Klasszikus

„Változatos az előttünk álló periódus" – Beszélgetés Somos Csabával

2021.11.25. 11:15
Ajánlom
Ahogy Joseph Haydn klasszikus muzsikája remek párja Vajda János kortárs operájának, úgy erősítik egymást a Nemzeti Énekkar sokszínű repertoárjának dararabjai. A különböző feladatok azonban összetett képességeket igényelnek – nemcsak a kórustól. Somos Csaba karigazgatóval erről is beszélgettünk.

A Nemzeti Filharmonikusok Lukács bérletének részeként kerül sor december 2-án a Cipolla című koncertre. A bérlet jellegzetessége, hogy Haydn szimfóniái, hangszeres és vokális művei mellett kortárs magyar kompozíciók csendülnek fel. Miért pont Haydnt választották a modern darabok társául?

Nemcsak mi gondoljuk, hogy Haydn zenéje kiválóan kiegészíti a 20-21. századi modern zenét, ha körbenézünk a világ koncertpódiumain, gyakran látunk hasonló párosítást. Ráadásul Haydn gyógyír nemcsak a hallgatóságnak, de minden előadóművésznek is, legyen az hangszeres vagy énekes előadó. Ha pedig tovább élesítjük az optikánkat, felfoghatjuk úgy is, hogy

Haydn bizonyos tekintetben – gondolok elsősorban Eszterházához való kötődésére – tiszteletbeli magyar szerző is.

foto_posztos_MNF_7550-140030.jpg

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A Pesti Vigadóban rendezett hangverseny része a Mario és a varázsló is. Vajda János, Thomas Mann novellája nyomán született operáját egy nap eltéréssel mutatta be 1988-ban a televízió és a Magyar Állami Operaház is, a mű a dalszínház 2018-as New York-i turnéján is nagy sikert aratott. Hogyan fog működni ez a zenés színházi darab a színház jellegzetes elemei nélkül?

Egyrészt a szerző véleményét kértem a kérdést illetőleg, aki támogatta az elképzeléseinket. Másrészt én magam biztos vagyok benne, hogy ez a remekmű erősen fog hatni a közönségre. Ahogy Verdi, Wagner, Puccini jó néhány operája is nagy sikerrel csendül fel koncerttermekben – a Mario zenéje is működőképes.

Szintén a műsorban szerepel Haydn B-dúr sinfonia concertantéja, melynek szólóit a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai, a Vajda-opera kisebb szerepeit pedig a Nemzeti Énekkar szólistái abszolválják. Hogyan választják ki a művészeket ezekre a kiemelt feladatokra?

Tudomásom szerint a Zenekarban a művészeti tanács ad javaslatot a szólisták megnevezésére. A Nemzeti Énekkarban pedig az évadterv elfogadása után belső próbaénekléseket hirdetünk meg, ahol minden művészünknek lehetősége van megmutatnia magát a szóba jövő, kiválasztott szerepekben.

A szólófeladatokat kínáló koncertek számunkra mindig jó lehetőségek, énekművészeink szeretik ezeket a kihívásokat.

Úgy gondolom, hogy együtteseink ilyen szempontból fantasztikus gyűjtőhelyei a különböző tehetségeknek. A kórusban igen sokfajta hang van, bátran jelenthetem ki, hogy mind stílusban, mind karakterben rendkívül változatosan tudunk kiállítani szólistákat.

Pécsi és debreceni színházi évei alatt sokat foglalkozott szimfonikus és operarepertoárral, az utóbbiért kifejezetten rajong. Az énekkari munkához képest más felkészülést igényel egy olyan est, ahol ezeken a területeken kell megmutatkoznia?

Természetesen igen. Operával karigazgatóként is szinte hónapról hónapra foglalkozom, a Nemzeti Énekkar műsorán nemcsak az idei évadban, hanem mindig sűrűn szerepel e műfaj.

Ugyanakkor a kórus és a kisebb szerepek betanításán túl, most mint a koncert dirigensének, a karmesteri vénámra is szükség lesz, elő kell vennem ezt a képességemet.

Szerencsére többször is volt alkalmam vezényelni Vajda Marióját a debreceni Csokonai Színházban. A darab előpróbáin már túl vagyunk, s látván kollégáim aktivitását, nem titkolom, én magam is nagyon várom, hogy Vajda remekművét kiváló együtteseink élén vezényelhessem.

foto_PosztosJanos-140027.jpg

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A Cipolla koncert után két héttel már Félicien David Herculanum című négyfelvonásosának magyarországi bemutatóján működik közre a Nemzeti Énekkar, a januári próbaidőszak után pedig egy Kodály műveire reflektáló, a Modern Art Orchestrával közös, februári produkcióban. Milyen különleges események mentén telik a következő időszak a kórus életében?

Igazán változatos az előttünk álló periódus. Az ön által említett francia nagyopera koncertszerű előadása előtt még Prokofjev Alekszandr Nyevszkij-kantátáját is előadjuk a Müpában Alekszandr Szladkovszkij orosz vendégkarmester dirigálásával. December 23-án Hálaadó koncert zárja az évet, januárban pedig Fischer Iván meghívására a Richard Strauss-maratonon is közreműködünk.

Nagy energiákkal készülünk az évek óta húzódó (a Covid-járvány miatt kétszer is eltolódó) Nemzetközi Karvezetés Mesterkurzusunk megtartására, s annak záróhangversenyére,

melynek tanára – ezen a koncerten a Nemzeti Énekkart is vezénylő – Gary Graden amerikai-svéd dirigens lesz.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Somos Csaba (fotó: Felvégi Andrea / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.