Klasszikus

Világpremier Rosztropoviccsal

2004.01.14. 00:00
Ajánlom
Márciusban Budapesten is látható lesz a dramatizált Requiem Rendhagyó zenei produkció bemutatójának adott otthont az észak-olaszországi Piacenza. Giuseppe Verdi Requiemje ezúttal nem koncertszerűen, hanem színpadi előadásban hangzott fel; a világhírű orosz csellóművész és karmester, Msztyiszlav Rosztropovics vezényletével, Pierluigi Pieralli rendezésében. A produkciót március 24-én a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége is megismerheti.

A Milánó és Parma között fekvő, építészeti emlékekben gazdag városka, Piacenza operaháza éppen kétszáz éve, 1804-ben nyitotta meg kapuit. Az idők folyamán sikerrel koncertezett itt a legendás hegedűvirtuóz, Niccolo Paganini, de Arturo Toscanini is szívesen emlékezett vissza piacenzai fellépéseire. A Teatro Municipale falai között Verdi összes zenedrámája megszólalt, és Puccini művei is nagy népszerűségnek örvendtek – annál is inkább, mert egyik állandó szövegírója, Luigi Illica a város közvetlen közelében, Castell’ Arquatóban született.

A jelenleg prózai és zenés darabokat is játszó színház vezetői a mostani jubileumra igyekeztek valami különleges produkcióval előállni, s így esett a választásuk Verdi Requiemjére, amit nem hangversenyszerűen, hanem – világpremierként – dramatizált színpadi előadásban szólaltatnak meg. Ezt a produkciót januárban háromszor játsszák Piacenzában, egyszer a szomszédos Parmában, legközelebb pedig Budapesten látható, a tavaszi fesztivál keretében, a kongresszusi központban.

Az olaszországi előadásokat Msztyiszlav Rosztropovics dirigálja, a szoprán szólót a román Doina Dimitriu, az altot az olasz Daniela Barcellona, a tenort a venezuelai Aquiles Machado, a basszust az olasz Giovan Battista Parodi énekli. Közreműködik a piacenzai színház kórusa, valamint a parmai székhellyel működő Filarmonica Arturo Toscanini zenekar.

Az olasz maestro nevét viselő szimfonikus együttes mostanában komoly nemzetközi sikereket is a magáénak mondhat: a többi között Lorin Maazel, Eliahu Inbal és Rafael Frühbeck de Burgos vezényelte itáliai és külföldi koncertjeiket. A Requiem-produkció rendezője Pierluigi Pieralli, akit Olaszország-szerte csak művésznevén (Pier’ Alli) ismernek, s aki a hetvenes évektől kezdve nemzetközi fesztiválokon (Amszterdam, Avignon, Varsó) és itáliai dalszínházakban (Milánó, Vicenza, Bologna, Velence, Róma) alapozta meg hírnevét. Rosztropovics és a Filarmonica Arturo Toscanini mellett a március 24-ei budapesti előadásnak magyar közreműködői is lesznek: az Antal Mátyás vezette Nemzeti Énekkar részvétele már biztos, és elképzelhető, hogy a szólisták között is lesznek magyarok.

A világszerte elismert, hetvenhat éves orosz csellóművész és karmester, Msztyiszlav Rosztropovics a premier után interjút adott a Magyar Hírlapnak. Elmondta, hogy elementáris erővel hatott rá egy negyvennyolc évvel ezelőtti, 1955-ös moszkvai Requiem-előadás, amelyet Igor Markevics vezényelt, egyik szólistája pedig Rosztropovics későbbi felesége, Galina Visnyevszkaja volt. "Az elmúlt évtizedekben több mint százszor vezényeltem a Requiemet, sok nagyszerű énekessel, zenekarral dolgozhattam együtt, de máig az 1955-ös moszkvai produkciót tekintem etalonnak.

A hagyományra ugyanakkor nem szeretek hivatkozni, mert szerintem az az igazi, ha a karmester úgy készül egy-egy előadásra, mintha az lenne a világpremier. Néha elképzelem, hogy Giuseppe Verdi elhozza nekem a Requiem partitúráját és megkér: ťSzlava, olyan jó lenne, ha bemutatnád!Ť Ilyenkor elkezdem az első ütemtől gondosan tanulmányozni a partitúrát, és mindig fel is fedezek benne valamit, ami korábban elkerülte a figyelmemet." Pier’ Alli rendezéséről – amelynek lényege, hogy a szólisták a színpad hátsó részében, pulpituson állnak, a zenéhez speciális komputerprogramon alapuló, vetített képek társulnak, a kórus a vászon mögött foglal helyet, s így nem látszik – Rosztropovics visszafogottan nyilatkozott. "A technika évszázadát éljük, így elfogadom, sőt természetesnek tartom, hogy a számítógép, a projektor helyet kap egy zenei produkcióban. Azt is figyelembe kell azonban venni, hogy Verdi muzsikája leginkább templomba, liturgikus keretek közé való."

Msztyiszlav Rosztropovics legutóbb tavaly májusban járt Magyarországon, amikor – életműve elismeréseként – a tiszteletére rendezett zeneakadémiai díszhangversenyen a Köztársasági Érdemrend Középkeresztjét vehette át. Most örömmel jön újra Budapestre: "Kodálytól Rolla Jánosig sok magyar muzsikust szeretek és tisztelek" – mondja; hozzátéve, hogy márciusban a Requiem-előadás mellett mesterkurzust is szeretne tartani a Zeneakadémián.

Tavaszi sztárfelvonulás

A 2004-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon (március 19.–április 4.) – Msztyiszlav Rosztropovics mellett – jó néhány más világsztár is fellép. Helmuth Rilling, a jeles német karmester és régizene-szakértő saját együttese, az Internationale Bachakademie Stuttgart élén Bach Máté-passióját vezényli (március 21., kongresszusi központ). A Clemencic Consort április 1-jén az Olasz Kultúrintézetben lép fel, míg ugyanezen a napon Joachim Kühn zongoraművész és a Drezdai Szólisták az Uránia Nemzeti Filmszínházban játszanak. A Gustav Mahler Jugendorchester élén Magyarországra látogat a világhírű olasz dirigens, Claudio Abbado (április 4., Zeneakadémia). Itt lesz Shlomo Mintz izraeli hegedűművész is (március 28., Olasz Kultúrintézet), a dzsesszrajongók pedig Gary Burton és Makoto Ozone vibrafonjátékát élvezhetik március 23-án a Zeneakadémián. A teljes program megtalálható a www.festivalcity.hu honlapon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.