Klasszikus

Varsói időutazók

2010.11.26. 08:05
Ajánlom
Ritka az olyan szimfonikus együttes, mely szombaton kortárs premierműveket, vasárnap pedig közönség-kedvenc barokk hegedűversenyeket játszik. A Sinfonia Varsovia ilyen zenekar.

Szeptember utolsó hétvégéjén a Sinfonia Varsovia a nagy múltú és méltán világhírű Varsói Ősz zárókoncertjén lépett fel, másnap délután már Vivaldi művében, A négy évszakban brillírozott. Akár véletlennek is tarthatnánk, ám a zenekar (Penderecki és Minkowski nevével fémjelzett) művészi irányvonalának ismeretében az ilyen hétvégék abszolválását napi rutinnak is tekinthetjük.

A karmesterként is igen aktív világhírű zeneszerző, Kryzsztof Penderecki 1997-től zeneigazgatóként, 2003-tól további öt éven át művészeti igazgatóként vezette az egykor alkalmi együttesként induló Sinfonia Varsoviát. Jelenleg is szoros és operatív kapcsolat fűzi az együtteshez, ám a zeneigazgatói teendőkért 2008-tól a régi zene és a francia repertoár kiváló ismerője, Marc Minkowski felel. Az innovatív energiák így egyszerre irányulhatnak a legújabb zene és a régizene friss szellemű előadására. Előbbi a fesztiválrészvételeken túl az új művek bemutatására és műsoron tartására predesztinálja az együttest, utóbbi a hagyományos repertoár leporolására.

S hogy a bevezetőben említett példa valóban napi rutin, azt a két vezető - Penderecki és Minkowski - szeptemberi fellépései is fényesen igazolják. Szeptember 1-én a varsói Mindenszentek Templomában a Zsidó Kultúra Fesztiválján Penderecki rendkívül érdekes tematikus koncertet dirigált. Saját Kaddish című kompozíciója mellett elvezényelte Leonard Bernstein Kaddish alcímű III. szimfóniáját, valamint egy Max Bruch-művet, a Kol Nidrei-t. Szeptember 10-én Minkowski a Chopin-év szellemében, ám saját érdeklődését sem sutba vágva állította össze azt a programot, amellyel a Sinfonia Varsovia Wrocławban lépett fel a 45. Nemzetközi Wratislava Cantans Fesztiválon. A Chopin és az opera című műsor természetesen nem kezdődhetett mással, mint Don Giovanni és Zerlina duettjével (La ci darem la mano). A folytatás is nyilvánvalónak tűnhet, bár az egykor Chopin által csodált és feldolgozott mű, Meyerbeer Ördög Róbertje (Robert le Diable) manapság kevéssé ismert. Minkowski az opera néhány jelenete mellett a darab nagy balettzenéire összpontosított. A koncert második része a bel canto, Rossini és Bellini jegyében állt. Utóbbi szerző melódiái (melyekről tudjuk, hogy komolyan inspirálták Chopin dallaminvencióját) különös bőséggel áradtak, a koncerten A puritánok három nagy tercettje is elhangzott.

A Sinfonia Varsovia gyakran ad vonószenekari műsort, ilyenkor - talán hagyománytiszteletből - feltünteti „leánykori" nevét. A Lengyel Kamarazenekar 1973-ban jött létre, amikor az egy évvel korábban alapított Varsói Kamaraopera zenekarát erre a névre keresztelték. Az együttes a lengyel és a nemzetközi zenei élet fontos és elismert szereplőjévé vált, nem véletlenül lett 1984-ben Yehudi Menuhin lengyelországi koncertjeinek résztvevője. Ám Menuhin dirigensi és szólista programjához a kamarazenekari létszám kevésnek bizonyult, fúvósokat kellett alkalmazni. Az alkalmi formáció olyan magas színvonalon muzsikált és olyan perspektivikus nagyzenekari munkával állt elő, hogy - Menuhin sugalmazásának is köszönhetően - az együttest a koncertek után nem eresztették szélnek, a zenészeket együtt tartották és megteremtették egy állandó szimfonikus zenekar működésének alapjait.

Az azóta eltelt negyed évszázad az egykori döntés helyességét igazolta. A Sinfonia Varsovia napjainkban a legfoglalkoztatottabb lengyel zenekar, mely szinte állandóan úton van, világhíres karmesterekkel és sztárszólistákkal lép fel, visszajáró vendég a legnagyobb presztízsű koncerttermekben New Yorktól Tokióig, és nem mellesleg számtalan felvételen - több mint kétszáz CD-t készítettek eddig - működött már közre. 2008-ban egyszerre három albumuk is elnyerte a német lemezkritikusok kitüntetését, az egyik különösen kedves lehet számunkra, hiszen a trombitaműveket felvonultató lemez Boldoczki Gábor közreműködésével készült.

A vendégművészek reprezentatív listája olyan hosszú, hogy azt is gondolhatnánk, hogy aki az elmúlt évtizedekben nem játszott a varsói szimfonikusokkal, az nem is számít a zenevilág körforgásában. Épp ezért talán érdekesebb, hogy a Sinfonia Varsovia számára mennyire fontos, hogy fiatal muzsikusok nemzetközi karrierjét egyengesse: a közelmúltban számos ifjú lengyel hegedűművész, zongorista, karmester és énekes lehetett hálás a zenekar hathatós közreműködéséért.

A zenekar születésénél bábáskodó Yehudi Menuhin vissza-visszatért az együtteshez és karmesterként olyan nagyszabású projektekben működött együtt a zenekarral, mint Beethoven és Schubert összes szimfóniájának lemezfelvétele. A közös munkáról Menuhin így nyilatkozott: „Karmesteri és szólista pályám során egyetlen egy zenekar sem okozott annyi örömöt, mint a Sinfonia Varsovia. Csak a legnagyobb elégedettséggel tudok gondolni az együtt eltöltött évekre, a sok közösen készített lemezre, a nagyszerű koncertekre. Az együttes a legmagasabb színvonalú előadóművészetet képviseli, legyen szó kortárs vagy a klasszikus muzsikáról. A zenészek egyetlen próbát sem kezdenek kedvetlenül, mindig a legnagyobb lelkesedéssel látnak feladatukhoz, munkájukat pontosság és elegancia jellemzi. A zene az életformájuk."

2010. december 12. 19:00 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Sinfonia Varsovia hangversenye

A MŰVÉSZETEK PALOTÁJA ÉS A LENGYEL INTÉZET KÖZÖS RENDEZÉSÉBEN

Km.: Farkas Gábor (zongora)
Vez.: George Csicsinadzea

Liszt: Les Préludes
Liszt: Mazeppa
Chopin: II. (f-moll) zongoraverseny, op. 21

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.
Klasszikus ajánló

Korszakok Zenéje – A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye

A MÁV Szimfonikus Zenekar 2022. október 13-i hangversenyén a Zeneakadémián, Farkas Róbert vezényletével Mozart remekművei ölelik körbe két neves, kortárs magyar zeneszerző – Eötvös Péter és Dubrovay László – szerzeményeit.