Klasszikus

Vezénylés és zenélés

2008.07.28. 00:00
Ajánlom
Finoman szólva, nem volt könnyű dolga annak a nyolc ifjú karmesternek, akik az idén lehetőséget kaptak, hogy fellépjenek a szombathelyi Bartók Fesztivál záróhangversenyén. Peskó Zoltán tíznapos karmesterkurzusának anyaga ugyanis három rendkívül komplex partitúra volt: Bartók Csodálatos mandarinja, Stravinsky Tavaszi áldozata és négy rövid Kurtág-tétel az Üzenetek és az Új üzenetek című ciklusokból.

A három közül a legkeményebb dió kétségkívül a Mandarin vezénylése: a karmesternek nemcsak a bonyolult zenekari szövetet kell uralnia, de képesnek kell lennie a hirtelen tempóváltásokra éppúgy, mint a legfinomabb tempómodifikációkra, s mindeközben érzékenyen kell figyelnie a kényes hangzásegyensúlyra. Egyszerre kell sok-sok apró részfeladatot kivitelezni, miközben mindvégig a zenei–drámai folyamat egészét kell szem előtt tartani. Talán nem meglepő, ha azt írom: ezt az összetett feladatot a művet vezénylő négy ifjú karmester egyike sem oldotta meg maradéktalanul, vagyis egyikükről sem állítható, hogy teljesen kézben tudta volna tartani a darabot és a zenekart, s képes lett volna uralni azt. Mindjárt hozzá kell ehhez tenni persze, hogy teljes értékű produkciót, markáns karmesteri koncepciót nem is lehet elvárni abban az esetben, ha – mint most – nem egyvalaki dirigálja végig a művet, hanem a darab közben négy karmester váltja egymást. Annyi mindenesetre kiderült, hogy igen különböző képességű, különösen pedig nem egyformán tapasztalt dirigensek álltak a Savaria Szimfonikus Zenekar elé. A legjobb benyomást az olasz – egyébként Magyarországon is több évig tanuló, s magyarul jól beszélő – Federico Crisanaz tette a Mandarin elejének részletgazdag, technikailag biztos és összességében muzikális vezénylésével.

A fellépő ifjú karmesterek közül alighanem Cser Ádámnak jutott a leghálásabb feladat, ő ugyanis – a többiekkel ellentétben – egyedül vezényelhetett el egy teljes kompozíciót, pontosabban négy tételt Kurtág György op. 34 és 34/a jelű sorozataiból, amelyeket Peskó Zoltán válogatott ki. (Állítólag Peskó volt az, aki – nagy nehézségek árán – rá tudta beszélni a művével elégedetlen komponistát, hogy legalább e négy tétel elhangzását engedélyezze.) Cser rászolgált a megtiszteltetésre: nagy érzékenységgel és beleérző képességgel, kotta nélkül (!) vezényelte Kurtág különleges szépségű és intenzitású miniatűrjeit.

Aligha van olyan ifjú karmester, akit ne lelkesítene a kihívás, hogy elvezényelheti a huszadik századi zene egyik klasszikus remekművét, a Sacre-t. A Bartók Fesztivál záróhangversenyén három fiatalember – két külföldi és egy magyar – osztozott Stravinsky alkotásán. Kiemelkedett közülük Jankó Zsolt, aki a mű teljes második részét dirigálta. Keze alatt színesen és elragadó intenzitással szólaltak meg a Tavaszi áldozat karakterei, úgy, hogy a hallgató végre azt érezhette: nem csupán vezénylést hall, hanem egy szuverén muzsikus egyéniség zenélését. A Savaria Szimfonikus Zenekar mind a karmester kurzus próbáin, mind a záróhangversenyen megbízható és odaadóan szolgálatkész partnere volt a fiatal dirigenseknek.

(2008. július 17. 20:00 Bartók-terem (Szombathely) - A Bartók Fesztivál záróhangversenye; Bartók: A csodálatos mandarin (balettzene); Kurtág: 4 tétel az Üzenetek op. 34 és az Új üzenetek op. 34/a című művekből; Stravinsky: Tavaszi áldozat; km.: Savaria Szimfonikus Zenekar; vez.: Federico Crisanaz, Csengery Dániel, Benjamin Gordon, Káli Gábor, Cser Ádám, David Rahbee, Michael Alexander Young, Jankó Zsolt)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Színház

100 éve született Foxi Maxi és Frédi magyar hangja, Csákányi László

1921. január 13-án született Csákányi László, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, aki a papi hivatást feladva vált a magyar színjátszás kiemelkedő alakjává.
Klasszikus

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Zenés színház

Operajátszás, rendkívüli időkben

Folytatódik az Opera Magazin sorozata, amelyben zenei szakembereket faggatunk arról, hogyan változnak az operajátszási szokások, és mivel lehet hatékonyan megszólítani a közönséget. Ezúttal két zenetörténész-kritikussal, Mácsai Jánossal és Mesterházi Mátéval ültek le beszélgetni.
Színház

Elhunyt Vass Gábor színész

Évtizedekig dolgozott színházban, a legtöbben viszont orgánumát ismerik: ő volt Sean Connery és Bruce Willis magyar hangja. Hatvannégy éves volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Klasszikus hír

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Klasszikus ajánló

A Goldberg-variációkkal lép színpadra a fiatal Berecz Mihály

Berecz Mihály zongoraművész ad szólóestet január 12-én az MVM Koncertek - A Zongora sorozatban. Az online követhető esten Johann Sebastian Bach Goldberg-variációk című műve hangzik el.
Klasszikus ajánló

Idén is folytatódnak a Müpa ingyenes online közvetítései

A nehézségek ellenére a Müpa számtalan digitális fejlesztést, új programokat valósított meg a 2020-as évben - mondta Káel Csaba vezérigazgató. Koncertjeik továbbra is élőben, ingyenesen követhetők az intézmény online platformjain.
Klasszikus videó

Kísértetiesen gyönyörű Mozart Requiemje, amikor négy thereminen szólal meg

Grégoire Blanc thereminművész különleges átiratokat tesz közzé a legnépszerűbb videomegosztó felületen. Ezúttal Mozart utolsó művéből készített sajátos hangulatú feldolgozást – négy thereminnel és zongorával.