Klasszikus

Vashegyi György: "A magyar művészet elpusztíthatatlan"

2018.05.23. 11:04
Ajánlom
A Magyar Művészeti Akadémia székházaként működő Pesti Vigadó 1865-ös megnyitása óta kulturális, művészeti központként működik.

- Elnök úr őriz-e emlékeket az épületről gyermekkora vagy egyetemi tanulmányai idejéből?

Azok után, hogy gyerekkoromban – 1970-ben született általános iskolásként, mint más is – először 1980 körül jártam az épületben, fontos zenei élmények értek itt. A '80-as évek közepén, gimnazistaként Bach: Máté-passiójának hatására döntöttem a zenei pálya mellett, s ha jól emlékszem, a művet élőben Magyarországon először éppen itt hallottam, talán 1986-ban.

- Emlékszik-e még az első alkalomra, amikor fellépett a Díszteremben? Kötődik valamilyen egyedi esemény e koncertjéhez?

- 1992 körül vezényeltem először a felújítás előtti Díszteremben. Akkor együtteseimmel Bach egyházi kantátáiból adtunk elő hármat (ehhez a szokásunkhoz mostanáig hűek maradtunk, nemigen telt el hangversenyévadunk Budapesten azóta se Bach-kantáták nélkül) – itt vezényeltem első alkalommal például a BWV 21 jegyzékszámú Ich hatte viel Bekümmernis-t, mely szintén nagyon fontos mű az életemben: ez volt az első Bach-kantáta, melyet megismertem. Az épület felújítása előtti időszakban sokszor koncerteztem még itt, néha karmesterként, de akkoriban elsősorban közreműködő continuo-játékosként, csembalón vagy orgonán játszva: sokat játszottam itt Hollerung Gábor barátom produkcióiban, de emlékezetes számomra a Kocsis Zoltán által vezényelt Bach: h-moll mise is, ami 2000 karácsonya előtt néhány nappal volt itt, melyben szintén én ültem az orgonánál.

Vashegyi György vezényel

Vashegyi György vezényel (Fotó/Forrás: Rinzing Kelsang)

- A világ számos hangversenytermében fellépő művészként milyen tapasztalata, meglátása van Liszt és Wagner 1875-ös közös hangversenyének helyszínéről? Ön szerint miben rejlik a helyszín különlegessége, milyen műfajú zenei művek valóak ide?

- Semmilyen általam ismert itthoni, történelmi koncerthelyszín nem ment át akkora (és kizárólag örömteli) átalakuláson felújítása alkalmával, mint a Pesti Vigadó: jelenleg – a történelmileg hitelesebb állapot visszaállításával - szó szerint nem lehet ráismerni a teremre, s felújítás előtti állapotát figyelembe véve, ez nem is feltétlenül baj...

Most remek az akusztika kis, közepes és nagyobb apparátus számára egyaránt, és szédítő érzés elgondolni, kik adtak már koncertet a múltban itt, Budapest Zeneakadémia és Operaház előtti korszakának legfontosabb zenei helyszínén!

A Magyar Művészeti Akadémia nagyon fontosnak tartja, hogy megemlékezzünk e gazdag zenei múlt kiemelkedő pillanatairól: ennek jegyében például 2018. december 10-én rekonstruáljuk majd azt a hangversenyt, melyet kereken 150 esztendővel korábban, ezen a napon Clara Schumann adott a Pesti Vigadóban.

- Elnök úrról ismert, hogy a régi zene kiemelkedő ismerője, szakértője, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar alapítója. Mit nevezhetünk ma régi zenének?

- Sokan, sokféle választ adnak erre a kérdésre, az én véleményem (amellyel egyébként nem vagyok egyedül a világban) elég radikális:

számomra minden régi zene, melynek zeneszerzője már nem él.

Szerintem Petrovics Emil vagy Szokolay Sándor életműve is ebbe a kategóriába tartozik már, hiszen ha elő akarnám adni valamelyik művüket, immár sajnos nem kérdezhetem meg tőlük, hogy ennél vagy annál a résznél pontosan milyen előadásra gondoltak. Míg például, amikor Gyöngyösi Levente barátommal együtt dolgozunk, és felvetem neki a próba folyamán, hogy mi lenne, ha az a crescendo, amelyet ő eredetileg a huszonötödik ütemben kezd, inkább a huszonnegyedikben lenne, arra kapok valamilyen autentikus választ: olyat, amelyet egy kottától, de még egy hang- vagy képfelvételtől sem kaphatok meg soha. Magyarul az előadónak a kotta mellett – amennyiben nincs élő zeneszerző – kötelező kutatnia is, legyen szó akár Monteverdiről, Bachról, Brahmsról, vagy akár Bartókról.

Vashegyi György

Vashegyi György (Fotó/Forrás: Török Máté)

- A XX. század közepéig bélhúrokkal szólaltak meg a művek, majd teret nyertek a fémhúrok. Fellépéseiken hallhatóak régi hangszerek, vagy másolataik? Nem okoz törést hangzás szempontjából e váltás, hiszen egészen biztosan máshogy szólalt meg a XVII. században bélhúron egy mű, mint ma fémhúron?

