Klasszikus

Várjon Dénes: „Sose ülök le úgy, hogy ugyanazt reprodukáljam.”

2023.09.14. 14:40
Ajánlom
Szeptember 23-án 19:30-kor a Concerto Budapest idei évadának nyitókoncertjén Beethoven 3. „Eroica” szimfóniája előtt Bartók Kontrasztok című műve és Grieg a-moll zongoraversenye hangzik el a Zeneakadémia Nagytermében – mindkettő Várjon Dénes közreműködésével, akit ez alkalomból kérdeztünk.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

Számtalan fellépése volt már a Concertóval, legutóbb egy öt Bartók-műből álló sorozat, mely az előző évad végén zárult. Mióta tart a közös zenélésük? 

Keller Andrással több mint húszéves, nagyon intenzív zenei és baráti kapcsolat fűz minket egymáshoz. Rengeteget dolgoztunk együtt, először kamarazenészként, később, amikor először dirigált Magyarországon, Pannonhalmán, engem hívott meg szólistának. A Concerto Budapest zenekarral való rendszeres együttműködésem a kezdetektől, tehát azóta tart, mióta Keller András a zeneigazgató. Minden szezonban meghív, és egyre több nagyszabású közös tervet valósítunk meg.

Legutóbb két év alatt Bartók összes zongorára és zenekarra írt művét szólaltattunk meg, ezt megelőzte egy Mozart-sorozat,

valamint az öt Beethoven-zongoraverseny, amelyből lemezfelvétel is készült. Rendszeresen követjük egymás zenei útját. 

Andrással és Klenyán Csabával már sokszor megszólaltattuk a Kontrasztokat, Grieg zongoraversenyét viszont együtt most játsszuk először.

Fűződik nevezetes emléke az a-moll zongoraversenyhez? 

Ezzel diplomáztam 1991-ben. Egészen hirtelen ötlet volt. Mindenki azt hitte, hogy Beethovent, Mozartot vagy Schumannt fogok játszani, de valahogy beleszerettem a Grieg-zongoraversenybe. Az akkor Pécsi, ma Pannon Filharmonikusokkal játszottam a művet, és ez egy nagyon szép első találkozás volt a darabbal. Nem tűzöm gyakran műsorra, legutóbb 2015-ben került rá sor, de már nagyon megérett bennem a gondolat, hogy újra elő kellene adni. Grieg zenei világa nagyon közel áll hozzám, sok kamarazenéjét és szólódarabját is játszottam. Szerintem Bartók és Grieg műveinek előadása egy koncerten igazán jó ötlet. Bartók nagyra tartotta Grieget, és a zongoraversenyét különösen szerette.

KellerA_VarjonD_c_FejerGabor1_2017-144103.jpg

Várjon Dénes Keller Andrással (Fotó/Forrás: Fejér Gábor / Concerto Budapest)

És a Kontrasztokkal való közös története hogyan kezdődött?

Végh Sándor felkérésére tanultam meg 1995-ben. Nem vele adtuk elő, hiszen akkor már nagyon idős volt. A salzburgi Mozarteumban akkor rendezték meg a tiszteletére először az Ein Fest für Sándor Végh elnevezésű háromnapos fesztivált. Annyira jólesett, hogy soha nem fogom elfelejteni: mielőtt ő színpadra lépett, a pódiumra vezető bejáratnál meghallgatta az előadásunkat. 

Mindkét mű merít a népzenéből. Önnek volt-e személyes kapcsolata vele?

A népzene olyan az embernek, mint az anyanyelve.

Kisgyerekkorunk óta éneklünk népdalokat, népi játékokat. Az iskolámban kötelező tantárgy volt a néptánc. Nagyon szerettem. Mindennap volt énekóra, kórusba is jártam. Már kicsi gyerekként Kodály- és Bartók-műveket énekelhettem. A mai napig nem tudom úgy játszani Bartók 3. zongoraversenyét, hogy az első tétel végén ne jusson eszembe a Cipósütés éneklésének az élménye, hiszen ugyanaz a zenei anyag jelenik meg ott is. Hat évig külön néptáncra is jártam, rengeteg fellépéssel, amely óriási ajándék, élmény, kaland volt, szociálisan és zeneileg is, máig őrzöm magamban ezeket az emlékeket. 

Hogyan változott a felfogása a két darabbal kapcsolatban? 

Az ember mindig máshogy játszik egy művet, és nem azért, mert elhatározza, hogy másként akarja megszólaltatni, az szörnyű lenne. Viszont

bármi történik velünk, bármilyen élmény ér bennünket, az visszatükröződik a zenélésünkben is.

Ezért akaratlanul is mindig más az ember, miközben persze ugyanaz marad. Az állandóság és a változás egyszerre hat. Egy zenedarab kimeríthetetlen kincsesbánya, amelyet mindig újként próbálok megközelíteni, és óriási élmény a felfedezés öröme. Az évek múltával nagyon sokat változik egy előadás, különben nem is lenne értelme játszani. Sose ülök le úgy, hogy ugyanazt reprodukáljam. A kíváncsiságot próbálom megtartani, és a darab élményét keresem, hogy rám hogyan hat.

Szerző: Szigeti László

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Várjon Dénes (fotó/forrás: Felvégi Andrea / Concerto Budapest)

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.