A Nemzeti Filharmonikusok Lukács bérletének részeként kerül sor december 2-án a Cipolla című koncertre. A bérlet jellegzetessége, hogy Haydn szimfóniái, hangszeres és vokális művei mellett kortárs magyar kompozíciók csendülnek fel. Miért pont Haydnt választották a modern darabok társául?
Nemcsak mi gondoljuk, hogy Haydn zenéje kiválóan kiegészíti a 20-21. századi modern zenét, ha körbenézünk a világ koncertpódiumain, gyakran látunk hasonló párosítást. Ráadásul Haydn gyógyír nemcsak a hallgatóságnak, de minden előadóművésznek is, legyen az hangszeres vagy énekes előadó. Ha pedig tovább élesítjük az optikánkat, felfoghatjuk úgy is, hogy
Haydn bizonyos tekintetben – gondolok elsősorban Eszterházához való kötődésére – tiszteletbeli magyar szerző is.
A Pesti Vigadóban rendezett hangverseny része a Mario és a varázsló is. Vajda János, Thomas Mann novellája nyomán született operáját egy nap eltéréssel mutatta be 1988-ban a televízió és a Magyar Állami Operaház is, a mű a dalszínház 2018-as New York-i turnéján is nagy sikert aratott. Hogyan fog működni ez a zenés színházi darab a színház jellegzetes elemei nélkül?
Egyrészt a szerző véleményét kértem a kérdést illetőleg, aki támogatta az elképzeléseinket. Másrészt én magam biztos vagyok benne, hogy ez a remekmű erősen fog hatni a közönségre. Ahogy Verdi, Wagner, Puccini jó néhány operája is nagy sikerrel csendül fel koncerttermekben – a Mario zenéje is működőképes.
Szintén a műsorban szerepel Haydn B-dúr sinfonia concertantéja, melynek szólóit a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai, a Vajda-opera kisebb szerepeit pedig a Nemzeti Énekkar szólistái abszolválják. Hogyan választják ki a művészeket ezekre a kiemelt feladatokra?
Tudomásom szerint a Zenekarban a művészeti tanács ad javaslatot a szólisták megnevezésére. A Nemzeti Énekkarban pedig az évadterv elfogadása után belső próbaénekléseket hirdetünk meg, ahol minden művészünknek lehetősége van megmutatnia magát a szóba jövő, kiválasztott szerepekben.
A szólófeladatokat kínáló koncertek számunkra mindig jó lehetőségek, énekművészeink szeretik ezeket a kihívásokat.
Úgy gondolom, hogy együtteseink ilyen szempontból fantasztikus gyűjtőhelyei a különböző tehetségeknek. A kórusban igen sokfajta hang van, bátran jelenthetem ki, hogy mind stílusban, mind karakterben rendkívül változatosan tudunk kiállítani szólistákat.
Pécsi és debreceni színházi évei alatt sokat foglalkozott szimfonikus és operarepertoárral, az utóbbiért kifejezetten rajong. Az énekkari munkához képest más felkészülést igényel egy olyan est, ahol ezeken a területeken kell megmutatkoznia?
Természetesen igen. Operával karigazgatóként is szinte hónapról hónapra foglalkozom, a Nemzeti Énekkar műsorán nemcsak az idei évadban, hanem mindig sűrűn szerepel e műfaj.
Ugyanakkor a kórus és a kisebb szerepek betanításán túl, most mint a koncert dirigensének, a karmesteri vénámra is szükség lesz, elő kell vennem ezt a képességemet.
Szerencsére többször is volt alkalmam vezényelni Vajda Marióját a debreceni Csokonai Színházban. A darab előpróbáin már túl vagyunk, s látván kollégáim aktivitását, nem titkolom, én magam is nagyon várom, hogy Vajda remekművét kiváló együtteseink élén vezényelhessem.
A Cipolla koncert után két héttel már Félicien David Herculanum című négyfelvonásosának magyarországi bemutatóján működik közre a Nemzeti Énekkar, a januári próbaidőszak után pedig egy Kodály műveire reflektáló, a Modern Art Orchestrával közös, februári produkcióban. Milyen különleges események mentén telik a következő időszak a kórus életében?
Igazán változatos az előttünk álló periódus. Az ön által említett francia nagyopera koncertszerű előadása előtt még Prokofjev Alekszandr Nyevszkij-kantátáját is előadjuk a Müpában Alekszandr Szladkovszkij orosz vendégkarmester dirigálásával. December 23-án Hálaadó koncert zárja az évet, januárban pedig Fischer Iván meghívására a Richard Strauss-maratonon is közreműködünk.
Nagy energiákkal készülünk az évek óta húzódó (a Covid-járvány miatt kétszer is eltolódó) Nemzetközi Karvezetés Mesterkurzusunk megtartására, s annak záróhangversenyére,
melynek tanára – ezen a koncerten a Nemzeti Énekkart is vezénylő – Gary Graden amerikai-svéd dirigens lesz.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Somos Csaba (fotó: Felvégi Andrea / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)