Klasszikus

Velence női szemmel

2019.02.08. 10:35
Ajánlom
Közös koncertet adott Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro La Veneziana – Barbara Strozzi és mesterei címmel január 5-én a Zeneakadémia Nagytermében. Kritika.

Az est bizonyos értelemben rendhagyónak tekinthető még a barokk tematikán belül is. Mint ahogy azt a karmester, Francesco Corti a koncertet követő beszélgetésben is kifejtette,

ritka az, amikor koncerttermekben kizárólag 17. századi barokk szerzők műveit játsszák, hacsak nem Monteverdiről van szó.

Az előadás műsorának összeállítása azért is figyelemre méltó volt, mert jelentős részét képezték Barbara Strozzi barokk énekes- és zeneszerzőnő művei. A koncert egyben ízelítőt adott Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro közös, új lemezéből.

Barbara Strozzi azon 17. századi zeneszerzők közé tartozik, akiknek életútját ma is viszonylagos homály fedi, ugyanakkor vétek lenne nem észrevenni a rendkívüliségét.

barath_02-103043.jpg

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Dimény András)

Bár az itáliai humanizmus liberálisabb közeg volt, mint az azt követő polgári világ, mindenképpen meglepő a tény, hogy Strozzi darabjait nem álnéven, hanem saját nevén adatta ki. Valójában máig nem igazán gondolunk a zeneszerzésre mint potenciálisan női szakmára, azzal együtt sem, hogy a 20. század második fele óta nem annyira meglepő, ha egy nő zeneszerzésre adja a fejét. Ezt a képet üdítően árnyalja a most készült lemez, illetve a szóban forgó koncert. A Strozzi művei köré épített műsorból azért természetesen nem hiányoztak a férfi zeneszerzők sem: Marini, Cesti, Merula és Cavalli műveiből is hallhattunk részleteket. A zenészek odaadása és profizmusa rendkívül magas színvonalon keltette életre a zeneszerzőnő műveit, Baráth Emőke előadásában pedig nemcsak mesterien átgondolt és megtanult műsort hallhattunk, hanem általa közvetve betekintést nyerhettünk kicsit a 17. századi Itália világába. Közelebb kerülhettünk a szerző személyéhez, már csak azért is, mert feltételezhető, hogy Strozzi műveit saját maga számára is írta.

Számomra akkor mutatta legemberibb arcát a zene – és ezen keresztül maga Strozzi –, amikor virtuóz, gúnyosabb szövegű darabjait hallhattuk. Természetesen nem vitatható el ebben az énekesnő érdeme, aki teljes beleéléssel és odaadással tudta közvetíteni a zenében megjelenő érzelmeket.

Nem vitás, hogy a művek komoly kihívást jelentenek az előadóművésznek, ahogy azt Baráth Emőke meg is erősítette a hangversenyt követő beszélgetésben, ugyanakkor a hallgatóság ebből semmit sem érzékelt. Mind a hangszeresek, mind az énekesnő előadása olyan könnyedséget és összhangot sugárzott, hogy fel sem merülhetett annak a lehetősége, hogy esetleg problémát jelentett egy-egy szakasz elsajátítása és kivitelezése.

20190105_barath_emoke_es_az_il_pomo_d_oro_dimeny_andras_7_-103042.jpg

Az Il Pomo d’Oro együttes a Zeneakadémián január 5-én (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Dimény András)

Kiemelendő a zenekar profizmusa is, ugyanis a produkció során folyamatosan érzékelhető volt a megfeszített figyelem és a „közös muzsikálás” légköre, ami magas színvonalú, homogén zenekari hangzást eredményezett. Az együttest dicséri továbbá, hogy – egy-egy pillanat kivételével – folyamatos tiszta intonálás jellemezte a játékukat, ami historikus hangszereken talán még nagyobb kihívást jelent, mint modern hangszereken. Kellemesen csalódtam, amikor a prekoncepciómmal ellentétben világossá vált, hogy a Zeneakadémia Nagytermét is képes elegendő hanggal megtölteni ez a kis barokk együttes. Igaz, időnként támadhatott olyan érzésünk is, hogy a zene karaktere nagyobb hangerőt kívánna, de a terem paraméterei, illetve a zenekar létszáma ezt nem teszi lehetővé.

Az előadás legnagyobb érdemének azt tartom, hogy képes volt historikus lenni. Nemcsak abban az értelemben, hogy historikus hangszereken játszottak, és az annak megfelelő hangolás szerint hangoltak – tehát a megfelelő „eszközöket” használták a kottában leírtak megszólaltatására –, hanem abban is, hogy időről-időre elfelejthettük, hogy koncertteremben vagyunk.

Egy – a Nagyteremnél jóval kisebb – velencei szalonban érezhettük magunkat, ahol a zeneszerző-énekesnő hol megríkatja, hol viccelődve megleckézteti a hallgatóságát. Ennek az érzésnek az elérése pedig nem a historikus hangszerek használatának tudható be, sokkal inkább a zenészek, különösképp Baráth Emőke az előadott darabokkal való elmélyült kapcsolatának. Nem pusztán közvetítőként voltak jelen, de szerves részei lettek a műveknek és a megteremtett atmoszférának is.

barath_01-103043.jpg

Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Dimény András)

Érdemes még megjegyezni, hogy a teltebb hangzás valószínűleg annak köszönhető, hogy a basso continuót nagyobb együttes játszotta, ezáltal dús alapot adtak a szoprán hangnak, illetve a két hegedűnek. A hangszeres műveknél a felső szólamokat játszó két hegedű néha kevésbé tudott érvényesülni a basszus mellett, illetve egy-egy futam erejéig az volt az érzésem, hogy leheletnyivel lassabb tempó jobban illett volna a dallamhoz. Az összehangolt játékot és a jó együtthangzást ugyanakkor ezek a rövid szakaszok nem befolyásolták.

Azoknak, akik nem hallották a koncertet, vigaszul szolgálhat, hogy bár az élő előadás spontaneitásáról és jótékony tökéletlenségéről lemaradtak, a megjelent lemez számukra is elérhető, és ezáltal megismerhető ez a minden szempontból különleges műsor.

Ádány Rebeka kritikája

Koncert ideje, helye: 2019. január 5., 19:30, Zeneakadémia, Nagyterem
Tiszta Barokk, La Veneziana – Barbara Strozzi és mesterei, Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro

 

Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja.

Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja, MOMKult.

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

Kapcsolódó

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.