Az est a kétszáz éve született zeneszerző előtt tisztelegve, a Traviata és a Rigoletto című operákból választott részletek alapján tárja fel az operarendezés alapját képező zenedramaturgia követelményeit és a zenei megvalósítás fortélyait.
A Traviata ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című regényének feldolgozása. A címszerepet Dumas Marie Duplessisről mintázta, aki még csak 23 éves volt, amikor 1847-ben tüdőbajban meghalt. Szépsége hamar megnyitotta Marie számára az utat a felső társadalmi réteg felé, ahol arról is ismertté vált, hogy mindig egy csokor kaméliával a kezében, vagy a keblére tűzött kaméliavirággal jelent meg a társaságban. A traviata olasz szó, melynek jelentése: az útról letért (tra via) vagy tévútra került, e szó magában hordozza azokat a konfliktusokat, amelyek meghatározzák az opera drámai menetét.
A Rigoletto forrása Victor Hugo A király mulat című színdarabja, amelyben koronás főket állított pellengérre, ám az előadás botrányba fulladt, és betiltották. A darabot Francesco Maria Piave húsz évvel később librettóvá dolgozta át, de a Verdi-mű bemutatóját 1851. március 11-én a velencei La Fenice operaházban csak újabb változtatások után engedélyezték. A Mantovai herceg udvari bolondjának, Rigolettónak és lányának tragikus története a vágy, a szerelem és a csábítás nagy meséje.
Az Óbudai Társaskör estjén Altorjay Tamás, Hajdú András, Gaál Csaba, Gémes Katalin és Szakács Ildikó lép fel. Zongorán kísér Holló Mariann, a rendező Fehér András.