Klasszikus

Vásáry Tamás előadása a Mindentudás Egyetemén

2006.01.16. 00:00
Ajánlom
2005. december 19-én volt egy említésre méltó esemény a Művészetek Palotájában: Vásáry Tamás Liszt Ferenc – a médium és a média című előadása a Mindentudás Egyetemén. Ezen sajnos személyesen nem vettem részt, de láttam a televízióban, és fellelkesedésemben még egyszer végignéztem az interneten. Azért szántam rá magam e néhány sor megírására, hogy felhívjam rá a figyelmet, és minél több érdeklődőt arra ösztönözzek, hogy nézze meg az előadást az interneten.

Amit Vásáry Tamás bevezetésképpen elmondott Lisztről, hogy ugyanis Ő korának zenei médiája volt, talán mindenki tudja. Ugyanis az életrajzokban elég pontosan kirajzolódik „Liszt, mint a zenefejedelem, mint a nők bálványa, az abbé, a jóságos ősz mester tanítványai körében, a kortárs műveket bemutató karmester”. Hisszük, azt is értjük, hogy „mind e virtuális ábrázolásoknál hitelesebb az, amit hallhatatlan zenéjében hallhatunk és játékában hallottak”.

De vajon tudatosodik-e bennünk, amikor pl. parafrázisokat hallgatunk, hogy melyek azok a művek, amelyekben csak a tökéletes utánzás, az eredeti zenei élmény felidézése volt a cél, és hogyan változik ezek zenei tartalma, amikor a saját élményei, érzései is inspirálták a mestert? Hogyan jelennek meg műveiben a jövendő korok zenei kifejezésmódjának sejtelmei (Debussytől Bartókig)? És vajon tudjuk-e, hogy a h-moll (Faust-) szonáta olyan mű, amelyben Liszt megmutatja „saját bensőjének drámáját, tulajdonképpen megrajzolja saját önarcképét”?

Mégis: mindaz, amit eddig elmondtam, csak a felszín. Az igazi élmény az, ahogyan Vásáry Tamás Liszt zenéjének a szavakban és mondatokban megfogalmazott szellemét megidézi a zongorán, és így válik tudatossá agyunkban a zene élvezete. Azt hiszem, eddig is mindnyájan csodáltuk Vásáry Tamás magas szintű művészi képességeit, de előadását végighallgatva arra a következtetésre kell jutnunk, hogy Liszt Ferenc zsenijéhez csak egy hasonló zseniális elme tud ilyen közel kerülni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.
Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.