- Manapság szinte mindannyian az úgynevezett „modern" (azaz a mai korban használatos állapotú és típusú) hangszereken szerezzük első zenei tapasztalatainkat. Ezek után a korabeli/korhű hangszerek az első találkozáskor persze furcsának tűnhetnek, de

mindenkit biztosíthatok arról, hogy minden régi mű előadásához mégis azok a hangszerek a legmegfelelőbbek, melyekre a zeneszerző eredetileg komponált.

Gyakran elhangzó érv, de szerintem egyszerűen szamárság azt állítani, hogy (mondjuk) Beethoven elégedetlen volt kora hangszereivel, például korabeli zongorájával, s ezért – miközben mégis be kellett érnie vele – egy új, mindent elsöprő csodafegyver jövőbeni feltalálásáról ábrándozva komponált úgy, ahogy. Valljuk be, nem túl logikus felvetés, hogy egy alkotó (és természetesen sikerre vágyó) zeneszerző így gondolkozna: tudom, hogy jelenleg sajnos szörnyen rosszul szól, amit írok, de türelem – halálom után 100 éven belül csak feltalálnak egy olyan hangszert, amelyen jobb lesz.

- A Nemzeti Filharmonikus Zenekar Lukács Ervin-bérletének részeként 2018. május 24-én - Rohmann Ditta csellóművésszel lépnek fel. Mit hallhat a közönség a koncerten, mivel készülnek?

- A Nemzeti Filharmonikus Zenekar felkérésére ezúttal kizárólag magyar zeneszerzők (Erkel, Dubrovay, Csiky és Kodály) műveiből álló koncertet fogok vezényelni május 24-én, ezt a műsort másnap Veszprémben is megismételjük. Nagy öröm számomra, hogy alig 6 nappal később, május 30-án pedig a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekara és a Purcell Kórus élén egyik kedvenc művemet, Joseph Haydn: Évszakok című oratóriumát is előadhatom.

KÉRDEZZ-FELELEK

- Kitől tanulta a legfontosabbat, s hogyan hasznosítja ezt az életben?

- Nagyon szerencsés és boldog ember vagyok – azt hiszem, a legfontosabb dolog, amit életemben kaptam, a keresztény hit, melyet minden nap csodálatos módon megerősít a zene, amellyel foglalkozhatom. Ilyen a mélyen vallásos, főleg német lutheránus zene (Johann Sebastian Bach, Johann Christoph Bach, Buxtehude...), de ugyanilyen erőt ad például a francia barokk is (elsősorban Rameau) és a bécsi klasszikusok (főleg Joseph Haydn és Mozart).

- Mi a kedvenc könyve?

- Sajnos az elmúlt években olvasásra sokkal kevesebb időm volt annál, mint amennyit erre szeretnék szánni: nagyon különböző műfajú és világlátású szerzőket (Wodehouse, Merle, Friedell, Buchanan) egyaránt kedvelek.

- Mi a kedvenc filmje?

- Ha egy kedvenc filmrendezőt kellene mondanom, Pedro Almodovar-t említeném, még ha legutóbbi filmjei nem is mind állnak hozzám annyira közel, mint például a 2000 körül születettek (Mindent anyámról, Beszélj hozzá). Ezeken kívül az egyik legtökéletesebb általam ismert film a Mások élete – mindenkinek ajánlom!

- Mit tart legnagyobb művészeti sikerének?

- Azt, hogy 1990/91 óta nemcsak életben tudtunk maradni együtteseimmel, az általam alapított Purcell Kórussal és Orfeo Zenekarral, hanem sokat fejlődhettünk és egy nagyon gazdag szakmai programot valósíthattunk meg: azt hiszem, sok mindennel sikerült gazdagítanunk a magyar zenei életet.

- Jelenleg milyen művészeti projekten dolgozik, mit tervez?

- A Purcell Kórussal és Orfeo Zenekarral a következő években óriási feladatok álnak előttünk – most, amikor véglegesítem ezt az interjút, éppen Párizsban vagyok, ahol következő Rameau-produkciónkra (a rendkívül népszerű Les Indes Galantes c. opera 1761-es verziójának újkori bemutatójára és lemezfelvételére) próbáltam a résztvevő énekes szólistákkal.

- A jövőben mivel szeretne foglalkozni?

- Következő három évem legfontosabb feladata természetesen az, hogy a Magyar Művészeti Akadémia elnökeként helytálljak: elnökként szeretnék sokat tenni a magyar művészeti és kulturális élet fejlődéséért. Emellett természetesen zenész maradok, s elnökségem után „visszaváltozom" főállású muzsikussá.

- Mit szeret legjobban a Pesti Vigadó épületében?

- Azt, hogy gyönyörűen felújított állapotában most is itt áll a Duna partján: mint tudjuk, ez az épület a főváros sokszor zaklatott és nehéz sorsában is példátlanul sok szenvedésen és pusztításon esett át. Létezése mintha azt sugallná minden pillanatban, hogy a magyar művészet elpusztíthatatlan.

KONCERTAJÁNLÓ

Rohmann Ditta csellóművész és Vashegyi György karmester

Lukács Ervin bérlet

Időpont: 2018. május 24. (csütörtök) 19:30

Helyszn: Díszterem

Jegyár: 2.500 Ft, 3.500 Ft

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.
Klasszikus koktélparti

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.