Klasszikus

Világsztárok lelkesednek Auer szülővárosáért

2017.07.21. 08:52
Ajánlom
Az Auer Fesztivál két éve robbanásszerű változást hozott Veszprém zenei életében, az idei, harmadik fesztivál pedig ismét a legnagyobb művészeket hozza a megyeszékhelyre. A rendezvény művészeti vezetőjével, Kováts Péterrel erről a gyümölcsöző folyamatról beszélgettünk.

- Amikor a Borogyin Kvartett és Mischa Maisky először lépett fel Veszprémben, joggal éreztük úgy, hogy a városban valami elkezdődött. Minek köszönhető ez a felvirágzás?

- Egyrészt annak, hogy végre lett egy koncerttermünk, a Hangvilla. A Mendelssohn Kamarazenekarral ugyanakkor régóta gondolkodtunk azon, hogy miként lehetne a veszprémi születésű Auer Lipót szellemi örökségét ápolni. Készítettük egy portérfilmet az életéről Gyökerek és ágak címmel, megjelent az életrajza is, mesterkurzusokat szerveztünk, létrehoztuk az Auer Akadémiát. És természetesen szélesebb körben is szerettük volna életben tartani az Auer nevet, így róla neveztük el a fesztiválunkat.

Kováts Péter

Kováts Péter

- Húzónév az ő neve a világsztárok számára?

- Most, a harmadik fesztivállal már elmondhatom, hogy a fellépő művészeket lelkesíti, hogy Auer szülővárosában játszhatnak. Nem mindenki tudja viszont, hogy ő magyar volt – az orosz hegedűiskola megalapítójaként sokan orosznak gondolják –, és azt sem, hogy Veszprémben született. Auer ugyanis nagyon fiatalon, már huszonévesen Szentpétervárra került, majd időskorára New Yorkban telepedett le.

Nekünk, lokálpatriótáknak érdekes kérdés, hogy Auer mit kapott Veszprémben, milyen környezetből jött, kiktől tanult.

- Jelen volt Auer kultusza a városban a fesztivál előtt?

Persze, de korántsem ilyen intenzíven. A veszprémi Csermák Antal Zeneiskola egykori igazgatója, Káté István, illetve az intézmény tanára, Rakos Miklós hegedűversenyt rendeztek a nevével, különszámot áldozott rá az egyik helyi periodika, a Vár Ucca 17, illetve a veszprémi Pantheonba is került egy relief, Kő Pál szobrászművész alkotása.

- Az idei fesztivál vendége többek között a világhírű Vadim Repin. Mi alapján választják ki a fellépőket?

Ha az ember szervezni kezd egy fesztivált, először azokra gondol, akikkel már korábban művészi kapcsolatba került. De vannak olyanok is, akikkel épp e fesztivál révén alakul ki az együttműködés itt, Auer szülővárosában. Az orosz hegedűiskola képviselői jelen vannak szerte a világban, hiszen óriási Auer munkásságának hatása.

- Hogyan fogadta Veszprém a fesztivált?

Veszprémben megvan az a koncertlátogató közönség, akik nagyon várják ezt a fesztivált. A Mendelssohn Kamarazenekarnak bérletsorozata van a Hangvillában,

a koncertjeinket mindig megismételjük másnap, akkora az érdeklődés.

A Filharmóniának is bérletsorozata van a városban, és még nem beszéltünk a szólókoncertekről. Így nem volt különösebben meglepetés, hogy a fesztiválra hamar elkeltek a jegyek. A vendégek fele máshonnan látogat ide, hiszen Veszprém gyönyörű történelmi város, ahol öröm eltölteni ezt az öt napot.

- A fesztivál vendége lesz Aleksey Igudesman is, aki ma a klasszikus zene egyik legviccesebb egyénisége, aki a fellépésein gondosan felépített zenei tréfákat ad elő.

- A változatosságra törekedtünk a program összeállításánál, így jazz és világzenei műsoraink is lesznek. És Aleksey Igudesman, aki egy elsővonalbeli hegedűművész, mondanom sem kell, hogy az orosz iskola képviselője.

Nyár van, miért ne lehetne mosolygással, illetve az ő esetében hangos nevetéssel eltölteni egy estét, főleg ha a humor jó ízlésű.

Ő egy kuriózum, akit muszáj látni. Egyébként tervezzük, hogy a humort a következő fesztiválra is átmentjük, és már fel is kértünk erre egy együttest, aki Igudesmanhoz hasonlóan nemes módon szórakoztat majd.

- Titok, hogy kik ők?

- Igen, ez titok.

- Ma már nem hegedűfesztivál, hanem Auer Fesztivál a rendezvény neve. Szétfeszítették az eredeti koncepció kereteit?

- Igen, de nem azért, mert kimerült volna a hegedűrepertoár, vagy elfogytak volna a hegedűsök.

Annyi ajánlatot kaptunk már, hogy húsz évig is működhetnénk még hegedűfesztiválként.

Viszont szerettünk volna változatosak lenni.

- A fesztivál gyújtópontja a Bartók–Pásztory-díjas Mendelssohn Kamarazenekar, akik augusztus 8-án a Vajdahunyad várában is koncerteznek. Hogy mutatná be ezt a zenekart?

- Harminc éve működünk, alapvetően vonós kamarazenekar vagyunk. Ez azt jelenti, hogy a repertoárunk felöleli a sztenderd vonószenekari repertoárt, az elmúlt évtizedben minden fontos kamarazenekari művet játszottunk. A legkiválóbb magyar és külföldi szólisták a vendégeink, évente 50-60 koncertünk van, ami komoly szám. Természetesen Veszprémben játszunk a legtöbbet, de sok más helyszínen, Budapesten és külföldön is fellépünk.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.