- Lisztet sokan a rocksztár archetípusának tartják, például a nemrégiben a Zeneakadémián fellépő, klasszikus képzettségű amerikai jazz-zongorista, Brad Mehldau is, aki őt és Beethovent véli a 20. századi popikonok előképének. Ön december 1-jén mindkét géniusztól játszik egy-egy darabot a Zeneakadémián, mit gondol erről a párhuzamról?
- Beethovenről nem így gondolom, de Liszt valóban az első turnézó művészek egyike volt, aki intenzitásában a Beatleshez mérhető hisztériahullámot váltott ki, és popkulturális értelemben vett, nemzetközi rajongótábora volt. Ugyanakkor Lisztben hiba volna csak a szalonok dámáit virtuóz játékával megbabonázó muzsikust vagy komponistát látni. Szó szerint korszakalkotó zeneszerző volt, akinek időskori műveire az enigmatikus egyszerűség, a csupán pár hanggal operáló kifejezésmód jellemző. Szerintem ő nyitotta meg az utat mások mellett Bartók vagy Schönberg előtt is.
- Ezért is zárja a h-moll szonátával zeneakadémiai koncertjét?
- Ez a Liszt-mű áll a legközelebb hozzám, így különösen örültem annak, hogy az ECM lemeztársasággal fel is vehettem pár évvel ezelőtt.
- Precipitando című, két éve megjelent szólóalbuma jelentős nemzetközi siker volt, a nemzetközi kritika pedig Önt tartja a h-moll szonáta egyik legnagyszerűbb jelenkori előadójának. A lemezborítón mégsem a manapság szokásos sztárportré, hanem egy fekete-fehér művészfotó szerepel. Nem kívánt beszállni az önfényező sztáriparba?
- Tudom, hogy ma már nem lehet marketing és kommunikáció nélkül eladni semmit. Én is a mában élek, nem hagyhatom figyelmen kívül a trendeket. Mégis amellett vagyok, hogy egy plakáton, vagy egy borítón a zeneszerző nevét szedjék a legnagyobb betűkkel. A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos. Azzal is tisztában vagyok, hogy egy televíziós talkshow ma nagyobb tömegeket érdekel, mint egy Mozart-szonáta. Szerencsére akadnak még, akik a kisebbséghez tartoznak.
- A komolyzenei legendárium szerint ez a fajta attitűd jellemezte a tragikusan korán, 1976-ban mindössze 55 évesen elhunyt Anda Gézát is, akit fénykorában alig néhányszor hallhatott élőben zongorázni a hazai publikum. Mint a róla elnevezett nemzetközi verseny 1991-es győztese és a zeneakadémiai Anda Géza Fesztivál művészeti vezetője, osztja ezt a véleményt?
- Sajnos én sem ismerhettem, de akik közel álltak hozzá, hasonlóan vélekednek. A hang- és filmfelvételek tanúsága szerint sajátos zárkózottság jellemezte. Csak és kizárólag a zenére koncentrált. Tehette, mert negyven-ötven évvel ezelőtt a külső vagy a teátrális színpadi jelenlét még nem számítottak - az elmélyült, kidolgozott előadás annál inkább. Anda rendkívül széles látókörű, művelt ember volt, aki csak a zenének élt. Máig abban a szerencsében van részem, hogy rendszeresen megfordulok a svájci Anda-stúdióban, ismerem Anda Géza könyvtárát, festménygyűjteményét. Az egész környezete erről a habitusról árulkodik. Családias, szeretetteljes, zenét szolgáló közeg, amelyet a verseny és a zürichi Anda-alapítvány motorjának számító özvegy, Hortense Anda-Bührle éltet mind a mai napig.
- Az 1979-től három évenként megrendezett verseny arról is ismert, hogy a gálakoncerttel nem ér véget: a díjazottak jutalma az is, hogy három-négy éven át menedzseli őket az alapítvány. Mit jelent ez a gyakorlatban?
- A professzorokból, előadóművészekből, zenetudósokból álló zsűri, az alapítvány munkatársai, az egykori győztesek és a verseny körül az idők során szövődő kapcsolati háló biztosítja a fejlődés lehetőségét és nem mellesleg a professzionális koncertmenedzsmentet. De ne egy versenyistállót képzeljenek el, sokkal inkább egy nagy, szeretetteljes családot. Az Anda Gézához hasonló személyiségű zenészek nagyon nagyra értékelik ezt az emberi miliőt, ahol a valódi művészi érték mindent meghatároz.
A Zeneakadémián 2013. november 29-december 1. között megrendezendő Anda Géza Fesztiválról mindent megtudhat a http://zeneakademia.hu/anda-fesztival oldalra kattintva.
Kapcsolódók:
http://fidelio.hu/klasszikus/zeneakademia/hallgasson_anda_gezaversenygyozteseket
http://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/anda_geza_fesztival_a_zeneakademian
http://fidelio.hu/fidipedia/klasszikus/eloadok/anda_geza