Klasszikus

Várjon Dénes: "A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos"

2013.11.25. 14:30
Ajánlom
Zeneakadémiai diplomája évében, 1991-ben győzedelmeskedett a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen, és mindmáig ő az egyetlen magyar muzsikus, aki nyerni tudott a háromévenként megrendezett, világraszóló művészi megmérettetésen. A november 29-én kezdődő Anda Géza Fesztivál művészeti vezetőjeként Várjon Dénes december 1-jén ad koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. INTERJÚ

- Lisztet sokan a rocksztár archetípusának tartják, például a nemrégiben a Zeneakadémián fellépő, klasszikus képzettségű amerikai jazz-zongorista, Brad Mehldau is, aki őt és Beethovent véli a 20. századi popikonok előképének. Ön december 1-jén mindkét géniusztól játszik egy-egy darabot a Zeneakadémián, mit gondol erről a párhuzamról?

- Beethovenről nem így gondolom, de Liszt valóban az első turnézó művészek egyike volt, aki intenzitásában a Beatleshez mérhető hisztériahullámot váltott ki, és popkulturális értelemben vett, nemzetközi rajongótábora volt. Ugyanakkor Lisztben hiba volna csak a szalonok dámáit virtuóz játékával megbabonázó muzsikust vagy komponistát látni. Szó szerint korszakalkotó zeneszerző volt, akinek időskori műveire az enigmatikus egyszerűség, a csupán pár hanggal operáló kifejezésmód jellemző. Szerintem ő nyitotta meg az utat mások mellett Bartók vagy Schönberg előtt is.

- Ezért is zárja a h-moll szonátával zeneakadémiai koncertjét?  

- Ez a Liszt-mű áll a legközelebb hozzám, így különösen örültem annak, hogy az ECM lemeztársasággal fel is vehettem pár évvel ezelőtt.

- Precipitando című, két éve megjelent szólóalbuma jelentős nemzetközi siker volt, a nemzetközi kritika pedig Önt tartja a h-moll szonáta egyik legnagyszerűbb jelenkori előadójának. A lemezborítón mégsem a manapság szokásos sztárportré, hanem egy fekete-fehér művészfotó szerepel. Nem kívánt beszállni az önfényező sztáriparba?

- Tudom, hogy ma már nem lehet marketing és kommunikáció nélkül eladni semmit. Én is a mában élek, nem hagyhatom figyelmen kívül a trendeket. Mégis amellett vagyok, hogy egy plakáton, vagy egy borítón a zeneszerző nevét szedjék a legnagyobb betűkkel. A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos. Azzal is tisztában vagyok, hogy egy televíziós talkshow ma nagyobb tömegeket érdekel, mint egy Mozart-szonáta. Szerencsére akadnak még, akik a kisebbséghez tartoznak.

- A komolyzenei legendárium szerint ez a fajta attitűd jellemezte a tragikusan korán, 1976-ban mindössze 55 évesen elhunyt Anda Gézát is, akit fénykorában alig néhányszor hallhatott élőben zongorázni a hazai publikum. Mint a róla elnevezett nemzetközi verseny 1991-es győztese és a zeneakadémiai Anda Géza Fesztivál művészeti vezetője, osztja ezt a véleményt?

- Sajnos én sem ismerhettem, de akik közel álltak hozzá, hasonlóan vélekednek. A hang- és filmfelvételek tanúsága szerint sajátos zárkózottság jellemezte. Csak és kizárólag a zenére koncentrált. Tehette, mert negyven-ötven évvel ezelőtt a külső vagy a teátrális színpadi jelenlét még nem számítottak - az elmélyült, kidolgozott előadás annál inkább. Anda rendkívül széles látókörű, művelt ember volt, aki csak a zenének élt. Máig abban a szerencsében van részem, hogy rendszeresen megfordulok a svájci Anda-stúdióban, ismerem Anda Géza könyvtárát, festménygyűjteményét. Az egész környezete erről a habitusról árulkodik. Családias, szeretetteljes, zenét szolgáló közeg, amelyet a verseny és a zürichi Anda-alapítvány motorjának számító özvegy, Hortense Anda-Bührle éltet mind a mai napig.

- Az 1979-től három évenként megrendezett verseny arról is ismert, hogy a gálakoncerttel nem ér véget: a díjazottak jutalma az is, hogy három-négy éven át menedzseli őket az alapítvány. Mit jelent ez a gyakorlatban?

- A professzorokból, előadóművészekből, zenetudósokból álló zsűri, az alapítvány munkatársai, az egykori győztesek és a verseny körül az idők során szövődő kapcsolati háló biztosítja a fejlődés lehetőségét és nem mellesleg a professzionális koncertmenedzsmentet. De ne egy versenyistállót képzeljenek el, sokkal inkább egy nagy, szeretetteljes családot. Az Anda Gézához hasonló személyiségű zenészek nagyon nagyra értékelik ezt az emberi miliőt, ahol a valódi művészi érték mindent meghatároz.


A Zeneakadémián 2013. november 29-december 1. között megrendezendő Anda Géza Fesztiválról mindent megtudhat a http://zeneakademia.hu/anda-fesztival oldalra kattintva.

Kapcsolódók:

http://fidelio.hu/klasszikus/zeneakademia/hallgasson_anda_gezaversenygyozteseket

http://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/anda_geza_fesztival_a_zeneakademian

http://fidelio.hu/fidipedia/klasszikus/eloadok/anda_geza

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.