Klasszikus

Véget ért az I. Végh Sándor Vonósnégyes Verseny

2012.06.12. 15:53
Ajánlom
A Müpában megrendezett záró ceremónián értékelt a zsűri, átadták a díjakat, a gálakoncert résztvevőit pedig meg is szólaltattuk. GALÉRIA, VIDEÓ

A díjkiosztó gálán elsőként - a 100 évvel ezelőtt született legendás hegedűművész-karmesterhez hasonlóan kolozsvári születésű - Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár köszöntötte a jelenlévőket. Végh Sándor alakját mint a könyörtelen minőség apostolát idézte fel, akit sokáig méltatlanul mellőzött Magyarország. A centenáriumi eseménysorozattal, s az azt megkoronázó vonósnégyes-versennyel most, ha megkésve is, de lerótta tartozását a magyar kulturális élet. A Végh-kultusz ügyét a kezdetektől mindenben támogató államtitkár a versenynek fényes jövőt jósolt, s reményét fejezte ki, hogy Végh Sándor neve a későbbiekben is Budapestre vonzza a kamarazene kiválóságait. Alja Végh-Batthyány, Végh Sándor lánya beszédében hálás köszönetét fejezte ki a verseny megálmodóinak és lebonyolítóinak, valamint nem utolsósorban a résztvevőknek, s hozzátette, élete legszebb pillanatai között fogja számon tartani a díjátadó ceremóniát.

Keller András, Végh Sándor legkedvesebb magyar tanítványa, a zsűri elnökeként mondott értékelésében úgy fogalmazott, "valójában fantasztikus koncertsorozat, s csak másodsorban egy verseny résztvevői" lehettek azok, akik a fordulókat végighallgatták. Kiemelte, hogy a program - fordulónként két különböző stílusban kellett bizonyítania a versenyzőknek - a kvartett-irodalom teljes repertoárját átfogta. Olyan keveset hallható remekművek is teret kaptak, mint Szervánszky, Lajtha, Ligeti vagy Kurtág vonósnégyesre komponált darabjai, vagy Purcell és Bach kvartett-változatban ritkán megszólaló művei, a döntőben pedig Bartók és Beethoven kései vonósnégyesei szerepeltek, melyek a Végh Quartet legendás műsorszámai voltak. Keller András hozzátette, bár első díjat nem adtak ki - a zsűri minden döntését teljes egyetértésben hozta meg - , a versenynek van igazi győztese, mégpedig a vonósnégyes műfaja, melyre soha ennyi figyelem nem irányult korábban Magyarországon.

Amint a döntő után megírtuk, első és harmadik díjat a zsűri nem adott ki, a második díjban részesített mindkét vonósnégyes - a Benyounes Quartet és a Kelemen Kvartett - megkapta a helyezéssel járó 12.000 Eurót. A 6000 Euróval járó két különdíjat a zsűri kitűnő Haydn-előadásáért a Belenus Quartetnek, a kitűnő Lajtha-előadásért a Cantabile Quartetnek adta ki. Az 1000 Eurós közönségdíj a Kelemen Kvartetté lett. További számos különdíjat is kiosztottak: a verseny kötelező darabja, Tornyai Péter MOON-ZOOM című darabjának előadásáért az Artisjus Zenei Alapítvány és az Akkord Music Publishers zeneműkiadó díját a Benyounes Quartetnek ítélte oda a zsűri. Szintén nekik ítélte Goerges Zeisel úr a franciaországi ProQuartet Egyesület különdíját. A Fidelio Média Kft. a verseny legjobb helyezést elérő magyar együttese számára felajánlott 500.000 Ft-os médiacsomagját a Kelemen Kvartett, a Károlyi József Alapítvány koncertmeghívását a párizsi Magyar Intézetbe az Accord Quartet kapta. A BMC és a Thomastik ajándékcsomagjait a Szervánszky Quartet nyerte el Szervánszky Endre kvartettjének kimagasló előadásáért. A legjobb Bartók-interpretációért a Zeneakadémia koncertmeghívását a Benyounes Quartet kapja, és ők nyerték el a 2013-as Budapesti Tavaszi Fesztivál meghívását is.

