Klasszikus

Vashegyi a közpénzek átlátható felhasználásával kívánja vezetni az MMA-t

2018.02.05. 16:41
Ajánlom
Vashegyi György, az MMA frissen megválasztott elnöke a Magyar Zenei Tanács délutánján a Rózsavölgyi Szalonban, illetve a Zenekar folyóirat hasábjain beszélt az akadémia és elnöki célkitűzéseiről.

Több tekintetben is újoncnak számít Vashegyi György karmester, régizenész, aki november 5-től a Magyar Művészeti Akadémia hatályban lévő elnöke. Szokatlanul fiatalon került az akadémia élére – még csak 47 éves –, 2014-től levelező tag, 2017-től rendes tag, ami azt jelenti, hogy a legfelsőbb döntéshozó testület munkájában korábban nem vett részt. De pontosan ezért volt ő az az ember, akit a legtöbben támogatni tudtak: 226-ból 140 szavazatot kapott, ami erős többséget jelent.

Vashegyi György

Vashegyi György (Fotó/Forrás: MMA / YouTube)

Az új igazgató a Rózsavölgyi Szalonban január 25-én személyesen is ismertette a programját, amelyet már a Zenekar folyóirat interjújában is taglalt.

Az MMA alap identitását és hivatását úgy tudnám megfogalmazni, hogy a magyar alkotó- és előadó-művészet múltjának, jelenének és jövőjének következetes, értékelvű és minőségpárti képviselete és támogatása

– mondta az interjúban. Szerinte a művészet értékeinek széles körű terjesztése, megismertetése „invesztíció a nemzet jövőjébe”. Ennek megvalósulását pedig programjának hét pontja mentén képzeli el.

  1. A művészeti nevelés erősítése a közoktatásban;
  2. A közművelődési lehetőségek szélesítése és kiterjesztése, ebben irányadás és szerepvállalás;
  3. A támogatási- és ösztöndíj-rendszer bővítése;
  4. A művészeti ismeretterjesztés erősítése a közmédiában;
  5. Kulturális örökségünk – múlt és jelen – feltárása, feltérképezése, archiválása, támogatása, bemutatása az egész világ előtt;
  6. Digitalizálás és archiválás, amelyet az akadémikusok életművével érdemes kezdeni; az álmom az, hogy tíz év múlva Magyarországon is működjön egy olyan nagy összegző kulturális archívum, mint például az olasz Internet Culturale (internetculturale.it), vagy a francia Gallica (gallica.bnf.fr);
  7. A makoveczi örökség ápolása, folytatása, s ennek közéleti vonatkozása: a magyar kultúra és művészet határokon átnyúló egységének összefogása és megerősítése.
Vashegyi György

Vashegyi György (Fotó/Forrás: Wágner Csapó József)

Vashegyi művészeti nevelésre a Zuglói Filharmónia karmesterét és akadémikustársát, Záborszky Kálmánt hozta fel példaként: „ők [Záborszky és a zenekar] egy egész kerület fiatalságát közvetlenül szólították meg sok száz hangversennyel. Igaz, hogy óriási küzdelem árán, amely többek között az iskolaigazgatókkal folyt, hogy iskolaidőben engedjék el a gyerekeket a koncertekre...” Hozzátette, hogy

Kodály Zoltán is úgy tartotta, „az ifjúságnak csak a legeslegjobb minőségű előadásokat szabad adni”, mert ha nem, örökre elveszítjük őket.

A magyar művészek támogatásának növelésével kapcsolatban a Rózsavölgyi Szalonban Vashegyi elmondta, hogy tarthatatlan, hogy „Kossuth-díjasok éheznek” Magyarországon. Nekünk ebben a vonatkozásban is demonstrálnunk kell „kultúrfölényünket” – a szó klebelsbergi értelmében. Az előző elnök, Fekete György munkájának eredményeképpen egy decemberi törvénymódosítással az állami díjjal elismert, 65 évnél idősebb alkotók havi 121 ezer forint járadékban részesülnek. Ehhez csak jelentkezni kell az MMA-nál, mivel az állami díjasokról nem készült nyilvántartás. „Határidő nincs” – mondta Vashegyi.

Ez viszont csak egy folyamat első lépcsője.

Vashegyi György már a megválasztása idején beszélt arról, hogy karmesteri munkáját továbbra is végzi majd. Olvasson tovább itt!

Vashegyi György: Nem lettem politikus

Kapcsolódó

Vashegyi György: Nem lettem politikus

"Nem lettem politikus azért, mert az MMA elnökévé választottak" - mondta a Népszavának a Magyar Művészeti Akadémia új elnöke.

Új ösztöndíj rendszert hoz létre az MMA, amelyre 2018-ban, illetve a következő két évben pályázhatnak 18-50 év közötti alkotóművészek, előadóművészek és szakemberek. „A minőség a legfontosabb szempont” – szögezte le az elnök.

Vashegyi beszélt még a közmédiában történő ismeretterjesztés fontosságáról, bár arra nem tért ki, hogy a korfa alacsonyabb ágain üldögélők, tehát a fiatalok szinte egyáltalán nem nézik az M5 tévéadót – illetve tévét úgy általában. Üdvözlendő viszont programjának azon része, amely a digitalizálás, a magyar kultúra archiválásának, feldolgozásának sürgősségét hangsúlyozza.

Ami nincs fenn az interneten, az nem létezik

– mondta, néhány zenei példát is ismertetett: vannak alkotók, zeneszerzők, akiket csak azért felejtünk el, mert a munkásságuk nem elérhető, ellenkező esetben viszont profitálhatnánk belőlük. – „A magyar nem tud gazdálkodni a kultúrájával.”

Hogy miként sikerülhet Vashegyinek kívül maradnia a politikán?

„Az MMA egy politikai térben mozgó, ám nem politikai szervezet, köztestület” – nyilatkozott a folyóiratnak. Különbözik elődjétől, Feketétől, aki aktív kultúrpolitikai szerepet vállalt. Ez járt eredményekkel, mivel folyamatosan olyan helyzetek jöhetnek létre, amikor „a más nézetet vallók az ilyen kezdeményezéseket politikai alapon kritizálják, ami ilyen helyzetben természetes dolog.” (Megjegyzendő, hogy az elmúlt napokban éppen ilyen okból utasították el többen a fentebb említett művészjáradékot. A kérdésről az Élet és Irodalomban vita is folyt.)

„Minden területen a szakmai, társadalmi, politikai együttműködést szeretném elérni” – mondta Vashegyi. –

Természetesen átláthatóan, tisztán, a közpénzek okos és hatékony felhasználásával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

A Mozart, aki nem a Wolfgang Amadeus

Háromszáz éve született Leopold Mozart, korának egyik legjobb hegedűtanára, akire csodagyerek és csodafelnőtt fia révén emlékezünk.
Klasszikus hír

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus hír

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus hír

Centenáriumát ünnepli a Salzburgi Ünnepi Játékok

Anna Nyetrebko Toscát énekelt, a fiatal női karmester, Mirga Grazinyte-Tyla rekviemet vezényel. Így készült a századik évre a Salzburgi Ünnepi Játékok.
Klasszikus magazin

Így érdemes zenét hallgatni Steve Reich szerint

A neves minimalista zeneszerző szerint olyan zenét érdemes írni, amely a székhez szegez, és a hallgatót semmi más nem érdekli, csak ami megszólal.