Klasszikus

Vashegyi György: "Nem tudnék lemondani az énekhangról"

2013.02.22. 07:02
Ajánlom
A Purcell Kórus és Orfeo Zenekar 2013 tavaszán Pergolesi és Haydn Stabat Matere mellett Leclair 1746-os Scylla et Glaucusát mutatja be, de Vashegyi György és együttesei fellépnek a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében és a Magyar Állami Operaházban is. A karmestert koncertszerű és félig szcenírozott operaelőadásokról és távolabbi terveiről is kérdeztük. INTERJÚ

- A 2013-as esztendőt a Müpa megújult újévi koncertjén Haydn Évszakok című oratóriumával kezdték. Milyen érzés volt vendégkarmesternek "átengedni" az együtteseit?

- Hatalmas élmény volt Rillinggel dolgozni. Huszonöt éve a tanítványa voltam, és rengeteget köszönhetek neki zeneileg-emberileg. Ő indított el a pályámon, ő ismertetett meg Gardinerrel - igazán nagy öröm volt, hogy az idén 80 éves mesternek megmutathattam a Purcell Kórust és Orfeo Zenekart, hiszen az együtteseket döntő részben az ő inspirációjára alakítottuk meg.

- Lehet-e már tudni, hogyan alakul a 2014. január 1-jei koncert programja?

- René Jacobs fogja vezényelni az Évszakok oratóriumot a Bécsi Operaház kórusa közreműködésével, az állandóságot jövőre tehát az Orfeo Zenekar fogja jelenteni.

- Március 26-án Händel Messiását adják elő a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, melyre idén magyar előadó alig, neves külföldi régizenei tekintély annál több kapott meghívást. Nyomasztja vagy inspirálja Önöket az Il Giardino Armonico, a Collegium Vocale Gent és Philippe Herreweghe, Christoph Prégardien vagy éppen Claudio Abbado és az Orchestra Mozart fellépése?

- Őszintén szólva, amikor elvállaltuk a felkérést, csak azt tudtuk, hogy a Nagyhéthez illő produkciókat hívnak meg az egész világról, hogy kik jönnek, azt nem. De például a Collegium Vocale érkezésének kifejezetten örülünk, mert 2015-re tervezünk velük egy közös projektet.

- És miért éppen a Messiásra esett a választásuk?

- A koncert a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a Müpa között tavaly kezdődött együttműködés folytatása. 2012-ben Händel Herkulesét állítottuk színpadra, idén a Húsvéthoz illő tematika miatt javasoltam a Messiást. Kétségtelen, hogy a Messiást többnyire karácsonykor játsszák, de annál jobban örülünk, hogy ezúttal a Nagyhét kontextusában helyezhetjük új megvilágításba. Az egy hétre eső passiók számát pedig már csak azért sem akartuk tovább növelni, mert jómagam ugyanezen a héten vezényelem az Operaházban két este a Mendelssohn-féle Máté-passiót.

- Händel főművét több változatban is játszották az utóbbi évek során. Ezúttal ismét az ősváltozathoz nyúlnak vissza?

- Minél népszerűbb volt egy mű Händel életében, annál reménytelenebb eredeti vagy ősváltozatról beszélni - márpedig a Messiás a szerző legnépszerűbb alkotásai közé tartozott. Bizonyos elveket, szerzői szándékot követhetünk inkább. Händel számára rendkívül fontos volt például, hogy minden szöveg elhangozzék, mivel - a zenetörténetben talán egyedüliként - kizárólag a Bibliából vett szó szerinti idézeteket dolgoz fel. Amikor egy-egy előadás valamelyik énekes szólistája gyöngébb volt, csak hogy a szöveg integritása ne sérüljön, a túl nehéznek bizonyuló áriát Händel hamarjában néhány sor recitativóval helyettesítette vagy átírta más hangfajra. Mi is a szólisták hangfajának megfelelően választottunk az alternatívák közül. Vizin Viktória, Julia Bauer és Jeffrey Thompson mellett a legnagyobb régizenei énekes-sztárok között számon tartott Peter Harvey lesz - első alkalommal - a vendégünk. Mindkettőnk örömére több más mellett a Thou art gone up on high kezdetű áriát is a legelső, basszus verzióban fogjuk előadni. Vezérelv volt az is, hogy bár monumentális Messiás-előadásokhoz vagyunk szokva, tiszteletben tartsuk, hogy a mű eredetileg szerény apparátusra íródott. Händelnek nem álltak a rendelkezésre fafúvók Dublinban, s később is csak egyetlen, kórustétellé formált szakaszhoz írt kiegészítő oboa-szólamokat. Mivel mi mindig fafúvósok nélkül játsszuk a Messiást, ezt a szakaszt a korábbi változatból vesszük.

