Klasszikus

Vezénylés és zenélés

2008.07.28. 00:00
Ajánlom
Finoman szólva, nem volt könnyű dolga annak a nyolc ifjú karmesternek, akik az idén lehetőséget kaptak, hogy fellépjenek a szombathelyi Bartók Fesztivál záróhangversenyén. Peskó Zoltán tíznapos karmesterkurzusának anyaga ugyanis három rendkívül komplex partitúra volt: Bartók Csodálatos mandarinja, Stravinsky Tavaszi áldozata és négy rövid Kurtág-tétel az Üzenetek és az Új üzenetek című ciklusokból.

A három közül a legkeményebb dió kétségkívül a Mandarin vezénylése: a karmesternek nemcsak a bonyolult zenekari szövetet kell uralnia, de képesnek kell lennie a hirtelen tempóváltásokra éppúgy, mint a legfinomabb tempómodifikációkra, s mindeközben érzékenyen kell figyelnie a kényes hangzásegyensúlyra. Egyszerre kell sok-sok apró részfeladatot kivitelezni, miközben mindvégig a zenei–drámai folyamat egészét kell szem előtt tartani. Talán nem meglepő, ha azt írom: ezt az összetett feladatot a művet vezénylő négy ifjú karmester egyike sem oldotta meg maradéktalanul, vagyis egyikükről sem állítható, hogy teljesen kézben tudta volna tartani a darabot és a zenekart, s képes lett volna uralni azt. Mindjárt hozzá kell ehhez tenni persze, hogy teljes értékű produkciót, markáns karmesteri koncepciót nem is lehet elvárni abban az esetben, ha – mint most – nem egyvalaki dirigálja végig a művet, hanem a darab közben négy karmester váltja egymást. Annyi mindenesetre kiderült, hogy igen különböző képességű, különösen pedig nem egyformán tapasztalt dirigensek álltak a Savaria Szimfonikus Zenekar elé. A legjobb benyomást az olasz – egyébként Magyarországon is több évig tanuló, s magyarul jól beszélő – Federico Crisanaz tette a Mandarin elejének részletgazdag, technikailag biztos és összességében muzikális vezénylésével.

A fellépő ifjú karmesterek közül alighanem Cser Ádámnak jutott a leghálásabb feladat, ő ugyanis – a többiekkel ellentétben – egyedül vezényelhetett el egy teljes kompozíciót, pontosabban négy tételt Kurtág György op. 34 és 34/a jelű sorozataiból, amelyeket Peskó Zoltán válogatott ki. (Állítólag Peskó volt az, aki – nagy nehézségek árán – rá tudta beszélni a művével elégedetlen komponistát, hogy legalább e négy tétel elhangzását engedélyezze.) Cser rászolgált a megtiszteltetésre: nagy érzékenységgel és beleérző képességgel, kotta nélkül (!) vezényelte Kurtág különleges szépségű és intenzitású miniatűrjeit.

Aligha van olyan ifjú karmester, akit ne lelkesítene a kihívás, hogy elvezényelheti a huszadik századi zene egyik klasszikus remekművét, a Sacre-t. A Bartók Fesztivál záróhangversenyén három fiatalember – két külföldi és egy magyar – osztozott Stravinsky alkotásán. Kiemelkedett közülük Jankó Zsolt, aki a mű teljes második részét dirigálta. Keze alatt színesen és elragadó intenzitással szólaltak meg a Tavaszi áldozat karakterei, úgy, hogy a hallgató végre azt érezhette: nem csupán vezénylést hall, hanem egy szuverén muzsikus egyéniség zenélését. A Savaria Szimfonikus Zenekar mind a karmester kurzus próbáin, mind a záróhangversenyen megbízható és odaadóan szolgálatkész partnere volt a fiatal dirigenseknek.

(2008. július 17. 20:00 Bartók-terem (Szombathely) - A Bartók Fesztivál záróhangversenye; Bartók: A csodálatos mandarin (balettzene); Kurtág: 4 tétel az Üzenetek op. 34 és az Új üzenetek op. 34/a című művekből; Stravinsky: Tavaszi áldozat; km.: Savaria Szimfonikus Zenekar; vez.: Federico Crisanaz, Csengery Dániel, Benjamin Gordon, Káli Gábor, Cser Ádám, David Rahbee, Michael Alexander Young, Jankó Zsolt)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Miller Lajos és Kecskés D. Balázs kapta a Bartók–Pásztory-díjat

A Zeneakadémia oktatóiból álló kuratórium 2025-ben Miller Lajos operaénekesnek és Kecskés D. Balázs zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadóünnepséget a hagyománynak megfelelően március 25-én tartották a Zeneakadémián.
Klasszikus ajánló

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.
Klasszikus ajánló

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.