeit használja, de például bátor zenekarkezelése markánsan modern (az intenzív ütőhasználat, a szordinált rezek, kitartott kürtök és a basszus-fafúvósok együttese már-már elektronikus hangzást imitál). Az Oláh Kálmán-Barcza Horváth József-Balázs Elemér trió vitális játéka érzékelhetően felcsigázta a kimértebb szimfonikus muzsikához szokott füleket, a tutti-trió trió-tutti váltásokat mesterien vette át egymástól a zongorista és a karmesteri - csak fájlalhattuk, hogy a mintegy 15 perces mű végére a szerző nem álmodott vérbő tutti zárórészt.

A szünet utánra is maradt szokatlan műsorelem. Rahmanyinov szimfonikus költeményének első hangjai előtt a Művészetek Háza - korábban moziként használt - nagytermének fényei kihunytak, és a zenekar mögött kifeszített vásznon felderengett a művet ihlető festmény, Arnold Böcklin A holtak szigete című képe. A sajnálatosan ritkán játszott mű méltó párdarabja lehetne Liszt és Debussy szimfonikus költeményeknek, lévén az 1909-ben keletkezett kompozíció pasztellszínei, aszimmetrikus és váltakozó ütemmutatója, drámaisága éppen a "még könnyen befogadható" és a "már nem közhelyes" határmezsgyéjén egyensúlyoznak.

A vetítésnek köszönhetően a ködös fantasy-filmek hangulatát idéző performansz után igazi filmzene következett. A minden lehetséges díjat elnyert John Williams Star Wars zenéjének szvitje mellé is elkélt volna a vetítés, ugyanis a film öt legnépszerűbb témájából összefűzött mű koncertdarabként igen kevéssé meggyőző. Amit hiányolhattunk, az - a katonaságnál elszenvedett fúvószenekari "hatásoktól" pályájának e szakaszában még megszabadulni képtelen - John Williams kottájából is hiányzik. Nagy kérdés, érdemes-e, szabad-e filmzenével zárni egy zenekari estet, még akkor is, ha a műsor íve pompásan előkésziti (itt elsősorban a vetítésre, és nem a variációs technikára gondolhatunk, lévén a filmikon zenéjében variáció nem, ám ismétlődés annál több fedezhető fel), vagy ha a már nevében is vállaltan könnyedebb Népszerű bérlet egyik estjéről van szó? Még akkor is, ha tudjuk, hogy a kizárólag filmzenékből összeállított szimfonikus hangversenyekre óriási a kereslet. A szimfonikus műsor végére illesztett filmzene-blokk közönségcsalogató erejével kapcsolatos kételyeinket megerősíteni látszott az első félidőt záró ovációhoz képest visszafogott tetszésnyilvánítás.

Minden bizonnyal nem a Kovács László vezette Miskolci Szimfonikusok előadásának szólt a kritika, hiszen dinamikában, lendületben, magabiztosságban nem maradtak alul az eredeti felvételeket rögzítő, stúdiótechnikával bőségesen megtámogatott brit zenekarokhoz képest. Immár többedszer érezzük úgy, hogy a miskolciak karmestere - ahogy azt Wagner-betanításai, vagy éppen legutóbbi beugrása Liszt hasonlóan nagyszabású Krisztusa élére is mutatják - nagyegyüttest foglalkoztató, dús romantikus-impresszionista hangzásvilágú, mozgalmas művekben találja magát elemében. S hogy karmesteri erényeit kellőképp ki tudja-e bontakoztatni a budapestinél nyilvánvalóan kevesebb nagyszabású műre vevő miskolci közönség előtt? Megtudhatják - várhatóan november 28-án megjelenő - interjúnkból, a koncert előtt ugyanis erről is megkérdeztük Kovács Lászlót.

Miskolci Szimfonikus Zenekar

2011. november 14. 19:00 Művészetek Háza

Vez.: Kovács László
Km.: Oláh Kálmán Trió

Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op. 56a
Oláh Kálmán: Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio
Rahmanyinov: A holtak szigete, op. 29
John Williams: Csillagok háborúja - szvit


Népszerű Zenei Estek-bérlet

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.
Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és hat napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.