A díjátadót követő gálakoncerten a Cantabile Quartet Lajtha 7. vonósnégyesét, a Kelemen Kvartett Kurtág 6 moments musicaux-ját és Schumann A-dúr vonósnégyesének I-II. tételét, a Benyounes Quartet pedig Bartók 2. vonósnégyesét játszotta. Mi azonban még a ceremónia előtt felhívtuk a gála résztvevőit, a primáriusok nyilatkozatai között pedig a verseny élő videoközvetítéséből idézünk fel néhány emlékezetes pillanatot:

Kelemen Barnabás (Kelemen Kvartett): "A verseny folyamán a hazai pálya előnyét egészséges nyomásként éltük meg. A közönség soraiban jószerivel csak magyar hallgatók ültek, a zsűri tagjai ugyanakkor többségében külföldiek voltak, úgyhogy nem gondolom, hogy az ismerős terep bármiféle előnyt jelentett volna. Sokkal inkább a nemzetközi versenyeken szerzett tapasztalataink voltak azok, amikre hagyatkoztunk. Kínában és Ausztráliában már megjártuk a legnagyobb versenyeket, és a külföldön szerzett rutin most is nagy segítségünkre volt. Ami a verseny anyagát illeti, a zsűri igen magas elvárásokat támasztott a résztvevőkkel szemben. Igaz, ennek mi inkább örültünk, és kihívásként fogtuk fel. A nemzetközi versenyek döntőiben általában egy-egy darabot kérnek, itt viszont mind a négy fordulóban két darabbal, a döntőben egy Bartók- és egy kései Beethoven-kvartettel is készülni kellett. A verseny magas színvonalát az is mutatja, hogy minden kvartettnek külön erre az alkalomra írott kortárs darabot is kellett játszania.

Végh Sándor alakját a verseny átvitt értelemben és közvetlenül is közelebb hozta kvartettünk tagjaihoz. A felkészülés során az egyik lemeze is a kezünkbe akadt: a versenyen kötelező darabként szereplő Mozart Adagio és Fúgáról sokat tanultunk az ő tolmácsolásából. Elolvastuk például Lőwenberg Dániel nemrégiben megjelent Végh Sándor című életrajzi könyvét. Végh Sanyi bácsit ugyanakkor személyesen is ismertük Katival. Fantasztikus ember volt, sajnálom, hogy a kvartett másik két fiatalabb tagja már nem ismerhette őt személyesen, ugyanakkor nagy örömünkre szolgált, hogy a versenyen való részvételünkkel tiszteletet tehettünk szeretett alakja előtt!"

Zara Benyounes (Benyounes Quartet): "Sokat jelentett számunkra, hogy itt lehettünk, és hogy helyezést értünk el a versenyen. Reméljük, hogy a Végh Sándor Vonósnégyes Verseny a nemzetközi karrierünk fontos lépcsőfokának fog bizonyulni. Bár a verseny maga meglehetősen hosszú volt, és teljesen kifárasztott minket, de minden körülmény adott volt, hogy a legjobb formánkat tudjuk nyújtani. Amit - úgy érezzük - sikerült is hoznunk."

David Sloan (Cantabile String Quartet): "A két második helyezett vonósnégyes minden fordulóban igen magas színvonalat hozott, úgy gondoljuk, megérdemelték a díjakat. A Lajtha-előadásért kapott különdíjat mindazonáltal nagy megtiszteltetésnek vette a kvartettünk. A verseny anyagából - a vonósnégyes-irodalom legnehezebb darabjait választották ki a rendezők - sok mű számunkra teljesen új volt, így nekünk már a felkészülés is igen nagy kihívást jelentett. De megérte a sok erőfeszítés, mert sokat tanultunk, a versenyen pedig nagyon jól éreztük magunkat, a szervezők igazán kitettek magukért. Ha tehetjük, a következő Végh Sándor Vonósnégyes Versenyre is jelentkezni fogunk!"

A versennyel kapcsolatosan korábbi híreinket erre a linkre kattintva találhatják meg!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.