Klasszikus

Várdai István: "A Kaposfest lelkiismereti kérdés volt"

2015.08.03. 06:58
Ajánlom
Az éppen harmincéves csellistával a Kaposfest új művészeti vezetőjeként a fesztiválok jelentőségéről beszélgettünk. A Kronbergi Akadémia oktatóját lemezfelvételeiről is kérdeztük. INTERJÚ

- Számos fesztivál aktív szereplője vagy. Hogyan kerültél közel ehhez a világhoz?

- Automatikus folyamat volt, egyik felkérés hozta a másikat. A cselló a 20. század elejétől kezdett csak szólóhangszerré válni, irodalma és funkciója emiatt úgy alakult, hogy nagyon sok kamaraformáció résztvevője. Mindig örültem minden felkérésnek. A fesztiválok gyakran mesterkurzusokhoz kapcsolódnak, emiatt a tanítás is mindig az életem részét képezte. Jelenleg a Kronbergi Akadémián foglalkozom az előkészítős, vagyis a tizennégy-húsz éves korosztállyal. Ezenkívül, ha időm engedi, a magánnövendékeimet tanítom, akik rendszeresen elkísérnek a turnéimra. Nyár elején voltam a norvégiai Valdresben egy fesztiválon, majd Genfben vettem részt a Bellerive fesztiválon immár hetedik alkalommal. Július végi japán turném előtt Toblachba utazom az ottani Mahler Ünnepre, majd Bukarestben adok koncertet a zongorista Elena Baskirovával és a hegedűs Michaela Martinnal. Augusztus elején érkezem haza egy lemezfelvételre.

- Az év elején jelent meg Csajkovszkij-lemezed.

- Igen, a Pannon Filharmonikusokkal felvett anyagnak lesz tulajdonképpen folytatása a most készülő Kodály-CD, ugyancsak a holland Brilliant Classics cég számára. Felvesszük a Szólószonátát, a Szonatinát és még néhány rövidebb kamaradarabot Würtz Klára közreműködésével. A Hungarotonnál nemrég fejeztem be a Singing Cello címmel ez év októberében megjelenő albumot, amelynek különleges műsora - benne Mahler- és Schumann-dalátiratokkal - a hangszer dallamos, lírikus funkciójára helyezi a hangsúlyt.

- Kollégáddal és barátoddal, Baráti Kristóffal együtt vállaltad el a Kaposfest művészeti vezetését. Mi motivált?

- Telefonon kaptam a felkérést, először alig értettem, miről is van szó, éppen Írország egy félreeső szegletében voltam, ahol nem volt térerő. Másrészt nem is lehettem volna jobb helyen, mert velem volt a kiváló ír zongoraművész, Finghin Collins, akinek a segítségével - miután igent mondtam a felkérésre -, rögtön el tudtam kezdeni a szervezést. Az igazság az, hogy nagyon sok furcsa dologra tudunk ma pénzt költeni és egyszerűen nem hagyhattuk, hogy egy jól felépített és virágzó fesztivál - amely Kokas Katalin vezetése alatt a kamarazene igazi ünnepévé vált - veszélybe kerüljön. A nem budapesti zenei élet amúgy is nehéz helyzetben van, ritka az olyan városvezetés, mint a kaposvári, amely kész ilyen nemes célokra áldozni. Egy művésznek, aki ezt megteheti, úgy gondolom, lelkiismereti kérdés, segít-e folytatni egy ilyen rangos és fontos rendezvénysorozatot, amelybe a korábbi években oly sok munkát és szeretetet fektettek.

- Mi az, ami a Kaposfestben leginkább érdekel?

- Művészeti vezetőként beleláthatok abba, milyen emberek milyen felállásban passzolhatnak egymáshoz művészileg. Minden előadónak karakterei vannak, ami a játékán keresztül is megjelenik, az izgalmas az, hogyan lehet ezeket egy magasabb cél érdekében összepárosítani. Ez a cél pedig nem más, mint a darab világa és az általa képviselt szellemiség, amit a műsorra tűzünk. Örülök, hogy látom ennek a logisztikai hétterét is.

