Klasszikus

„Változatos az előttünk álló periódus" – Beszélgetés Somos Csabával

2021.11.25. 11:15
Ajánlom
Ahogy Joseph Haydn klasszikus muzsikája remek párja Vajda János kortárs operájának, úgy erősítik egymást a Nemzeti Énekkar sokszínű repertoárjának dararabjai. A különböző feladatok azonban összetett képességeket igényelnek – nemcsak a kórustól. Somos Csaba karigazgatóval erről is beszélgettünk.

A Nemzeti Filharmonikusok Lukács bérletének részeként kerül sor december 2-án a Cipolla című koncertre. A bérlet jellegzetessége, hogy Haydn szimfóniái, hangszeres és vokális művei mellett kortárs magyar kompozíciók csendülnek fel. Miért pont Haydnt választották a modern darabok társául?

Nemcsak mi gondoljuk, hogy Haydn zenéje kiválóan kiegészíti a 20-21. századi modern zenét, ha körbenézünk a világ koncertpódiumain, gyakran látunk hasonló párosítást. Ráadásul Haydn gyógyír nemcsak a hallgatóságnak, de minden előadóművésznek is, legyen az hangszeres vagy énekes előadó. Ha pedig tovább élesítjük az optikánkat, felfoghatjuk úgy is, hogy

Haydn bizonyos tekintetben – gondolok elsősorban Eszterházához való kötődésére – tiszteletbeli magyar szerző is.

foto_posztos_MNF_7550-140030.jpg

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A Pesti Vigadóban rendezett hangverseny része a Mario és a varázsló is. Vajda János, Thomas Mann novellája nyomán született operáját egy nap eltéréssel mutatta be 1988-ban a televízió és a Magyar Állami Operaház is, a mű a dalszínház 2018-as New York-i turnéján is nagy sikert aratott. Hogyan fog működni ez a zenés színházi darab a színház jellegzetes elemei nélkül?

Egyrészt a szerző véleményét kértem a kérdést illetőleg, aki támogatta az elképzeléseinket. Másrészt én magam biztos vagyok benne, hogy ez a remekmű erősen fog hatni a közönségre. Ahogy Verdi, Wagner, Puccini jó néhány operája is nagy sikerrel csendül fel koncerttermekben – a Mario zenéje is működőképes.

Szintén a műsorban szerepel Haydn B-dúr sinfonia concertantéja, melynek szólóit a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai, a Vajda-opera kisebb szerepeit pedig a Nemzeti Énekkar szólistái abszolválják. Hogyan választják ki a művészeket ezekre a kiemelt feladatokra?

Tudomásom szerint a Zenekarban a művészeti tanács ad javaslatot a szólisták megnevezésére. A Nemzeti Énekkarban pedig az évadterv elfogadása után belső próbaénekléseket hirdetünk meg, ahol minden művészünknek lehetősége van megmutatnia magát a szóba jövő, kiválasztott szerepekben.

A szólófeladatokat kínáló koncertek számunkra mindig jó lehetőségek, énekművészeink szeretik ezeket a kihívásokat.

Úgy gondolom, hogy együtteseink ilyen szempontból fantasztikus gyűjtőhelyei a különböző tehetségeknek. A kórusban igen sokfajta hang van, bátran jelenthetem ki, hogy mind stílusban, mind karakterben rendkívül változatosan tudunk kiállítani szólistákat.

Pécsi és debreceni színházi évei alatt sokat foglalkozott szimfonikus és operarepertoárral, az utóbbiért kifejezetten rajong. Az énekkari munkához képest más felkészülést igényel egy olyan est, ahol ezeken a területeken kell megmutatkoznia?

Természetesen igen. Operával karigazgatóként is szinte hónapról hónapra foglalkozom, a Nemzeti Énekkar műsorán nemcsak az idei évadban, hanem mindig sűrűn szerepel e műfaj.

Ugyanakkor a kórus és a kisebb szerepek betanításán túl, most mint a koncert dirigensének, a karmesteri vénámra is szükség lesz, elő kell vennem ezt a képességemet.

Szerencsére többször is volt alkalmam vezényelni Vajda Marióját a debreceni Csokonai Színházban. A darab előpróbáin már túl vagyunk, s látván kollégáim aktivitását, nem titkolom, én magam is nagyon várom, hogy Vajda remekművét kiváló együtteseink élén vezényelhessem.

foto_PosztosJanos-140027.jpg

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A Cipolla koncert után két héttel már Félicien David Herculanum című négyfelvonásosának magyarországi bemutatóján működik közre a Nemzeti Énekkar, a januári próbaidőszak után pedig egy Kodály műveire reflektáló, a Modern Art Orchestrával közös, februári produkcióban. Milyen különleges események mentén telik a következő időszak a kórus életében?

Igazán változatos az előttünk álló periódus. Az ön által említett francia nagyopera koncertszerű előadása előtt még Prokofjev Alekszandr Nyevszkij-kantátáját is előadjuk a Müpában Alekszandr Szladkovszkij orosz vendégkarmester dirigálásával. December 23-án Hálaadó koncert zárja az évet, januárban pedig Fischer Iván meghívására a Richard Strauss-maratonon is közreműködünk.

Nagy energiákkal készülünk az évek óta húzódó (a Covid-járvány miatt kétszer is eltolódó) Nemzetközi Karvezetés Mesterkurzusunk megtartására, s annak záróhangversenyére,

melynek tanára – ezen a koncerten a Nemzeti Énekkart is vezénylő – Gary Graden amerikai-svéd dirigens lesz.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Somos Csaba (fotó: Felvégi Andrea / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.