Klasszikus

Várjon Dénes: „Sose ülök le úgy, hogy ugyanazt reprodukáljam.”

2023.09.14. 14:40
Ajánlom
Szeptember 23-án 19:30-kor a Concerto Budapest idei évadának nyitókoncertjén Beethoven 3. „Eroica” szimfóniája előtt Bartók Kontrasztok című műve és Grieg a-moll zongoraversenye hangzik el a Zeneakadémia Nagytermében – mindkettő Várjon Dénes közreműködésével, akit ez alkalomból kérdeztünk.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

Számtalan fellépése volt már a Concertóval, legutóbb egy öt Bartók-műből álló sorozat, mely az előző évad végén zárult. Mióta tart a közös zenélésük? 

Keller Andrással több mint húszéves, nagyon intenzív zenei és baráti kapcsolat fűz minket egymáshoz. Rengeteget dolgoztunk együtt, először kamarazenészként, később, amikor először dirigált Magyarországon, Pannonhalmán, engem hívott meg szólistának. A Concerto Budapest zenekarral való rendszeres együttműködésem a kezdetektől, tehát azóta tart, mióta Keller András a zeneigazgató. Minden szezonban meghív, és egyre több nagyszabású közös tervet valósítunk meg.

Legutóbb két év alatt Bartók összes zongorára és zenekarra írt művét szólaltattunk meg, ezt megelőzte egy Mozart-sorozat,

valamint az öt Beethoven-zongoraverseny, amelyből lemezfelvétel is készült. Rendszeresen követjük egymás zenei útját. 

Andrással és Klenyán Csabával már sokszor megszólaltattuk a Kontrasztokat, Grieg zongoraversenyét viszont együtt most játsszuk először.

Fűződik nevezetes emléke az a-moll zongoraversenyhez? 

Ezzel diplomáztam 1991-ben. Egészen hirtelen ötlet volt. Mindenki azt hitte, hogy Beethovent, Mozartot vagy Schumannt fogok játszani, de valahogy beleszerettem a Grieg-zongoraversenybe. Az akkor Pécsi, ma Pannon Filharmonikusokkal játszottam a művet, és ez egy nagyon szép első találkozás volt a darabbal. Nem tűzöm gyakran műsorra, legutóbb 2015-ben került rá sor, de már nagyon megérett bennem a gondolat, hogy újra elő kellene adni. Grieg zenei világa nagyon közel áll hozzám, sok kamarazenéjét és szólódarabját is játszottam. Szerintem Bartók és Grieg műveinek előadása egy koncerten igazán jó ötlet. Bartók nagyra tartotta Grieget, és a zongoraversenyét különösen szerette.

KellerA_VarjonD_c_FejerGabor1_2017-144103.jpg

Várjon Dénes Keller Andrással (Fotó/Forrás: Fejér Gábor / Concerto Budapest)

És a Kontrasztokkal való közös története hogyan kezdődött?

Végh Sándor felkérésére tanultam meg 1995-ben. Nem vele adtuk elő, hiszen akkor már nagyon idős volt. A salzburgi Mozarteumban akkor rendezték meg a tiszteletére először az Ein Fest für Sándor Végh elnevezésű háromnapos fesztivált. Annyira jólesett, hogy soha nem fogom elfelejteni: mielőtt ő színpadra lépett, a pódiumra vezető bejáratnál meghallgatta az előadásunkat. 

Mindkét mű merít a népzenéből. Önnek volt-e személyes kapcsolata vele?

A népzene olyan az embernek, mint az anyanyelve.

Kisgyerekkorunk óta éneklünk népdalokat, népi játékokat. Az iskolámban kötelező tantárgy volt a néptánc. Nagyon szerettem. Mindennap volt énekóra, kórusba is jártam. Már kicsi gyerekként Kodály- és Bartók-műveket énekelhettem. A mai napig nem tudom úgy játszani Bartók 3. zongoraversenyét, hogy az első tétel végén ne jusson eszembe a Cipósütés éneklésének az élménye, hiszen ugyanaz a zenei anyag jelenik meg ott is. Hat évig külön néptáncra is jártam, rengeteg fellépéssel, amely óriási ajándék, élmény, kaland volt, szociálisan és zeneileg is, máig őrzöm magamban ezeket az emlékeket. 

Hogyan változott a felfogása a két darabbal kapcsolatban? 

Az ember mindig máshogy játszik egy művet, és nem azért, mert elhatározza, hogy másként akarja megszólaltatni, az szörnyű lenne. Viszont

bármi történik velünk, bármilyen élmény ér bennünket, az visszatükröződik a zenélésünkben is.

Ezért akaratlanul is mindig más az ember, miközben persze ugyanaz marad. Az állandóság és a változás egyszerre hat. Egy zenedarab kimeríthetetlen kincsesbánya, amelyet mindig újként próbálok megközelíteni, és óriási élmény a felfedezés öröme. Az évek múltával nagyon sokat változik egy előadás, különben nem is lenne értelme játszani. Sose ülök le úgy, hogy ugyanazt reprodukáljam. A kíváncsiságot próbálom megtartani, és a darab élményét keresem, hogy rám hogyan hat.

Szerző: Szigeti László

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Várjon Dénes (fotó/forrás: Felvégi Andrea / Concerto Budapest)

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Színház

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Klasszikus

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Zenés színház

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Színház

A Hippolyt, a lakájjal indítja új évadát a dunaújvárosi Bartók Színház

A társulat hét új bemutatót tart, klasszikus és kortárs művek, valamint családi és gyerekelőadások egyaránt színre kerülnek a 2024/2025-ös szezonban.
Klasszikus

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.