Klasszikus

"Vigyázó szemetek Párisra vessétek!"

2008.02.29. 00:00
Ajánlom
Napjaink egyik legizgalmasabb karmesteregyénisége, Marc Minkowski aligha ismeri Batsányi János verssorát, de március 29-i koncertjének akár ez is lehetne a mottója.

Hiszen a Tavaszi Fesztivál keretében tartandó hangversenyére a francia romantika és századforduló gazdag irodalmából alig-alig ismert műveket válogatott össze, amellyel mintha azt üzenné, hogy Párizs bizony az unalomig ismert, kanonizált repertoáron túl is tartogat még számunkra meglepetéseket: Párizsra mindig érdemes odafigyelni.

Hogy a historikus előadói gyakorlat egyik legizgalmasabb képviselőjeként, és a francia barokk zene egyik újjáélesztőjeként ismert Minkowski ezúttal nem 18. századi műsorral érkezik – miként tette azt 2002-ben, amikor a Tavaszi Fesztivál történetének egyik legnagyobb sikerű koncertjét adta –, az aligha meglepő. Hiszen az utóbbi években kiderült: repertoárja a 17. századtól egészen a kortárs zenéig terjed, és zenekarával, a Grenoble-i székhelyű Les Musiciens du Louvre-ral ugyanazt teszi Rameau vagy Lully műveinek előadásával, mint amikor romantikus zenét játszik: a hittérítők elhivatottságával terjeszti a francia kultúrát. Ebben a gesztusban persze elsősorban nem a nacionalizmus munkál, hanem annak felismerése, hogy a sajátosan francia zene megszólaltatásában komoly előnnyel indulnak a francia muzsikusok.

Minkowski a március 29-i koncertre kizárólag olyan műveket válogatott, amelyek minden ízükben franciák. És bár e kijelentés a nemzetkarakterisztika meglehetősen ingoványos területére vezet, talán éppen az lehet e koncert legfőbb hozadéka, hogy megtudjuk, mit is jelent tulajdonképpen a zenében a franciaság. Fauré egy ritkán hallható színpadi zenéje (Shylock, op. 57) és Saint-Saens fiatalkori, 2. szimfóniája mellett két igen ritkán játszott szerző művét hozzák el Budapestre.

Benjamin Godard (1849-1895) csodagyerekként kezdte karrierjét, és ha az indulás ígéretét végül nem is sikerült nagyszabású művekkel beváltania, háromtételes szvitje (Suite de trois morceaux, op. 116) a századforduló egyik legvonzóbb zenekarkíséretes fuvolaművének számít. Marie-Joseph Canteloube (1879-1957) dalciklusa, a Chants d’Auvergne pedig betekintést enged abba, hogy a 20. század első felében oly divatos, népdalközpontú művészi zenét miként képzelték el a franciák. És ha Canteloube nem volt is Bartók, ezek a gyönyörű dalok az érzékeny hangszerelésű és harmonizálású kísérettel mindenképpen különleges zenei élményt ígérnek, különösen, hogy a világhírű szoprán, Anne Sofie von Otter fogja őket énekelni.

(2008. március 29. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - A Les Musiciens du Louvre (Grenoble) koncertje; Fauré: Shylock - részletek; Godard: Szvit (Suite de trois morceaux), op. 116; Canteloube: Chants d'Auvergne - részletek; Saint-Saens: II., a-moll szimfónia, op. 55; km.: Anne Sofie von Otter (ének), Florian Cousin (fuvola); vez.: Marc Minkowski)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.