Klasszikus

Várjon Dénes: "A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos"

2013.11.25. 14:30
Ajánlom
Zeneakadémiai diplomája évében, 1991-ben győzedelmeskedett a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen, és mindmáig ő az egyetlen magyar muzsikus, aki nyerni tudott a háromévenként megrendezett, világraszóló művészi megmérettetésen. A november 29-én kezdődő Anda Géza Fesztivál művészeti vezetőjeként Várjon Dénes december 1-jén ad koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. INTERJÚ

- Lisztet sokan a rocksztár archetípusának tartják, például a nemrégiben a Zeneakadémián fellépő, klasszikus képzettségű amerikai jazz-zongorista, Brad Mehldau is, aki őt és Beethovent véli a 20. századi popikonok előképének. Ön december 1-jén mindkét géniusztól játszik egy-egy darabot a Zeneakadémián, mit gondol erről a párhuzamról?

- Beethovenről nem így gondolom, de Liszt valóban az első turnézó művészek egyike volt, aki intenzitásában a Beatleshez mérhető hisztériahullámot váltott ki, és popkulturális értelemben vett, nemzetközi rajongótábora volt. Ugyanakkor Lisztben hiba volna csak a szalonok dámáit virtuóz játékával megbabonázó muzsikust vagy komponistát látni. Szó szerint korszakalkotó zeneszerző volt, akinek időskori műveire az enigmatikus egyszerűség, a csupán pár hanggal operáló kifejezésmód jellemző. Szerintem ő nyitotta meg az utat mások mellett Bartók vagy Schönberg előtt is.

- Ezért is zárja a h-moll szonátával zeneakadémiai koncertjét?  

- Ez a Liszt-mű áll a legközelebb hozzám, így különösen örültem annak, hogy az ECM lemeztársasággal fel is vehettem pár évvel ezelőtt.

- Precipitando című, két éve megjelent szólóalbuma jelentős nemzetközi siker volt, a nemzetközi kritika pedig Önt tartja a h-moll szonáta egyik legnagyszerűbb jelenkori előadójának. A lemezborítón mégsem a manapság szokásos sztárportré, hanem egy fekete-fehér művészfotó szerepel. Nem kívánt beszállni az önfényező sztáriparba?

- Tudom, hogy ma már nem lehet marketing és kommunikáció nélkül eladni semmit. Én is a mában élek, nem hagyhatom figyelmen kívül a trendeket. Mégis amellett vagyok, hogy egy plakáton, vagy egy borítón a zeneszerző nevét szedjék a legnagyobb betűkkel. A mű a lényeg, a muzsikus másodlagos. Azzal is tisztában vagyok, hogy egy televíziós talkshow ma nagyobb tömegeket érdekel, mint egy Mozart-szonáta. Szerencsére akadnak még, akik a kisebbséghez tartoznak.

- A komolyzenei legendárium szerint ez a fajta attitűd jellemezte a tragikusan korán, 1976-ban mindössze 55 évesen elhunyt Anda Gézát is, akit fénykorában alig néhányszor hallhatott élőben zongorázni a hazai publikum. Mint a róla elnevezett nemzetközi verseny 1991-es győztese és a zeneakadémiai Anda Géza Fesztivál művészeti vezetője, osztja ezt a véleményt?

- Sajnos én sem ismerhettem, de akik közel álltak hozzá, hasonlóan vélekednek. A hang- és filmfelvételek tanúsága szerint sajátos zárkózottság jellemezte. Csak és kizárólag a zenére koncentrált. Tehette, mert negyven-ötven évvel ezelőtt a külső vagy a teátrális színpadi jelenlét még nem számítottak - az elmélyült, kidolgozott előadás annál inkább. Anda rendkívül széles látókörű, művelt ember volt, aki csak a zenének élt. Máig abban a szerencsében van részem, hogy rendszeresen megfordulok a svájci Anda-stúdióban, ismerem Anda Géza könyvtárát, festménygyűjteményét. Az egész környezete erről a habitusról árulkodik. Családias, szeretetteljes, zenét szolgáló közeg, amelyet a verseny és a zürichi Anda-alapítvány motorjának számító özvegy, Hortense Anda-Bührle éltet mind a mai napig.

- Az 1979-től három évenként megrendezett verseny arról is ismert, hogy a gálakoncerttel nem ér véget: a díjazottak jutalma az is, hogy három-négy éven át menedzseli őket az alapítvány. Mit jelent ez a gyakorlatban?

- A professzorokból, előadóművészekből, zenetudósokból álló zsűri, az alapítvány munkatársai, az egykori győztesek és a verseny körül az idők során szövődő kapcsolati háló biztosítja a fejlődés lehetőségét és nem mellesleg a professzionális koncertmenedzsmentet. De ne egy versenyistállót képzeljenek el, sokkal inkább egy nagy, szeretetteljes családot. Az Anda Gézához hasonló személyiségű zenészek nagyon nagyra értékelik ezt az emberi miliőt, ahol a valódi művészi érték mindent meghatároz.


A Zeneakadémián 2013. november 29-december 1. között megrendezendő Anda Géza Fesztiválról mindent megtudhat a http://zeneakademia.hu/anda-fesztival oldalra kattintva.

Kapcsolódók:

http://fidelio.hu/klasszikus/zeneakademia/hallgasson_anda_gezaversenygyozteseket

http://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/anda_geza_fesztival_a_zeneakademian

http://fidelio.hu/fidipedia/klasszikus/eloadok/anda_geza

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Jazz/World

Jazz, punk attitűddel: itt a Barabás Lőrinc Quartet új lemeze!

A világ nyitott tér a játékra a Barabás Lőrinc Quartet új lemezén, amelyet nem utolsósorban Miles Davis fúziós hangja ihletett. Hallgassa meg az Open című album dalait!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze.