Klasszikus

Vihar és vágy - Mozart és Mahler

2013.03.11. 11:25
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok koncertje, avagy a zenehallgató kalandozása a zongoraverseny és a szimfónia érzelemvilágában. KRITIKA

Két külön világ, két merőben eltérő korszak és zenei megfogalmazás tanúja lehetett a hangverseny közönsége: az első mű egy kerítésen átkukucskáló kisfiú, a másik a kerítés túloldalán pipázgató nagypapa. Mozart Sturm und Drang-szellemben íródott c-moll zongoraversenyét (K. 491) - szerzőjére egyébként is jellemző módon - különös ereje és szenvedélye teszi egyedülállóvá, Mahler IX. szimfóniája ugyanakkor inkább nyugodt, melankolikus, kevésbé uralkodnak benne az előbbi alkotásban tapasztalható viharos részek.

A Ránki Dezső közreműködésében előadott zongoraverseny tüzes és viharos jellegű saroktételei a szerző elképzelésében kontrasztálnak a lassú tétel kissé álmodozó karakterével. A koncerten hallott interpretációban nem érvényesültek igazán a nyitó- és zárótétel kotta szerinti erőteljes vonásai. Nem teremtődött meg a kívánt ellentét, a mű nem tudott olyan összképet sugározni, ahol az ember elégedett nyugalmat lelne, úgy érezve, "minden a helyén van". Az ideális álomkép megvalósulását megzavarta, hogy a zenekar és a zongora helyenként két külön világban élt, nem alakulhatott ki szoros kapcsolat vagy párbeszéd a két "versengő" fél között. Az első tétel hallatán lehetett a legjobban megfogalmazni, hogy az előadásbó hiányzott a visszafogottan szenvedélyes erő, az egész tételt egy fátyolos hangzás hatotta át. A második tétel nyugalmat és békét sugalló hangzásvilágának megszólaltatása remek volt, de még így sem sikerült teljesen feloldani az első tétel felzaklató hatását. A harmadik tételből egyfajta visszahúzást lehetett kihallani, a hangok "leragadtak", nem igazán volt meg a Mozartra jellemző könnyedség, mely a legtragikusabb helyzetekben is jókedvet árasztott volna. Az utolsó tételben alakult ki a zongora és zenekar közt a legnagyobb összhang, az erőteljes hatásokat is ott tudták a zenészek a legjobban érzékeltetni.

Szünet után egy egészen más karakterű zeneszerző, Mahler szimfóniája következett. Ez az időben és teljesítményben hatalmas méreteket öltő mű művészileg, valamint technikailag is egyaránt próbára teszi előadóját. A koncert második felében is hasonló benyomásokat lehetett tapasztalni, mint a zongoraversenynél, az erőteljesebb részek nem voltak kellően átütőek, ezzel szemben - elismerést érdemlően - a lassú részek előadását rendkívüli hatásosság jellemezte. A szimfónia előadásmódját a Mozart-darabnál megtapasztalt kapkodás jellemezte, mely Mahler művében is átformálta a lassú tételeket. Az első tétel folyamatos, szűnni nem akaró fokozása tankhoz hasonlatosan közeledett.

A jótékony szünet után újjáéledt zenekar felfrissülve, hatalmas erővel és lendülettel süvítette el a hangokat a zenét hallgatók füle mellett. Ez szó szerint értendő, a hangok sokszor valóban célt tévesztettek, még annyi időre sem álltak meg, hogy legalább üdvözöljenek. A második tétel különös, haláltáncra emlékeztető érzelemvilága és a harmadik tétel felfokozott feszessége mellett ebben a két tételben a különböző hangszerek hipnotikus sokasága, valamint a dinamikával, a hangszínekkel való kísérletezés uralkodott. A zeneművet ismerők feszült izgalommal várhatták a kirobbanóan erőteljes harmadik tétel után a messzeségbe vesző, végtelen nyugalmat árasztó negyediket, a befejezést. Az átéléstől lecsukott szemek visszaigazolták, hogy milyen jól sikerült a zenekarnak a mindent betöltő nyugalmat átadnia. A szinte földöntúli zene, a szívből és a lehető legérzékenyebb hangszíneken előadott zárótétel tökéletes befejezése volt az est zenei kalandozásának.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Klasszikus pályázat

Zeneszerző-pályázatot hirdet a Budapesti Vonósok és a Szegedi Tudományegyetem

Új művek komponálására hívja a 18-35 év közötti magyar zeneszerzőket a Magyar Művészeti Akadémia, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, az alkotásokat szeptember 1-je éjfélig várják.
Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.