Klasszikus

Várjon Dénes: „Bartók korai művei nélkül nem teljes a bartóki életmű íve”

2023.04.03. 13:25
Ajánlom
A Bartók Tavasz keretében idén is két koncertet ad Várjon Dénes, Keller András és a Concerto Budapest. A műsor programjában szereplő Bartók-művek kapcsán a Kossuth-díjas zongoraművésszel Bojta Zsuzsanna beszélgetett.

Keller Andrással egy közös álmuk válik most valóra, hiszen két év alatt Bartók összes zongorára és zenekarra írt művét megszólaltatják a Concerto Budapesttel a Bartók Tavasz keretében. Milyen érzések vannak önben a koncertek küszöbén? 

Óriási élmény, hogy folytatódik ez a sorozat. Nagyon szeretem Bartóknak ezt az útkereső, posztromantikus korszakát, ráadásul a Scherzo és a Rapszódia nekem új darabok, még sosem játszottam őket színpadon.

Mi ennek az oka?

Ezek a művek perifériára szorultak a bartóki életművön belül, számomra is most érkezett el az idő, hogy végre koncerten megszólaltassam őket. Rendkívül közel áll hozzám Bartók zenei nyelvének ez az útkereső korszaka. Kézzelfogható, hogy melyik pillanatban épp hol tartott; tisztán érezni, hogy kik hatottak rá. Hihetetlen lehetőségeket látunk, melyek tulajdonképpen meg is valósulnak a műveken belül, hisz

magukban hordozzák azt a lenyűgöző utat, amit majd Bartók az élete során bejár.

A Scherzo például rendkívül humoros, a rengeteg fricska mellett mégis nagyon komoly. Fantasztikus a hangszerelése is, a zongora szinte észrevétlenül ágyazódik be a hosszú zenekari részek közé. Nagyon érdekes továbbá, hogy Richard Strauss hatása mennyire érződik, éppúgy, mint a Rapszódiában Liszté, mégis mindkettő egyértelműen Bartók-mű.

VarjonDenes_5-131154.jpg

Várjon Dénes (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

Különös, hogy Bartók életében milyen mostohán bánt ezzel a két darabbal a sors.

Igen. Pedig rendkívül fontos volt neki mindkét mű. Ezt onnan is tudjuk, hogy Bartókot rettenetesen bántotta, hogy a Rapszódiának nem volt igazi sikere a párizsi zeneszerzőversenyen. A Scherzo pedig azért nem hangozhatott el egész életében, mert nem volt megelégedve a zenekarral, aki előadta volna, ezért egész egyszerűen nem járult hozzá a bemutatóhoz. Pedig ezek nélkül a művek nélkül nem teljes a bartóki életmű íve. Éppen ezért tartom a kvintettet is nagyon fontos darabnak, amit mostanában szerencsére elég gyakran játszom.

Beszéljünk egy kicsit a zongoraversenyekről.

Az első zongoraverseny nagyon fontos darabja a zongoraverseny-repertoárnak. Ugyan már játszottam, de nem sokat, és nem is mostanában. Tavaly játszottuk a 2. és 3. zongoraversenyt, így az első zongoraversennyel, a Rapszódiával és a Scherzóval teljes lesz Bartók szóló zongorára és zenekarra írt darabjainak közös megszólaltatása.

Érdekes módon mégsem az az érzésem, hogy befejeztünk valamit.

Egy folyamat részévé váltam, és alig várom, hogy újra játsszam őket.

Vannak konkrét tervek is ezzel kapcsolatban?

Andrással szeretnénk fölvenni ezeket a műveket lemezre, de ez egy óriási projekt, komoly előkészületeket igényel.

VarjonDenes_c_Fejer_Gabor-131317.jpg

Várjon Dénes (Fotó/Forrás: Fejér Gábor / Concerto Budapest)

Hogyan zajlanak a próbák?

Remekül. Nagyon szeretem azt a fajta nyitott műhelymunkát, ami a Concertónál mindig fogad. Közösen keresgéljük a darabot, felfedezzük, próbálgatjuk, miközben Andrással folyamatosan kommunikálunk. Ez egy rendkívül építő és inspiráló folyamat.

Andrással azonos a zeneiségünk, de nagyon különböző a természetünk. Éppen ezért ösztönzőleg hatunk egymásra és ezáltal a zenekarra is.

Nagyon szeretem ezt a zenekart, egyénileg is mindenkivel jóban vagyok, és élvezem azt az oldott kamarazenélést, amiben a Concerto Budapestnél mindig részem lehet.  

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Várjon Dénes (fotó/forrás: Felvégi Andrea / Concerto Budapest)

„Csajkovszkij és Rahmanyinov sose támogatná ezt a háborút” – Interjú Oksana Lynivvel

Kapcsolódó

„Csajkovszkij és Rahmanyinov sose támogatná ezt a háborút” – Interjú Oksana Lynivvel

Az ukrán karmester a Concerto Budapesttel lép fel március 17-én a Zeneakadémián, ebből az alkalomból korábbi magyarországi élményeiről, a hangverseny műsorának aktualitásáról és természetesen a hazájában dúló háborúról is beszélgettünk.

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.