Klasszikus

Vertigo

2013.08.15. 18:04
Ajánlom
Azaz szédülés. A Hitchcock-film jutott eszembe, ahogy a nyitóhangverseny utolsó akkordjai elhangzottak. A negyedik Kaposfest első koncertjének kezdete és vége közt hatalmas, szédítő utazás várt a közönségre. KRITIKA

Elsőként Bach VI. brandenburgi versenye (G-dúr, BWV 1049) hangzott el. Ezt a művet, mondhatni, még a tavalyról itt maradt energiák fűtötték, együttmozgás és nagy elán, szépen megformált ritmika ugyanis akadt bőven, csak valahogy a szólisták nem voltak egymásra hangolódva. Az első tétel sok hanggal, de kevesebb zenével szólalt meg, mivel hiányzott Bach fogalmazásmódjának rendkívül finom, plasztikus játékkal való megmutatása. Mindez azonban csak a második tételig tartott, akkor ugyanis Nicolas Altstaedt pár ütemnyi szólókadenciája egy pillanatra még a koncertterem pálmaleveles oszlopait is eltüntette körülöttünk; ez a néhány másodperc olyan volt már, amilyenhez a fesztivál közönsége hozzászokott, egyfajta átlépés a horizonton túlra.

A rendkívül ritkán hallható Kurtág-mű, a Jelenetek egy regényből ismét perdített egyet a hallgatókon: a barokk ornamenseket követő négy apró kép extrém balladai tömörséggel és kifejezőerővel rántott vissza mindenkit a jelenbe. A lélegzetelállítóan tiszta hangú Anna Reinhold, a nagybőgőből éteri hangzásokat előcsalogató Knut Erik Sundquist, a cimbalmon játszó Szalai András és a hegedűs Aleksandra Kuls nagy pillanatai voltak ezek, az előadók az egyedi világot alkotó szerző méltó partnereivé váltak, a befejező Epilógus csüggedt, befelé forduló, baljós kromatikájának megformálása pedig egyszerűen gyöngyszemnek bizonyult. Ha lehetett egyáltalán kifogást emelni a produkció ellen, egyedül azt, hogy a 15 kis jelenetből mindössze négy hangzott el. (Az orosz nyelvű szöveget egyébként angol és magyar nyelvű fordításban is kivetítették.)

Hellmesberger Románca (op. 43/2) a Kurtág-mű után a szédülés egy újabb, kissé bénító hatású fordulatát jelentette, jóllehet a négy hegedűs finoman kimunkált, nagyon precíz, pontos játékkal, hibátlan szólammozgásokkal és gyönyörű hangzással engedte a zenét kibontakozni.

A szünet után a betegség miatt elmaradt Nielsen-kompozíció (Fantáziadarabok oboára és zongorára, op. 2) helyett máris a zárószám, Schumann Esz-dúr zongoranégyesének (op. 47) előadói léptek színre. A szédülés itt vált szédületté: már az első tétel fojtott, beethoveni kezdete csodálatosan szólalt meg, különösen José Gallardo kezei alatt. A schumanni sajátságok, a hirtelen hangulatváltások, éles és rövid hangsúlyok mindvégig tökéletes egységben valósultak meg. A nyitótétel melléktémájában Alexander Boszlov csellója pontosan rajzolta elénk azt a mindig fátyolos hangot, amely még az öröm pillanataiban sem egészen felhőtlen a szerző műveiben. A démonivá váló scherzo szédületes technikai kihívásain lélegzetelállító tempóban suhantak át, olyan légies hang-gyöngyöket pergetve, hogy csak az utolsó pizzicato-akkordnál eszmélt fel a közönség - addig folyamatosan csak sűrűsödött a csend. A románcos és néhol megint elboruló hangú lassú tétel vége egészen kivételesre sikerült: valóban a semmibe úszott el a muzsika. A zárótétel fergeteges Vivacéja, tévedhetetlenül kidolgozott összjátéka azután egyenesen vezetett a kirobbanó sikerig, a tomboló vastapsig. Ez a zongoranégyes minden szempontból méltó módon fejezte be a fesztivál nyitókoncertjét. Szédelegve mentem ki a zeneház elé, jó volt beleszimatolni a nyáresti levegőbe: megérkeztünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Tánc

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Színház

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Klasszikus magazin

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus orgona

Magyar orgonista Japán egyik legjobb koncerttermének rezidens orgonistája

Simon Rattle egyenesen a világ legjobb modern koncerttermének nevezte a szapporói Kitara Hangversenytermet, amelynek rezidens orgonistája az új évadtól Tabajdi Ádám.