Klasszikus

Vásáry André: "Tudja, milyen különleges és ritka, amit Ön tud?"

2013.03.26. 08:25
Ajánlom
Impozáns hangterjedelem, egyedi hangszín jellemzi hazánk egyetlen férfiszoprán énekesét, aki a barokk bravúráriák és a klasszikus operarepertoár mellett a crossover dallamok világában is otthonosan mozog. INTERJÚnkban a Budafoki Dohnányi Zenekarral közös, március 20-án rendezett koncertjének apropóján tapasztalatairól és terveiről kérdeztük.

- Nem először lépett fel a Budafoki Dohnányi Zenekarral. Mennyire áll Önhöz közel a filmzenék nagyzenekari megszólaltatása?

- Ezek a filmzenék már majdnem komolyzenei mélységűek. Amit én ezen a koncerten énekeltem, az Händel Lascia chi'o pianga-áriája, ami a Farinelli, a kasztrált című filmben is elhangzik, és Ennio Morricone Volt egyszer egy vadnyugat című filmjének betétdala. Ha Morricone életművét megnézzük, láthatjuk, hogy önálló komolyzenei műveket is jegyez. Számomra nagyon megtisztelő, hogy Hollerung Gábor megint rám gondolt, hiszen nem ez az első alkalom, hogy együtt dolgozunk. Korábban felmerült, hogy a Carmina Burana szoprán szólóját énekeljem, de, sajnos, egyéb elfoglaltságok miatt nem tudtuk összehozni ezt a koncertet.

- Sokféle helyszínen énekelt már, templomokban, szalonokban, koncerttermekben. Érez közöttük számottevő különbséget?

- Rendkívül szerencsésnek érzem magam. Sok lehetőséget kaptam a sorstól, a Jóistentől eddig életem folyamán. Említhetném a Müpát - a velük és Hollerung Gáborral való együttműködésnek például mindig van egy különös varázsa -, a Kongresszusi Központot, az Olasz Kultúrintézetet, a Nemzeti Színházat éppúgy, mint az Esztergomi Bazilikát, a Debreceni Nagytemplomot, sőt a Magyar Állami Operaházban is felléptem már. A külföldi  meghívásokról nem is beszélve. 2012 decemberében nagysikerű önálló koncertem volt a Kolozsvári Magyar Operában. Minden olyan helyszínt szeretek, ahová meghívnak, ahol szeretettel várnak, ahol énekelhetek. Ebben a szakmában az a fantasztikus, hogy nem mindig ugyanoda vagyunk „visszakényszerítve", nem mindig ugyanolyan az akusztika, a helyszín, a közönség. Nemrég volt egy szalonkoncert, amire a legkülönlegesebb barokk áriákat válogattam össze. Énekeltem többek között két Mozart-koncertáriát, az egyikük egy tízperces darab, amit tudomásom szerint Magyarországon még senki nem adott elő élőben. Ez például egy óriási kihívás volt. Emellett Bach- és Händel-művek, illetve két Liszt-dal is szerepeltek a műsoromon.

- Lesz folytatása a Rózsavölgyi Szalon Tavaszváró koncertjének, akár egy önálló Vásáry André-est formájában?

- Úgy tudom, szeretnének még egy hasonló szalonkoncertet megvalósítani, de lekötött időpontról még nem beszélhetek. Annyi bizonyos, hogy megvan rá az igény.

- Tavaly év végén jelentette meg Koncert című albumát. Véglegesen elköteleződött a komolyzene mellett? 

- A Koncert a negyedik albumom, de az első igazán komolyzenei (noha az előző lemezemen, az Ünnepen is szerepeltek már klasszikusok). A felvétel egy hangversenyből született, amelyen javarészt Vivaldi-, Haydn-, Händel-, Giordani- és Mozart-kompozíciókkal léptem fel Faludi Judit Liszt-díjas gordonkaművész, Szenthelyi Miklós Liszt- és Kossuth-díjas hegedűművész, továbbá a Magyar Virtuózok Kamarazenekar társaságában. A rendezvény a Hilton Báltermében volt, és a Duna Televízió is közvetítette.

- A crossover műfaját jelenleg tudatosan hanyagolja?

- Az elmúlt időszakban a felkérések és a közönség elvárásai visszavittek a komolyzenéhez. Most készülök például a Miskolci Barokk Zenei Fesztiválra. Nagyon örülök, hogy megtalálnak ilyen feladatok. Emellett igényes közönségnek, igényes helyszínen crossovert is szívesen énekelek, de tény és való, hogy a repertoárom nagy részét klasszikus művek teszik ki. Úgy veszem észre, hogy kezd feloldódni velem szemben az a fajta előítélet, amit a komolyzenei szakmában korábban megfigyeltem. Amikor abban a bizonyos televíziós tehetségkutatóban szerepeltem, egyértelműen azt éreztem, hogy elutasítanak. Nagyon könnyű ítélkezni, de nagyon nehéz összehozni egy hét alatt egy olyan produkciót, ami több millió néző tetszését is elnyeri. Ezzel szemben a komolyzenét nem kedvelő emberektől rengeteg köszönőlevelet, elismerést kaptam. Hozzáteszem, más, amikor az embert élőben vagy televízióban hallják. Néha még ma is megkapom az észrevételt, hogy "nem is gondoltuk, hogy ekkora hangod van".

- Az Ön hangfekvése kuriózumnak számít. Van-e arról tudomása, hogy hány férfiszopránt jegyeznek nemzetközi viszonylatban?

- A legjobb tudomásom szerint Magyarországon én vagyok az egyetlen férfiszoprán. Létezik egy-két kontratenor, de sajnos összekeverik a kettőt. A kontratenor választott, míg a férfi szoprán született hangfaj. Párizsban egy meghallgatáson az Opéra Bastille-ban egy karmester azt mondta nekem: "Tudja, hogy mennyire különleges és ritka, amit Ön tud?" Nyugat-Európában ugyanakkor ez egy teljesen elfogadott hangfaj. Jómagam két férfiszopránt ismerek, akik hivatásszerűen éneklésből élnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.
Klasszikus hír

Montenegróba utazik az Óbudai Danubia Zenekar

Zenehíd elnevezésű műsorával, Liszt, Bartók, Erkel, Kodály és Nina Perović műveivel a montenegrói KotorArt művészeti fesztivál vendége lesz a zenekar július 21-én, Hámori Máté művészeti vezető vezényletével.
Klasszikus ajánló

Kezdődik a Kodály Művészeti Fesztivál Kecskeméten

Számos hangverseny, kiállítás, filmvetítés, táncszínházi előadás, bábopera és térzene is várja az érdeklődőket a hétfőn kezdődő Kodály Művészeti Fesztiválon Kecskeméten.
Klasszikus ajánló

A nyár második felében is remek programokkal vár az Óbudai Társaskör kertje

Tovább folytatódik a színes programsorozat az Óbudai Társaskör hangulatos kertjében, ezekben a napokban jazz, kamarazene, opera és akusztikus koncert is várja a vendégeket.
Klasszikus interjú

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.