- Gondoltál valaha egy a saját nevedhez is fűződő fesztiválra?

- Biztos, hogy előbb-utóbb felmerült volna, de jelenleg évi 90 koncertem van, ami nagyon sok időt elvesz. Nem marad sem idő, sem energia a zenei építkezésre, új műveket és előadásmódokat megismerni viszont nagyon fontos. Ha a Kaposfest nem jön most szembe, nem tartottam volna ezt napirenden. Fontos kérdés, hogy miből és miért veszem el az időt.

- Milyen produkciókat emelnél ki?

- Eljön Kaposvárra Andreas Ottensamer, akivel sok közös barátunk van Berlinben. Fiatal klarinétos, aki nemrég egy nagyon érdekes CD-t adott Hungarian Connections címmel, így szinte kézenfekvő volt, hogy megkeressük őt. Fontos volt számomra, hogy az énekhang jelen legyen a fesztiválon, így meghívtam a kiváló szopránt, Celeng Máriát és a Szent Efrém Férfikart. A gazdag programból különösen várom azt a Schubert-kvintettet, amelyet korábbi bécsi professzorommal, Reinhard Latzkóval, Baráti Kristóffal, Koh Gabriel Kamedával és Szűcs Mátéval játszunk majd. Különböző típusú emberek találkoznak tehát, ami szerintem sikert ígér.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Klasszikus

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Klasszikus

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.
Könyv

Krasznahorkai László és Bödőcs Tibor kapta a Libri irodalmi elismeréseit

2022-ben a zsűri egy hosszú elbeszélést, míg a közönség egy politikai szatírát emelt ki a tíz döntős mű közül.
Színház

„Napfény a dörzspapíron” – Szakácsi Sándor, a nyughatatlan lélek

Szakácsi Sándort, bár már gyerekkorában nagy jövőt jósoltak neki a színészi pályán, kisebb korában gúnyolták iskolatársai, felnőttként pedig alkoholproblémákkal küzdött, magát La Mancha lovagjának, szélmalomharcosnak nevezte. Saját bevallása szerint a szerepeiből merített erőt a folytatáshoz.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Ne féltsük a kortárs zenét!

Maratoni hosszúságú diplomakoncerten mutatkoztak be május 6-án este a Zeneakadémia harmadéves zeneszerzés és alkalmazott zeneszerzés szakos hallgatói. A rendkívül gazdag és sokszínű programban számos stílus és műfaj szerepelt.
Klasszikus hír

Pécsiség Bécsben – a Musikvereinban lép fel a 210 éves Pannon Filharmonikusok

A zenekar a hazai együttesek közül elsőként kapott meghívást a rangos hangversenyterem évtizedes múltra visszatekintő Musik der Meister sorozatába. Három évadon át két-két alkalommal léphetnek fel, és a 2021 októberében adott, első koncert után május 22-én térnek vissza az „Aranyterembe”.
Klasszikus ajánló

Kalandra fül! – sérült és hátrányos helyzetű fiatalok is együtt zenélnek a Danubiával

A sérült művészekből álló Parafónia Zenekar és a Máltai Szimfónia program ifjú zenészei is fellépnek a Kalandra fül! Fesztiválon a Danubia Zenekarral. A zenei kuriózum harmadik alkalommal gyűjti egy helyre a legviccesebb és legszerethetőbb előadásokat a legkisebbek számára május 28-29-én, a BMC-ben.
Klasszikus hír

Egyházzenei Fesztivált rendez a Haydneum

A tavaly őszi Nyitófesztivál után egyházi műveket mutat be a közönségnek a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, köztük kevéssé ismert, de magyar kötődésű szerzők darabjait.
Klasszikus kritika

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.