Klasszikus

Várjon Dénes: „Bartók korai művei nélkül nem teljes a bartóki életmű íve”

2023.04.03. 13:25
Ajánlom
A Bartók Tavasz keretében idén is két koncertet ad Várjon Dénes, Keller András és a Concerto Budapest. A műsor programjában szereplő Bartók-művek kapcsán a Kossuth-díjas zongoraművésszel Bojta Zsuzsanna beszélgetett.

Keller Andrással egy közös álmuk válik most valóra, hiszen két év alatt Bartók összes zongorára és zenekarra írt művét megszólaltatják a Concerto Budapesttel a Bartók Tavasz keretében. Milyen érzések vannak önben a koncertek küszöbén? 

Óriási élmény, hogy folytatódik ez a sorozat. Nagyon szeretem Bartóknak ezt az útkereső, posztromantikus korszakát, ráadásul a Scherzo és a Rapszódia nekem új darabok, még sosem játszottam őket színpadon.

Mi ennek az oka?

Ezek a művek perifériára szorultak a bartóki életművön belül, számomra is most érkezett el az idő, hogy végre koncerten megszólaltassam őket. Rendkívül közel áll hozzám Bartók zenei nyelvének ez az útkereső korszaka. Kézzelfogható, hogy melyik pillanatban épp hol tartott; tisztán érezni, hogy kik hatottak rá. Hihetetlen lehetőségeket látunk, melyek tulajdonképpen meg is valósulnak a műveken belül, hisz

magukban hordozzák azt a lenyűgöző utat, amit majd Bartók az élete során bejár.

A Scherzo például rendkívül humoros, a rengeteg fricska mellett mégis nagyon komoly. Fantasztikus a hangszerelése is, a zongora szinte észrevétlenül ágyazódik be a hosszú zenekari részek közé. Nagyon érdekes továbbá, hogy Richard Strauss hatása mennyire érződik, éppúgy, mint a Rapszódiában Liszté, mégis mindkettő egyértelműen Bartók-mű.

VarjonDenes_5-131154.jpg

Várjon Dénes (Fotó/Forrás: Concerto Budapest)

Különös, hogy Bartók életében milyen mostohán bánt ezzel a két darabbal a sors.

Igen. Pedig rendkívül fontos volt neki mindkét mű. Ezt onnan is tudjuk, hogy Bartókot rettenetesen bántotta, hogy a Rapszódiának nem volt igazi sikere a párizsi zeneszerzőversenyen. A Scherzo pedig azért nem hangozhatott el egész életében, mert nem volt megelégedve a zenekarral, aki előadta volna, ezért egész egyszerűen nem járult hozzá a bemutatóhoz. Pedig ezek nélkül a művek nélkül nem teljes a bartóki életmű íve. Éppen ezért tartom a kvintettet is nagyon fontos darabnak, amit mostanában szerencsére elég gyakran játszom.

Beszéljünk egy kicsit a zongoraversenyekről.

Az első zongoraverseny nagyon fontos darabja a zongoraverseny-repertoárnak. Ugyan már játszottam, de nem sokat, és nem is mostanában. Tavaly játszottuk a 2. és 3. zongoraversenyt, így az első zongoraversennyel, a Rapszódiával és a Scherzóval teljes lesz Bartók szóló zongorára és zenekarra írt darabjainak közös megszólaltatása.

Érdekes módon mégsem az az érzésem, hogy befejeztünk valamit.

Egy folyamat részévé váltam, és alig várom, hogy újra játsszam őket.

Vannak konkrét tervek is ezzel kapcsolatban?

Andrással szeretnénk fölvenni ezeket a műveket lemezre, de ez egy óriási projekt, komoly előkészületeket igényel.

VarjonDenes_c_Fejer_Gabor-131317.jpg

Várjon Dénes (Fotó/Forrás: Fejér Gábor / Concerto Budapest)

Hogyan zajlanak a próbák?

Remekül. Nagyon szeretem azt a fajta nyitott műhelymunkát, ami a Concertónál mindig fogad. Közösen keresgéljük a darabot, felfedezzük, próbálgatjuk, miközben Andrással folyamatosan kommunikálunk. Ez egy rendkívül építő és inspiráló folyamat.

Andrással azonos a zeneiségünk, de nagyon különböző a természetünk. Éppen ezért ösztönzőleg hatunk egymásra és ezáltal a zenekarra is.

Nagyon szeretem ezt a zenekart, egyénileg is mindenkivel jóban vagyok, és élvezem azt az oldott kamarazenélést, amiben a Concerto Budapestnél mindig részem lehet.  

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Várjon Dénes (fotó/forrás: Felvégi Andrea / Concerto Budapest)

„Csajkovszkij és Rahmanyinov sose támogatná ezt a háborút” – Interjú Oksana Lynivvel

Kapcsolódó

„Csajkovszkij és Rahmanyinov sose támogatná ezt a háborút” – Interjú Oksana Lynivvel

Az ukrán karmester a Concerto Budapesttel lép fel március 17-én a Zeneakadémián, ebből az alkalomból korábbi magyarországi élményeiről, a hangverseny műsorának aktualitásáról és természetesen a hazájában dúló háborúról is beszélgettünk.

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Könyv

All You Need Is Love – új könyv jelent meg a Beatlesről

A kötetben korábban nem publikált interjúkon keresztül ismerhetjük meg egyebek közt a banda feloszlásának okait is. Ötven évvel mozis bemutatása után májustól egy streaming szolgáltáson ismét látható lesz az együttesről készült Let It Be című dokumentumfilm.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Klasszikus hír

Dobri Dániel művét díjazták Washingtonban

A zeneszerző Halmazállapot-változások (States of Matter) című műve az öt legjobbnak választott alkotás közé került az Art Music Society zeneszerzőversenyén.
Klasszikus ajánló

Kortárs koncertek a Kodály Kórussal újra a BMC-ben!

Budapestre látogat a hazai kóruskultúra egyik kiemelten fontos együttese, a debreceni Kodály Kórus a hazai és a külföldi kortárs muzsika gyöngyszemeit hozza el a BMC_be, május 4-én és június 1-jén.
Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.