- 2013 nyarán folytatódik a több mint egy évtizede indított, Haydn összes Eszterházán írt szimfóniáját megszóltató sorozatuk Fertődön, melyet a korábbi ínséges esztendők után idén egy igazán nagyszabású fesztivál, az Eszterházi Vigasságok keretében rendeznek meg.

- Eszterháza a rendszerváltozás óta először kap zenei és zenetörténeti súlyának megfelelő anyagi támogatást. Ez dr. Zumbok Ferenc kormánybiztos egyszemélyes érdeme, aki minden erejét latba vetve kijárta a 2009-es Haydn-év nem túl bőséges büdzséjénél is nagyvonalúbb 2013-as költségvetést, melyből - Rácz Márton művészeti vezetésével - májustól szeptember végéig különlegesen gazdag program valósul meg. A fesztivál egyben a nagyszabású EU-támogatással megvalósuló rekonstrukciós pályázat második ütemének lezárultát ünnepli, hiszen a fertődi Esterházy-kastély főépületének megújulását követően idén elkészül az Orangerie, valamint a Marionettszínház teljes felújítása - utóbbiban modern igényeknek megfelelelő, kiváló akusztikájú koncerttermet alakítanak ki. Óriási jelentőségű, ünnepi pillanat előtt állunk és reméljük, hogy a csoda folytatódhat a jövőben is.

- Régizenei felfogásban elgondolt, koncertszerű Mozart-sorozatot indítottak 2012 őszén a Müpában. Nem ismernénk eléggé a Mozart-operákat?

- A Mozart-operák olykor áldozatául esnek a színpadi megvalósítás problémáinak. Érdemes ezeket a darabokat egyszer-egyszer koncertszerűen megszólaltatni, ideális akusztikai körülmények között, tisztán a zenére, a szövegre és a zenei dramaturgiára koncentrálva. Nem véletlenül kértem, hogy még azok az énekesek is tegyék ki a kottát, akik kívülről tudják a szólamukat. A finomságok megfejtése ugyanis sokszor elmarad, amikor egy rendező más koncepcióval érkezik. Üdítő kivételek is vannak persze: a Magyar Állami Operaházban február elején több estén volt alkamam a Don Giovannit vezényelni Gianfranco de Bosio úr a kor dramaturgiáját és kontextusát tökéletesen értő rendezésében - az ő klasszikus felfogása lehetőséget ad a tökéletes zenei megvalósításra. Visszatérve a mi sorozatunkra, minden évben szeretnénk előadni egy Mozart-operát koncertszerűen a Művészetek Palotájában. 2014 februárjában terveink szerint - illetve az éppen szabad énekesektől függően - a La clemenza di Tito következik.

- A Don Giovannit és a Mendelssohn-féle Máté-passiót már említette, de négy Szöktetés a szerájból, két Simon Boccanegra és végül az évad végén a Hippolyte és Aricie három előadása is Önre vár az Operaházban. Beköltözik?

- Nem újkeletű történet ez: több mint tíz éve, 2001 óta vezénylek rendszeresen az Operaházban. Több száz előadáson vagyok túl, ezek többsége Mozart volt, de a Simon Boccanegra már a harmadik Verdi-operám lesz a Don Carlos és a Trubadúr után - és nagyon örülök neki, hogy újabb gyönyörű Verdi-művet tanulhatok meg. Ami a Máté-passiót illeti: az Operaház szeretett volna egy nagyheti produkciót, minimális szcenírozással és M. Tóth Géza - ízléses és visszafogott - filmes animációjával. Azt már én javasoltam, hogy ne ragaszkodjanak a Bach-kottához, hiszen az Operaház miliőjéhez és atmoszférájához a romantika korabeli átiratok - a Magyarországon most első alkalommal elhangzó Mendelssohn-féle változat és a még kevésbé ismert Schumann-féle János passió-átirat - jobban illeszkednek. Mendelssohnék persze nem érzékelték átiratnak a beavatkozásaikat, hiszen "csak" a saját koruk ízléséhez igazították a műveket, szembesülve olyan hangszerek hiányával, mint az oboa d'amore vagy a viola da gamba. Az értelmezéseik persze eltérnek a historikus előadásokban megszokottól, ugyanakkor rendkívül izgalmasak, hiszen sokat elárulnak az átdolgozó zeneszerző-egyéniségéről.

- A Rameau-opera pedig - melyet egyébként Eszerházán is előadnak egy alkalommal - az újra műsorra tűzött Xerxes után hosszú idő elteltével az Operaház első új barokk produkciója lesz...

