Klasszikus

Várjon Dénes: "A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos"

2013.11.25. 14:30
Ajánlom
Zeneakadémiai diplomája évében, 1991-ben győzedelmeskedett a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen, és mindmáig ő az egyetlen magyar muzsikus, aki nyerni tudott a háromévenként megrendezett, világraszóló művészi megmérettetésen. A november 29-én kezdődő Anda Géza Fesztivál művészeti vezetőjeként Várjon Dénes december 1-jén ad koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. INTERJÚ

- Lisztet sokan a rocksztár archetípusának tartják, például a nemrégiben a Zeneakadémián fellépő, klasszikus képzettségű amerikai jazz-zongorista, Brad Mehldau is, aki őt és Beethovent véli a 20. századi popikonok előképének. Ön december 1-jén mindkét géniusztól játszik egy-egy darabot a Zeneakadémián, mit gondol erről a párhuzamról?

- Beethovenről nem így gondolom, de Liszt valóban az első turnézó művészek egyike volt, aki intenzitásában a Beatleshez mérhető hisztériahullámot váltott ki, és popkulturális értelemben vett, nemzetközi rajongótábora volt. Ugyanakkor Lisztben hiba volna csak a szalonok dámáit virtuóz játékával megbabonázó muzsikust vagy komponistát látni. Szó szerint korszakalkotó zeneszerző volt, akinek időskori műveire az enigmatikus egyszerűség, a csupán pár hanggal operáló kifejezésmód jellemző. Szerintem ő nyitotta meg az utat mások mellett Bartók vagy Schönberg előtt is.

- Ezért is zárja a h-moll szonátával zeneakadémiai koncertjét?  

- Ez a Liszt-mű áll a legközelebb hozzám, így különösen örültem annak, hogy az ECM lemeztársasággal fel is vehettem pár évvel ezelőtt.

- Precipitando című, két éve megjelent szólóalbuma jelentős nemzetközi siker volt, a nemzetközi kritika pedig Önt tartja a h-moll szonáta egyik legnagyszerűbb jelenkori előadójának. A lemezborítón mégsem a manapság szokásos sztárportré, hanem egy fekete-fehér művészfotó szerepel. Nem kívánt beszállni az önfényező sztáriparba?

- Tudom, hogy ma már nem lehet marketing és kommunikáció nélkül eladni semmit. Én is a mában élek, nem hagyhatom figyelmen kívül a trendeket. Mégis amellett vagyok, hogy egy plakáton, vagy egy borítón a zeneszerző nevét szedjék a legnagyobb betűkkel. A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos. Azzal is tisztában vagyok, hogy egy televíziós talkshow ma nagyobb tömegeket érdekel, mint egy Mozart-szonáta. Szerencsére akadnak még, akik a kisebbséghez tartoznak.

- A komolyzenei legendárium szerint ez a fajta attitűd jellemezte a tragikusan korán, 1976-ban mindössze 55 évesen elhunyt Anda Gézát is, akit fénykorában alig néhányszor hallhatott élőben zongorázni a hazai publikum. Mint a róla elnevezett nemzetközi verseny 1991-es győztese és a zeneakadémiai Anda Géza Fesztivál művészeti vezetője, osztja ezt a véleményt?

- Sajnos én sem ismerhettem, de akik közel álltak hozzá, hasonlóan vélekednek. A hang- és filmfelvételek tanúsága szerint sajátos zárkózottság jellemezte. Csak és kizárólag a zenére koncentrált. Tehette, mert negyven-ötven évvel ezelőtt a külső vagy a teátrális színpadi jelenlét még nem számítottak - az elmélyült, kidolgozott előadás annál inkább. Anda rendkívül széles látókörű, művelt ember volt, aki csak a zenének élt. Máig abban a szerencsében van részem, hogy rendszeresen megfordulok a svájci Anda-stúdióban, ismerem Anda Géza könyvtárát, festménygyűjteményét. Az egész környezete erről a habitusról árulkodik. Családias, szeretetteljes, zenét szolgáló közeg, amelyet a verseny és a zürichi Anda-alapítvány motorjának számító özvegy, Hortense Anda-Bührle éltet mind a mai napig.

- Az 1979-től három évenként megrendezett verseny arról is ismert, hogy a gálakoncerttel nem ér véget: a díjazottak jutalma az is, hogy három-négy éven át menedzseli őket az alapítvány. Mit jelent ez a gyakorlatban?

- A professzorokból, előadóművészekből, zenetudósokból álló zsűri, az alapítvány munkatársai, az egykori győztesek és a verseny körül az idők során szövődő kapcsolati háló biztosítja a fejlődés lehetőségét és nem mellesleg a professzionális koncertmenedzsmentet. De ne egy versenyistállót képzeljenek el, sokkal inkább egy nagy, szeretetteljes családot. Az Anda Gézához hasonló személyiségű zenészek nagyon nagyra értékelik ezt az emberi miliőt, ahol a valódi művészi érték mindent meghatároz.


A Zeneakadémián 2013. november 29-december 1. között megrendezendő Anda Géza Fesztiválról mindent megtudhat a http://zeneakademia.hu/anda-fesztival oldalra kattintva.

Kapcsolódók:

http://fidelio.hu/klasszikus/zeneakademia/hallgasson_anda_gezaversenygyozteseket

http://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/anda_geza_fesztival_a_zeneakademian

http://fidelio.hu/fidipedia/klasszikus/eloadok/anda_geza

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Koncz Gábor kapja idén a Kossuth-nagydíjat

Orbán Viktor miniszterelnök március 14-én bejegyzést tett közzé a Harcosok Klubja elnevezésű online Facebook-csoportban. Mint azt az Index kiszúrta, a kormányfő egyebek közt elárulta a közösség tagjainak, hogy a mai napon Koncz Gábor színművész veheti át a Kossuth-nagydíjat.
Plusz

A kulturális élet szereplőit ismerték el március 15. alkalmából

Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára állami kitüntetéseket adott át március 15. alkalmából a Pesti Vigadóban. A kitüntetéseket március 13-án délután vehették át a kulturális élet szereplői.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Kocsis Zoltán-díjra!

A Kocsis–Hauser Alapítvány idén is meghirdette a Kocsis Zoltán-díjat, amelyre a Magyarországon és külföldön élő magyar állampolgárságú, valamint Magyarországon élő vagy tanuló külföldi, nem magyar állampolgárságú zongoristák jelentkezését várják. Jelentkezési határidő: április 10.
Klasszikus ajánló

Haydn alakját járja körül a Metrum Ensemble koncertszínházi előadása

A zeneszerző titokzatos élete, a zseni és a külvilág kapcsolata, valamint a Haydn körüli nőalakok állnak a Haydn out, muse in – múzsadilemmák – című előadás fókuszában, amely legközelebb április 4-én látható a Jurányi Házban.