Klasszikus

Világpolgár németek

2014.09.19. 06:58
Ajánlom
Készülődve a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar Európai Hidak fesztiváljának Németországot középpontba állító sorozatára, s annak is barokk estjére, azt a kérdést tettem fel magamnak: mi köti össze Muffat és Händel műveit? A választ a kritika címében találja az olvasó. KRITIKA

Keresve sem lehetett volna fellelni két német barokk komponistát, aki már évszázadokkal az Unió megszületése előtt, meggyőzőbben jelenítette meg életével és működésével a nemzetek fölötti, egységes Európa gondolatát - a "hídépítést" - mint Georg Muffat (1653-1704) és Georg Friedrich Händel (1685-1759). Előbbinek nem is németek a felmenői, hanem Savoyában megtelepült skótok, sőt maga Muffat is Savoyában születik, tanulmányait azonban hat éven át Párizsban folytatja, az itáliai születésű Jean-Baptiste Lullynél. Később elzarándokol olasz földre, hogy a Frescobaldi-követő Bernardo Pasquininél orgonálni tanuljon, de találkozik Arcangelo Corellivel is, akit csodál. És Händel? Róla tudjuk, hogy noha Halléban született, zenei fejlődésében meghatározó szerepet játszottak itáliai tanulóévei - de azt is, hogy élete nagy sikereit és kudarcait Angliában élte meg, ahol máig vezetéknevét umlaut nélkül írva, keresztneveit George Fridericre változtatva angolnak tekintik. Világpolgár németek.

 Immár több esztendeje, sikerrel működik a Budapesti Fesztiválzenekar barokk zenei együttese, amely a historikus előadópraxis meghívott nemzetközi kiválóságainak vezetésével ad koncerteket a régi zene különlegességeiből. Játszottak már Reinhard Goebel, Jos van Immerseel, Nicholas McGegan vezényletével, megszólaltattak műveket a barokk repertoárból Monteverditől a Bach családig, Rebeltől Telemannig, Farinától Schmelzerig. A cél nyilvánvaló: leküzdeni a túlzott szakosodás káros következményeit és kilépni a szimfonikus zenekarokra jellemző 19-20. századi repertoárból, felkínálva a zenekari muzsikusoknak a sokoldalúság kihívását: barokk hangszert kézbe véve, barokk játékmódokat tanulni. A BFZ húsz vonósa a kritika tárgyául szolgáló koncerten is barokk vonókkal, barokk hangszerré visszaépített modern instrumentumokon, bélhúrokon játszott. Az elképzelést fényes siker koronázza: kezdettől jelen vagyok a BFZ régizenei koncertjein, és az a tapasztalatom, hogy a zenekar nyitott és rugalmas tagjai az említett szakértők betanításával tőről metszett régizenészekként muzsikálnak.

 

Az Európai Hidak - Németország fesztivál koncertjére a BFZ stílusosan német illetőségű muzsikust hívott meg. Midori Seiler bajor apa és japán anya Salzburgban nevelkedett gyermeke, és immár közel negyedszázada, 1991 óta a berlini Akademie für Alte Musik régizenei együttes tagja, 2000 óta pedig koncertmestere - de szintén koncertmester a Jos van Immerseel vezette Anima Eternában is, vendég koncertmesterként pedig olyan együttesekkel dolgozik, mint A Felvilágosodás Korának Zenekara és a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Emellett megbecsült szólista is, aki Bach, Telemann, Haydn, Mozart, Beethoven, Mendelssohn versenyműveit játssza világszerte.

Vezetésével az együttes megosztotta a koncert két félidejét Muffat és Händel között. Az első részben az idősebb szerző Florilegium primum sorozatának 1. szvitjét és az Armonico tributo sorozat 5. szonátáját hallottuk, majd a szünet után Händel híres op. 6-os sorozatának 6. g-moll concerto grossója következett, befejezésül pedig Yeree Suh közreműködésével három slágerária koronázta meg az estét: a Da tempeste il legno infranto (Giulio Cesare), a Lascia, ch'io pianga (Rinaldo) és a Myself I shall adore (Semele). Utóbbiakat a dél-koreai szoprán - a BFZ hasonló koncertjein immár szokásos gyakorlat szerint - jelmezben, színpadi produkcióként, barokk gesztusok kíséretében adta elő.