- Ráadásul minden idők egyik legnagyobb operaszerzőjéről van szó, Rameau jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. A Hyppolyte és Aricie jelentősége zenei és zenedrámai színvonal tekintetében a Don Giovannihoz vagy a Máté-passióhoz fogható, az európai zenekultúra és az operairodalom egyik csúcsművéről van szó. Ezt persze nehezen hiszik el nekem, mert senki sem ismeri a darabot. Erre az egy produkcióra valóban "beköltözik" az Operaházba a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar. Ókovács Szilveszter főigazgató úrral az a tervünk, hogy minden év júniusában az évad lezárásaként barokk hetet rendezünk, 2014-ben egy Gluck-operát mutatnánk be.

- A korábbi években a Müpában jó néhány félig szcenírozott operaelőadást mutattak be, de ami a rendezést illeti, nem mindig fogadták egyforma lelkesedéssel a kritikusok. Önök sem elégedettek, hogy ebben az évadban csak koncertszerű előadásokat terveztek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe?

- Nagyon jónak tartom, hogy a Művészetek Palotája beszállt az "operaversenybe", ugyanakkor nagy teherként nehezedett rájuk az elmúlt néhány szezonban, hogy a Zeneakadémia felújítása miatt nem állt a budapesti együttesek rendelkezésére más komoly fővárosi koncerthelyszín. Ezért idő hiányában nem lehetett a Müpában az elmúlt időszakban teljesen szcenizált operaelőadásokat rendezni. A Wagner Napok produkciói is erősen limitáltak voltak e tekintetben, pedig viszonylag komoly próbaidőszak állt a rendelkezésükre. Amikor pedig mi állítottuk színpadra Purcell Tündérkirálynőjét, Mozart Varázsfuvoláját vagy Händel Herkulesét, már annak is örültünk, ha egyetlen plusz napot kaphattunk a koncert délelőttjén kívül, hogy a helyszínen próbálhassunk.

- A Zeneakadémia újranyitásával ezek szerint lesz a lehetőség a szofisztikáltabban szcenírozott, kidolgozottabb Müpa-beli előadások előtt?

- Elvben igen, és talán arra is, hogy megismételjünk egy-egy produkciót. A Theodorát 2004 óta már hatszor játszottuk, a Herkulest tavaly először - utóbbi nyilván még kevésbé kiérlelt produkció.

- És a Zeneakadémia - a barokk operajátszás szempontjai figyelembevételével rekonstruált - Kistermének 2014-re várható nyitására készülnek már?

- Még nem, de azt elmondhatom, hogy a tervek szerint a Zeneakadémia Nagytermében a 2013-as év karácsonyi koncertjét mi fogjuk adni, Johann Sebastian Bach kantátáival a műsoron.

- Lassan két éve, hogy elindult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a régizenei képzés. Látszanak már a eredmények? Ült már be az Orfeo Zenekarba olyan új tag, aki a Zeneakadémián sajátította el a szakma csínját-bínját?

- Természetesen, de olyan is volt, hogy az Orfeo Zenekarban régóta játszó muzsikus iratkozott be a képzésre, hogy tökéletesítse tudását. Lehetőségeinkhez mérten virágzó műhely jött létre, és jók a növendékeink, de jelen pillanatban az a szomorú helyzet, hogy a Magyarországon meghirdetett felsőfokú zenei képzések közül egyedül a mi régizenei szakcsoportunkhoz nem rendeltek államilag finanszírozott helyeket.

- Utolsó kérdés: ez az interjú a Fidelio.hu klasszikus zenei és zenés színházi rovatában is megjelenik. Ön be tudná sorolni magát a két műfaj valamelyikébe?

- Amikor fölvettek a Zenaakadémiára, és az első karmester-órára bementünk Lukács Ervin tanár úrhoz, mindenkitől megkérdezte, milyen muzsikát szeret. Én azt válaszoltam, hogy a drámai zenét - nagy mértékben Gardiner hatására, akinél azon a nyáron voltam először kurzuson. Ezt a véleményemet máig vállalom, hiszen továbbra is az opera műfajától, de egy Bach-kantátától éppúgy elválaszthatatlan drámai szituáció vonz leginkább. Ha választanom kellene, mai fejjel talán úgy fogalmaznék, hogy nem tudnék lemondani az énekhangról. Inkább mondanék le vérző szívvel a világ összes szimfóniájáról, mert úgy érzem, az az igazi hivatásom, hogy az énekhang és a hangszerek között harmóniát teremtsek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.