Klasszikus

Varsói időutazók

2010.11.26. 08:05
Ajánlom
Ritka az olyan szimfonikus együttes, mely szombaton kortárs premierműveket, vasárnap pedig közönség-kedvenc barokk hegedűversenyeket játszik. A Sinfonia Varsovia ilyen zenekar.

Szeptember utolsó hétvégéjén a Sinfonia Varsovia a nagy múltú és méltán világhírű Varsói Ősz zárókoncertjén lépett fel, másnap délután már Vivaldi művében, A négy évszakban brillírozott. Akár véletlennek is tarthatnánk, ám a zenekar (Penderecki és Minkowski nevével fémjelzett) művészi irányvonalának ismeretében az ilyen hétvégék abszolválását napi rutinnak is tekinthetjük.

A karmesterként is igen aktív világhírű zeneszerző, Kryzsztof Penderecki 1997-től zeneigazgatóként, 2003-tól további öt éven át művészeti igazgatóként vezette az egykor alkalmi együttesként induló Sinfonia Varsoviát. Jelenleg is szoros és operatív kapcsolat fűzi az együtteshez, ám a zeneigazgatói teendőkért 2008-tól a régi zene és a francia repertoár kiváló ismerője, Marc Minkowski felel. Az innovatív energiák így egyszerre irányulhatnak a legújabb zene és a régizene friss szellemű előadására. Előbbi a fesztiválrészvételeken túl az új művek bemutatására és műsoron tartására predesztinálja az együttest, utóbbi a hagyományos repertoár leporolására.

S hogy a bevezetőben említett példa valóban napi rutin, azt a két vezető - Penderecki és Minkowski - szeptemberi fellépései is fényesen igazolják. Szeptember 1-én a varsói Mindenszentek Templomában a Zsidó Kultúra Fesztiválján Penderecki rendkívül érdekes tematikus koncertet dirigált. Saját Kaddish című kompozíciója mellett elvezényelte Leonard Bernstein Kaddish alcímű III. szimfóniáját, valamint egy Max Bruch-művet, a Kol Nidrei-t. Szeptember 10-én Minkowski a Chopin-év szellemében, ám saját érdeklődését sem sutba vágva állította össze azt a programot, amellyel a Sinfonia Varsovia Wrocławban lépett fel a 45. Nemzetközi Wratislava Cantans Fesztiválon. A Chopin és az opera című műsor természetesen nem kezdődhetett mással, mint Don Giovanni és Zerlina duettjével (La ci darem la mano). A folytatás is nyilvánvalónak tűnhet, bár az egykor Chopin által csodált és feldolgozott mű, Meyerbeer Ördög Róbertje (Robert le Diable) manapság kevéssé ismert. Minkowski az opera néhány jelenete mellett a darab nagy balettzenéire összpontosított. A koncert második része a bel canto, Rossini és Bellini jegyében állt. Utóbbi szerző melódiái (melyekről tudjuk, hogy komolyan inspirálták Chopin dallaminvencióját) különös bőséggel áradtak, a koncerten A puritánok három nagy tercettje is elhangzott.

A Sinfonia Varsovia gyakran ad vonószenekari műsort, ilyenkor - talán hagyománytiszteletből - feltünteti „leánykori" nevét. A Lengyel Kamarazenekar 1973-ban jött létre, amikor az egy évvel korábban alapított Varsói Kamaraopera zenekarát erre a névre keresztelték. Az együttes a lengyel és a nemzetközi zenei élet fontos és elismert szereplőjévé vált, nem véletlenül lett 1984-ben Yehudi Menuhin lengyelországi koncertjeinek résztvevője. Ám Menuhin dirigensi és szólista programjához a kamarazenekari létszám kevésnek bizonyult, fúvósokat kellett alkalmazni. Az alkalmi formáció olyan magas színvonalon muzsikált és olyan perspektivikus nagyzenekari munkával állt elő, hogy - Menuhin sugalmazásának is köszönhetően - az együttest a koncertek után nem eresztették szélnek, a zenészeket együtt tartották és megteremtették egy állandó szimfonikus zenekar működésének alapjait.

Az azóta eltelt negyed évszázad az egykori döntés helyességét igazolta. A Sinfonia Varsovia napjainkban a legfoglalkoztatottabb lengyel zenekar, mely szinte állandóan úton van, világhíres karmesterekkel és sztárszólistákkal lép fel, visszajáró vendég a legnagyobb presztízsű koncerttermekben New Yorktól Tokióig, és nem mellesleg számtalan felvételen - több mint kétszáz CD-t készítettek eddig - működött már közre. 2008-ban egyszerre három albumuk is elnyerte a német lemezkritikusok kitüntetését, az egyik különösen kedves lehet számunkra, hiszen a trombitaműveket felvonultató lemez Boldoczki Gábor közreműködésével készült.

A vendégművészek reprezentatív listája olyan hosszú, hogy azt is gondolhatnánk, hogy aki az elmúlt évtizedekben nem játszott a varsói szimfonikusokkal, az nem is számít a zenevilág körforgásában. Épp ezért talán érdekesebb, hogy a Sinfonia Varsovia számára mennyire fontos, hogy fiatal muzsikusok nemzetközi karrierjét egyengesse: a közelmúltban számos ifjú lengyel hegedűművész, zongorista, karmester és énekes lehetett hálás a zenekar hathatós közreműködéséért.

A zenekar születésénél bábáskodó Yehudi Menuhin vissza-visszatért az együtteshez és karmesterként olyan nagyszabású projektekben működött együtt a zenekarral, mint Beethoven és Schubert összes szimfóniájának lemezfelvétele. A közös munkáról Menuhin így nyilatkozott: „Karmesteri és szólista pályám során egyetlen egy zenekar sem okozott annyi örömöt, mint a Sinfonia Varsovia. Csak a legnagyobb elégedettséggel tudok gondolni az együtt eltöltött évekre, a sok közösen készített lemezre, a nagyszerű koncertekre. Az együttes a legmagasabb színvonalú előadóművészetet képviseli, legyen szó kortárs vagy a klasszikus muzsikáról. A zenészek egyetlen próbát sem kezdenek kedvetlenül, mindig a legnagyobb lelkesedéssel látnak feladatukhoz, munkájukat pontosság és elegancia jellemzi. A zene az életformájuk."

2010. december 12. 19:00 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Sinfonia Varsovia hangversenye

A MŰVÉSZETEK PALOTÁJA ÉS A LENGYEL INTÉZET KÖZÖS RENDEZÉSÉBEN

Km.: Farkas Gábor (zongora)
Vez.: George Csicsinadzea

Liszt: Les Préludes
Liszt: Mazeppa
Chopin: II. (f-moll) zongoraverseny, op. 21

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.
Klasszikus koktélparti

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus hír

Ők a Bartók Világverseny finalistái

Balogh Ádám, Peter Klimo és Szokolay Ádám jutott be a Zeneakadémia által szervezett Bartók Világverseny szombati nagyzenekari döntőjébe.
Klasszikus konferencia

Nemzetközi Bartók-konferencia lesz a Zenetudományi Intézetben

A Zeneakadémia Bartók Világversenyéhez kapcsolódva ismét angol nyelvű, nemzetközi konferenciát szervez a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete szeptember 14-én, szombaton 9 órától.
Klasszikus szabadság

Egy év szabadságra megy Hilary Hahn

Meg is érdemli. A harminckilenc éves hegedűművésznő mintegy három évtizede áll a színpadon. Most egy évig nem koncertezik.