Klasszikus

Vendégségben Haydn otthonában

2020.09.06. 10:05
Ajánlom
Én szelfit készítek Joseph Haydn szobrával, a Budapesti Vonósok Káli Gábor karmesterrel közben már el is kezdte a próbát a Klassz a pARTon fesztivál zárókoncertjére a nyár utolsó előtti napján. Beszámoló Fertődről.

A műsoron természetesen Haydn, aki 1766-tól dolgozott itt, a fertődi Esterházy-kastélyban, és ő vezényelt a Marionettszínház avatókoncertjén is, 1773-ban. Akkor nem más, mint Mária Terézia volt a közönség legnagyobb becsben tartott tagja. Ma a zene már nem csak a nemeseké, hanem mindenkié, a koncert, ahogy a Klassz a pARTon fesztivál összes előadása, ingyenes a nagyközönség számára.

Haydn zenével kezdődött a műsor, A lakatlan sziget című operával – amelyet természetesen itt mutattak be, Eszterházán 1779-ben –, pontosabban az opera „Sturm und Drang”-stílusú nyitányával. Hiába, hogy a zenei klasszika terméke ez a darab, leginkább ez az elő-romantikus mozgalom határozza meg a hangját: izgalmas, viharszerű, vérbő zene tele meglepetéssel, amelyet a Budapesti Vonósok nagy játékkedvvel és energiával adtak elő.

20200830_Fertod_Zarokoncert20-204315.jpg

Csővári Csilla és a Budapesti Vonósok (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a parton)

Mozart lírai koncertáriáját a nevető tavaszról (Schon lacht der holde Frühling, K. 580) Csővári Csilla szólójával hallottuk. Nem titok, hogy a dirigens felesége az énekesnő, aki évek óta német operaszínpadokon dolgozik.

Könnyed csengésű hanggal bír, ami nélkülözhetetlen egy ilyen mozarti derűvel teli áriában,

s hogy a záróütemek előtt bravúr se maradjon el, a legmagasabb D''' hangot is erőlködés nélkül énekelte ki.

20200830_Fertod_Zarokoncert22-204315.jpg

A zongoránál Érdi Tamás (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a parton)

Az est főfogása Beethoven III. zongoraversenye volt a fesztivál házigazdájának, Érdi Tamásnak szólójával. Amikor ez a c-moll versenymű megszületett és a szerző előadásában bemutatták – 1804-et írunk –, sokan hasonlították Mozart koncertjeihez. Maga Beethoven nagy rajongója volt idősebb pályatársának, s micsoda véletlen!, épp Mozart K. 491-es jegyzékszámú c-moll zongoraversenyét tartotta nagyra.

Érdi Tamás a concerto lírai oldalát domborította ki, egy olyan tiszta, mélyen zenei játékmódot hallottunk, amely az első hangoktól kezdve bevon, magával ragad. Különös gyengédséggel szólt az első tételben a rekapitulációs szakasz, majd az észrevétlen c-moll moduláció, a kadencia embert próbáló futamai pedig már-már impresszionista asszociációkat okoztak. Érdi Tamásnak az olyan szakaszok persze, amelyek nagy távokat jelentenek a manuálon, nagyobb nehézséget okoznak, mint egy látó művésznek, ennek nyomát azonban nem hallottam. Arra viszont felfigyeltem, hogy máshova estek a hangsúlyok az ő előadásában, mint amit megszoktam számos interpretációt hallgatva. Sokkal érzékenyebben szólt némely frázis, varázsuk volt a hangoknak, és ezáltal a versenymű új arcát mutatta. A rondóformájú zárótételben például a szerencsés tempóválasztásnak örültem:

a szólista nem a sebességgel igyekezett elvarázsolni a hallgatóságát, hanem a hangok szép megformálásával.

20200830_Fertod_Zarokoncert21-204315.jpg

Káli Gábor és Érdi Tamás (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a parton)

És muszáj arról is írnom, hogy a Budapesti Vonósok kiválóan szólt egész este. A prímszólam finomságokra fogékony játéka az egész együttes hangzásának a lelke (koncertmester: Németh Mátyás), és azt hiszem, a széphangzás katalizátora volt Káli Gábor karmester is. Már a próbán feltűnt, hogy amit Káli Gábor karmester a korábban adott interjúban elmondott, nem mesebeszéd. Úgy fogalmazott: „Végsősoron minden egyes ütemhez a megfelelő mozdulatokat kell megtalálni, mivel minden ütemben más zene van” – mondta a karmesteri munkáról, és valóban így vezényel: rendkívül kifejezően, változatos mozdulatokra, gesztusokra fordítva a zene nyelvét. Nem az a fajta karmester, aki megfogadja a Richard Strauss-i elvet („ne a karmester izzadjon, hanem a közönség”) – szerencsére. Még arra is hajlandó, hogy grimaszoljon, ha egy-egy olyan frázis van a kottában, amit érdemes humorral megragadni. Az is hallatszik, hogy minden egyes hanggal kapcsolatban elképzelése van, és mindent megtesz azért, hogy az együttest örömteli játékra ösztönözze. És még valami feltűnt a rövid idő alatt, míg a próbába belehallgattam: ő egy olyan karmester, aki tisztelettel, a pozitívumokat kiemelve beszél a zenekarral. Jó lenne több itthoni koncerten találkozni a nevével.

20200830_Fertod_Zarokoncert19-204315.jpg

Csővári Csilla (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a parton)

A koncertet Csővári Csilla és Érdi Tamás közös előadása, az A csitári hegyek alatt zárta Kodály feldolgozásában. Ez egyben a nyár leghosszabb, mintegy 45 hangversenyt magába foglaló klasszikus zenei fesztiváljának végét is jelentette. „Egyik hajlik vállamra másik a babáméra. / Így hát kedves kisangyalom tiéd leszek valaha.”

 

A fesztiválról szóló további cikkeinket itt olvashatja!

Klasszaparton2020-111502.png

Klassz a pARTon! 2020

A fesztivál kiemelt támogatója a Szerencsejáték Zrt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.