Klasszikus

Várdai István: "A Kaposfest lelkiismereti kérdés volt"

2015.08.03. 06:58
Ajánlom
Az éppen harmincéves csellistával a Kaposfest új művészeti vezetőjeként a fesztiválok jelentőségéről beszélgettünk. A Kronbergi Akadémia oktatóját lemezfelvételeiről is kérdeztük. INTERJÚ

- Számos fesztivál aktív szereplője vagy. Hogyan kerültél közel ehhez a világhoz?

- Automatikus folyamat volt, egyik felkérés hozta a másikat. A cselló a 20. század elejétől kezdett csak szólóhangszerré válni, irodalma és funkciója emiatt úgy alakult, hogy nagyon sok kamaraformáció résztvevője. Mindig örültem minden felkérésnek. A fesztiválok gyakran mesterkurzusokhoz kapcsolódnak, emiatt a tanítás is mindig az életem részét képezte. Jelenleg a Kronbergi Akadémián foglalkozom az előkészítős, vagyis a tizennégy-húsz éves korosztállyal. Ezenkívül, ha időm engedi, a magánnövendékeimet tanítom, akik rendszeresen elkísérnek a turnéimra. Nyár elején voltam a norvégiai Valdresben egy fesztiválon, majd Genfben vettem részt a Bellerive fesztiválon immár hetedik alkalommal. Július végi japán turném előtt Toblachba utazom az ottani Mahler Ünnepre, majd Bukarestben adok koncertet a zongorista Elena Baskirovával és a hegedűs Michaela Martinnal. Augusztus elején érkezem haza egy lemezfelvételre.

- Az év elején jelent meg Csajkovszkij-lemezed.

- Igen, a Pannon Filharmonikusokkal felvett anyagnak lesz tulajdonképpen folytatása a most készülő Kodály-CD, ugyancsak a holland Brilliant Classics cég számára. Felvesszük a Szólószonátát, a Szonatinát és még néhány rövidebb kamaradarabot Würtz Klára közreműködésével. A Hungarotonnál nemrég fejeztem be a Singing Cello címmel ez év októberében megjelenő albumot, amelynek különleges műsora - benne Mahler- és Schumann-dalátiratokkal - a hangszer dallamos, lírikus funkciójára helyezi a hangsúlyt.

- Kollégáddal és barátoddal, Baráti Kristóffal együtt vállaltad el a Kaposfest művészeti vezetését. Mi motivált?

- Telefonon kaptam a felkérést, először alig értettem, miről is van szó, éppen Írország egy félreeső szegletében voltam, ahol nem volt térerő. Másrészt nem is lehettem volna jobb helyen, mert velem volt a kiváló ír zongoraművész, Finghin Collins, akinek a segítségével - miután igent mondtam a felkérésre -, rögtön el tudtam kezdeni a szervezést. Az igazság az, hogy nagyon sok furcsa dologra tudunk ma pénzt költeni és egyszerűen nem hagyhattuk, hogy egy jól felépített és virágzó fesztivál - amely Kokas Katalin vezetése alatt a kamarazene igazi ünnepévé vált - veszélybe kerüljön. A nem budapesti zenei élet amúgy is nehéz helyzetben van, ritka az olyan városvezetés, mint a kaposvári, amely kész ilyen nemes célokra áldozni. Egy művésznek, aki ezt megteheti, úgy gondolom, lelkiismereti kérdés, segít-e folytatni egy ilyen rangos és fontos rendezvénysorozatot, amelybe a korábbi években oly sok munkát és szeretetet fektettek.

- Mi az, ami a Kaposfestben leginkább érdekel?

- Művészeti vezetőként beleláthatok abba, milyen emberek milyen felállásban passzolhatnak egymáshoz művészileg. Minden előadónak karakterei vannak, ami a játékán keresztül is megjelenik, az izgalmas az, hogyan lehet ezeket egy magasabb cél érdekében összepárosítani. Ez a cél pedig nem más, mint a darab világa és az általa képviselt szellemiség, amit a műsorra tűzünk. Örülök, hogy látom ennek a logisztikai hétterét is.

- Gondoltál valaha egy a saját nevedhez is fűződő fesztiválra?

- Biztos, hogy előbb-utóbb felmerült volna, de jelenleg évi 90 koncertem van, ami nagyon sok időt elvesz. Nem marad sem idő, sem energia a zenei építkezésre, új műveket és előadásmódokat megismerni viszont nagyon fontos. Ha a Kaposfest nem jön most szembe, nem tartottam volna ezt napirenden. Fontos kérdés, hogy miből és miért veszem el az időt.

- Milyen produkciókat emelnél ki?

- Eljön Kaposvárra Andreas Ottensamer, akivel sok közös barátunk van Berlinben. Fiatal klarinétos, aki nemrég egy nagyon érdekes CD-t adott Hungarian Connections címmel, így szinte kézenfekvő volt, hogy megkeressük őt. Fontos volt számomra, hogy az énekhang jelen legyen a fesztiválon, így meghívtam a kiváló szopránt, Celeng Máriát és a Szent Efrém Férfikart. A gazdag programból különösen várom azt a Schubert-kvintettet, amelyet korábbi bécsi professzorommal, Reinhard Latzkóval, Baráti Kristóffal, Koh Gabriel Kamedával és Szűcs Mátéval játszunk majd. Különböző típusú emberek találkoznak tehát, ami szerintem sikert ígér.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.
Klasszikus hír

Tóth-Vajna Zsombor kapta a Bach Mindenkinek Fesztivál díját

A fiatal billentyűs művész tegnap vette át az elismerést.
Klasszikus magazin

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Klasszikus magazin

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.