Klasszikus

VI. Making New Waves fesztivál

2004.02.12. 00:00
Ajánlom
Hatodik alkalommal kerül megrendezésre a Making New Waves fesztivál a Trafó Kortárs Művészetek Háza, valamint a Magyar Komputerzenei Alapítvány rendezésében. A műsorfüzet szerint az idei fesztivál központi kérdése a társművészetek visszahatása a zenében. Ahogyan ezt már megszokhattuk, a VI. Making New Waves sem “csak” egy négynapos koncertsorozat. Az öt gondosan kiválasztott hangversenyen túl kiállítás és workshop várta a műfajt közelebbről és távolabbról szemlélőket egyaránt.

A csütörtöki nyitókoncertet a tavaly Heiner Goebbels vendégeként fellépő David Moss adta Einstein for aliens címmel. Színpadi játék abszurd kerettörténettel, ahol a végtelenül racionális földönkívüliek az extázis eléréséhez a legirracionálisabb zenét, a szabadon improvizált zenét használják. Rendkívül őszinte előadás, sok tényleges önéletrajzi történettel. Gyönyörű része a darabnak, amikor Moss Glenn Gould felvételeit állítja zenei példaként, ahol a zongorajáték finomsága és kidolgozottsága mellett mindig hallható Gould nyöszörgése, éneklése. Egy ehhez hasonló vokális szólamot maga is bemutatott a Goldberg-Variációk andante tételére.

Másnap este az elektronikus zene három prominens képviselőjéből álló GRM Experience játszott. Az együttes tagjai az osztrák Christian Fennesz, a finn Mika Vainio és Christian Zanesi francia zenész. Mindegyikőjük a mai populáris és avantgarde elektronikus zene más területén vált ismerté. Ami összeköti őket, az a párizsi GRM stúdió felkérésén túl a stúdióban kifejlesztett "Acusmonium" nevű hangszóró-zenekar virtuóz használata. Sok szép ötlet, nehéz, érdes, mégis áttetsző hangok, kifogástalan hangkép. Az est második felében a holland Michel Waiswiszt hallgathatta a közönség, aki talán a fesztivál legizgalmasabb technikai eszközével, az emberi kéz mozgását midi-jellé átalakító berendezéssel improvizált. Ő a vezetője az amszterdami Steim alapítványnak. A fesztivál időtartama alatt az alapítvány által épített hangszereket az interaktív Touch kiállítás keretében mindenki kipróbálhatta a Trafó balett-termében. Az érintésre épülő eszközök közül a crackle-box nevű hangszer használatát külön workshop-on is megtanulhatták az érdeklődők.

Szombaton az újzenei-színház négynapos műhelyét is vezető Daniel Ott Berlinben tanító svájci zeneszerző-zongorista játszotta Morton Feldman “For Bunita Marcus” című zongoradarabját. A mű szép, az a fajta lassú áradás van benne, ami a szerző sok darabját jellemzi. Megéri a közel egyórás betekintést ebbe az itthon elég felületesen ismert mezzopiano csodaországba. Este 9-től a Cseh Agon Orchestra "Prague versus New York" című műsorát játszotta. Nagyon vártam a koncertet, mert a zenekarról sok jót hallottam, de sajnos ősszel egy elég gyenge koncerten sikerült őket meghallgatnom. Vártam a csodát, egy kelet-európai zenekart, amelyik a minimálzene lecsengése után nem feloszlott, hanem új utakat kezdett keresni, és ezáltal elismert, sokrétű kamarazenekarrá fejlődött. A műsor hat darabból állt. Ezek közül a legmeggyőzőbb Michal Nejtek, a zenekar zongoristájának Distress Sonata című 2002-es, a videót és elektronikát is használó darabja volt. Az est többi részét a szerzők és sajnos néha az előadók által is elhibázottnak, de legalábbis erőtlennek éreztem.

A fesztivál utolsó estjén a Szabadhangok énekegyüttes fiatal magyarországi szerzők vokális darabjaiból összeállított műsora és a négynapos kurzusok záró koncertjei kaptak helyet. A zene-színházi és a recsegő-doboz bemutatókon kívül a Stewart Collinson és Peter Cusack vezette KépesHang filmes műhely is bemutatkozott. Az ilyen típusú workshop-ok lényege a párbeszéd megkezdése a közönség és az előadók, a szerzők és a zenészek vagy akár a különböző művészeti ágakkal foglalkozó fiatal művészek között. A fesztivál irányítását a Zeneakadémia elektronikus-zeneszerzés tanára, Szigetvári Andrea végzi, akinek hatéves munkája a Trafó infrastruktúrájával és a támogatók segítségével is kevés lehet ahhoz, hogy egy magyarországról eleinte szándékosan kizárt, később lehetőségek híján kívülfelejtett műfajnak évente négy nap alatt folyamatos jelenlétet biztosítson, de a lassú víz hullámai azért már dolgoznak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.