 

Könnyedség, levegős hangzás, dinamizmus és hangsúlygazdagság jellemezte Midori Seiler vezetésével az együttes választékos játékát. Húsz vonóst hallottunk, egy (orgonára váltó) csembaló és egy theorba continuo-csoportjával kiegészítve. Midori Seiler magabiztosan és rátermetten irányít, érzékelhetően nagy gyakorlattal. Mindkét szerző műveiben jelentős súlyt helyezett a karaktergazdagságra, az egyes tételtípusokhoz (ouverture, sarabande, gigue, menuet, passacaglia, musette) kapcsolódó megszólalásmódok előtérbe állítására. Az általa betanított produkciók azt is világosan érzékeltették, hogy miközben Muffat a barokk kor tisztes színvonalon komponáló, nagy műveltségű mestere, addig Händel a kiválasztottak közé tartozik. A BFZ korábbi barokk karmesterei közül Goebel és Immerseel erőteljesen kontrasztos dramaturgiájú, meglepetéselemekben bővelkedő, indulatos zenélést szorgalmaztak - hozzájuk képest Midori Seiler zenei irányításában inkább a lekerekített folyamatosság uralkodott. Mindezt azonban nem hiányérzetként fogalmazom meg: egy harmonikus egyéniség megnyilvánulásait hallottuk - és egyébként sem kell mindenkinek egyformán játszani. Itt-most kétségkívül kevesebb volt a "dráma".

No persze nem a három áriában, melyeket Yeree Suh a teljes színpadot bejárva, élénk taglejtésekkel, a szereplők lelkiállapotát intenzíven megjelenítve szólaltatott meg. Érdekes megfigyelni a barokk gesztika működését: egyfelől a hatás kifinomult és részletező, másfelől a gesztusok nyilvánvalóan egy meglévő és alkalmazható formulakincs részei. Az eredmény egy különös és elgondolkoztató ellentmondás: miközben az elmúlt évtizedekben mindazok, akik a barokk operát a közönséggel megszerettetni igyekeztek, azon fáradoztak, hogy a recitativók és áriák előadását közvetlenné és személyessé tegyék, ez a formulakincs kétségkívül eltávolít és személytelenné teszi az előadást. Sajátos keverék: "drámai és személytelen". Lehetséges ez? Úgy látszik, igen. Amit látunk, nagyon hitelesnek tűnik, de nem közvetlenségével fegyverez le, hanem dinamizmusával és aprólékos manierizmusával. Akárhogy is: a kis hangú, de virtuóz vokális technikájú, s a koloratúrákat is fölényesen pergető Yeree Suh énekesként és színészként egyaránt csúcsteljesítményt nyújtott.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Jazz/World

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A zene fölszabadít – jótékonysági koncert neves fellépőkkel a Zeneakadémián

Október 3-án délután neves zenészek adnak jótékonysági koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. Olyan muzsikusok, mint Vásáry Tamás, Sümegi Eszter, Rajk Judit, Rolla János és a művésszé érett „csodagyerek”, Gertler Teo. A jegybevételt az EKC Szent János Kórház I. Belgyógyászati-Gasztroenterológiai osztálya kapja. Az eseményről, valamint a zene és a gyógyítás kapcsolatáról az osztályvezető főorvossal, egyben a rendezvény házigazdájával, dr. Székely Györggyel beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Klasszikus ajánló

Hátrányos helyzetű fiatalok a Zeneakadémia színpadán

Szeptember 23-án debütál az Óbudai Danubia Zenekar és Hámori Máté új kezdeményezése, a Közös Hang projekt, amelynek célja, hogy elősegítse a nehezebb sorsú zenét tanuló gyerekek integrációját.
Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.