Klasszikus

VI. Making New Waves fesztivál

2004.02.12. 00:00
Ajánlom
Hatodik alkalommal kerül megrendezésre a Making New Waves fesztivál a Trafó Kortárs Művészetek Háza, valamint a Magyar Komputerzenei Alapítvány rendezésében. A műsorfüzet szerint az idei fesztivál központi kérdése a társművészetek visszahatása a zenében. Ahogyan ezt már megszokhattuk, a VI. Making New Waves sem “csak” egy négynapos koncertsorozat. Az öt gondosan kiválasztott hangversenyen túl kiállítás és workshop várta a műfajt közelebbről és távolabbról szemlélőket egyaránt.

A csütörtöki nyitókoncertet a tavaly Heiner Goebbels vendégeként fellépő David Moss adta Einstein for aliens címmel. Színpadi játék abszurd kerettörténettel, ahol a végtelenül racionális földönkívüliek az extázis eléréséhez a legirracionálisabb zenét, a szabadon improvizált zenét használják. Rendkívül őszinte előadás, sok tényleges önéletrajzi történettel. Gyönyörű része a darabnak, amikor Moss Glenn Gould felvételeit állítja zenei példaként, ahol a zongorajáték finomsága és kidolgozottsága mellett mindig hallható Gould nyöszörgése, éneklése. Egy ehhez hasonló vokális szólamot maga is bemutatott a Goldberg-Variációk andante tételére.

Másnap este az elektronikus zene három prominens képviselőjéből álló GRM Experience játszott. Az együttes tagjai az osztrák Christian Fennesz, a finn Mika Vainio és Christian Zanesi francia zenész. Mindegyikőjük a mai populáris és avantgarde elektronikus zene más területén vált ismerté. Ami összeköti őket, az a párizsi GRM stúdió felkérésén túl a stúdióban kifejlesztett "Acusmonium" nevű hangszóró-zenekar virtuóz használata. Sok szép ötlet, nehéz, érdes, mégis áttetsző hangok, kifogástalan hangkép. Az est második felében a holland Michel Waiswiszt hallgathatta a közönség, aki talán a fesztivál legizgalmasabb technikai eszközével, az emberi kéz mozgását midi-jellé átalakító berendezéssel improvizált. Ő a vezetője az amszterdami Steim alapítványnak. A fesztivál időtartama alatt az alapítvány által épített hangszereket az interaktív Touch kiállítás keretében mindenki kipróbálhatta a Trafó balett-termében. Az érintésre épülő eszközök közül a crackle-box nevű hangszer használatát külön workshop-on is megtanulhatták az érdeklődők.

Szombaton az újzenei-színház négynapos műhelyét is vezető Daniel Ott Berlinben tanító svájci zeneszerző-zongorista játszotta Morton Feldman “For Bunita Marcus” című zongoradarabját. A mű szép, az a fajta lassú áradás van benne, ami a szerző sok darabját jellemzi. Megéri a közel egyórás betekintést ebbe az itthon elég felületesen ismert mezzopiano csodaországba. Este 9-től a Cseh Agon Orchestra "Prague versus New York" című műsorát játszotta. Nagyon vártam a koncertet, mert a zenekarról sok jót hallottam, de sajnos ősszel egy elég gyenge koncerten sikerült őket meghallgatnom. Vártam a csodát, egy kelet-európai zenekart, amelyik a minimálzene lecsengése után nem feloszlott, hanem új utakat kezdett keresni, és ezáltal elismert, sokrétű kamarazenekarrá fejlődött. A műsor hat darabból állt. Ezek közül a legmeggyőzőbb Michal Nejtek, a zenekar zongoristájának Distress Sonata című 2002-es, a videót és elektronikát is használó darabja volt. Az est többi részét a szerzők és sajnos néha az előadók által is elhibázottnak, de legalábbis erőtlennek éreztem.

A fesztivál utolsó estjén a Szabadhangok énekegyüttes fiatal magyarországi szerzők vokális darabjaiból összeállított műsora és a négynapos kurzusok záró koncertjei kaptak helyet. A zene-színházi és a recsegő-doboz bemutatókon kívül a Stewart Collinson és Peter Cusack vezette KépesHang filmes műhely is bemutatkozott. Az ilyen típusú workshop-ok lényege a párbeszéd megkezdése a közönség és az előadók, a szerzők és a zenészek vagy akár a különböző művészeti ágakkal foglalkozó fiatal művészek között. A fesztivál irányítását a Zeneakadémia elektronikus-zeneszerzés tanára, Szigetvári Andrea végzi, akinek hatéves munkája a Trafó infrastruktúrájával és a támogatók segítségével is kevés lehet ahhoz, hogy egy magyarországról eleinte szándékosan kizárt, később lehetőségek híján kívülfelejtett műfajnak évente négy nap alatt folyamatos jelenlétet biztosítson, de a lassú víz hullámai azért már dolgoznak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.