Klasszikus

Világhódító turnéra indult a Concerto Budapest

2016.01.20. 13:41
Ajánlom
13 koncertből álló, 7 országot érintő turnéra indult a napokban a Concerto Budapest a világhírű hegedűművész, Gidon Kremer által alapított Kremerata Balticával, és a zenei élet két meghatározó zongoraművészével, az argentin Martha Argerich-csel és a román Radu Lupuval.

A három hetes turné magyarországi állomásán, a Művészetek Palotájában január 25-én 19.30-kor Mendelssohn, Beethoven és Raskatov egy-egy különleges műve hangzik el.

Kremerata Baltica és Concerto Budapest

Kremerata Baltica és Concerto Budapest

A január 25-i koncert zongoraszólistája Martha Argerich lesz.Az argentin zongoraművésznő immár fél évszázada a világ zenei életének meghatározó személyisége. Rendkívüli tehetsége egészen fiatalon kiviláglott, már 9-10 éves korában Mozart- és Beethoven-zongoraversenyeket játszott. Első jelentős nemzetközi versenygyőzelmeit 17 évesen aratta, s ugyanebben az időben, Szigeti József oldalán mutatkozott be kamarazenészként is. Pályája kezdetén gyakrabban adott szólóestet, később – a közös zenélés örömét többre tartva a „magányos sikernél” – szívesebben játszott zenekarral vagy kamarapartnerek inspiráló társaságában.

Martha Argerich 2009-ben megkapta a NORD/LB-díjat, melyről itt írtunk bővebben.

A Kremerata Balticát a rigai születésű, 1980-tól Németországban élő hegedűművész, Gidon Kremer alapította 1997-ben. A zenekar koncertjein szívesen ütközteti a régit a modernnel, és különös hangsúlyt fektetnek arra, hogy megismertessék a világgal a Baltikum zeneszerzőinek munkáit. Az alkalmi társulásnak induló Kremerata Baltica az elmúlt közel két évtizedben ötvennél több ország hatszáz városában másfélezer koncertet adott és több mint 25 lemezfelvételt készített, s ma már saját fesztivállal is rendelkezik.

Az örökifjú Gidon Kremerről itt írtunk bővebben.

 Az esten elsőként Felix Mendelssohn-Bartholdy VII. (d-moll) vonósszimfóniája hangzik el, mely a szimfóniák többségével ellentétben nem három, hanem négy tételből áll, ezen különleges felépítéssel a barokk concertók kései örökösének is tűnhet. Másodikként Alexander Raskatov The Season's Digest című Csajkovszkij-parafrázisa csendül fel. A preparált zongorára, ütőhangszerekre és vonószenekarra szerzett ciklus 2001-ben keletkezett és még ugyanebben az évben, Isztambulban Gidon Kremer és a Kremerata Baltica mutatta be. A szünet után Weinberg a-moll Sinfoniettája hangzik el. A szerzőt már egyre többen a posztmodern zene meghatározó alkotójának tekintik, akinek stílusában izgalmasan keveredik a klasszikus a modernnel, az egyéni hangvétel a népzenei fogantatású elemekkel. Az est zárásaként Ludwig van Beethoven II. (B-dúr) zongoraversenyét hallgathatja meg a közönség Martha Argerich gyönyörű szólójátékával.

Keller András, a Concerto Budapest vezetője és Gidon Kremer már régóta ismerik egymást, Keller szólistaként és a zenekar mestereként is többször dolgozott a kamaraegyüttessel. Mégis, a két zenekar közös turnéja máig váratott magára. „A turné különlegességét az adja, hogy a két zenekar először dolgozik együtt ilyen formában - ez kezdete egy későbbi, nagyobb szabású együttműködésnek, amiben a Concerto Budapest teljes zenekara is részt vesz majd. A január 18-án indult koncertsorozat tehát egyelőre csak kezdet, de reméljük, nagyon szép kezdet” – mondta el az együttműködés kapcsán Keller András.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.