Klasszikus

Virtuozitás vagy átélés – mi teszi a nagy énekest?

2022.02.18. 16:10
Ajánlom
Új lemeze, a február 18-án megjelenő Tormento d’amore kapcsán a tenorista Ian Bostridge a The Guardian hasábjain osztotta meg gondolatait Pavarottiról, a jazzről és a hangfaja történeti alakulásáról.

Az eredetileg történészként doktorált angol tenorista, Ian Bostridge újabb felvételt készített az általa már korábban is nagyon kedvelt és gyakran énekelt 17-18. századi operamuzsikából. A február 18-án megjelenő Tormento d’amore kapcsán a The Guardianben jelent meg cikke, mely a tenor hangfaj történetével, a stílusok közti átjárhatósággal és az énekesi produkció értékeivel foglalkozik.

Bostridge a cikket a három tenorhoz fűződő élményével indítja, mint mondja,

fiatalon, némiképp sznob hozzáállással, lenézte a magas C-kkel óriási sikert arató „vokális pirotechnikát”.

Ebben az is szerepet játszhatott – teszi hozzá némi öniróniával –, hogy tudta, ő a Mozart és a dalirodalom előadására alkalmas hangjával soha nem lesz képes ilyen bravúrokra. Ám amikor élőben látta Pavarottit a londoni Királyi Operaházban Verdi A végzet hatalma című operájában, már a magas hangokon túl is megérzett valamit az énekes varázsából, később pedig, amikor a Tosca Levéláriáját hallotta tőle,

ráébredt, hogy Pavarotti nem csupán egy rendkívüli hangi teljesítménnyel rendelkező énekes volt, hanem páratlan kifejezőerővel rendelkező művész is,

aki ötvözni tudta a személyes élményt és a művészi alkotást.

A visszatekintést a tenor hang történeti szempontú ismertetése követi. Eszerint a hangfajhoz kezdetben korántsem társult annyi csillogás és dicsőség, mint a 19-20. században. Az elnevezés a latin tenere 'tartani' igéből származik, ami arra utal, hogy a középkori gyakorlatban ez volt az a szólam, amely hosszú, tartott hangjaival viszonyítási pontként szolgált. Az opera megjelenése hozta el a változást, hiszen a műfaj első, ma is játszott darabjának, Orfeónak címszerepét Monteverdi tenor hangra írta. Ám a 17-18. század folyamán a kasztrált énekesek lettek a sztárok, és

jelentős tenorszerepek leginkább csak akkor születtek, ha a zeneszerző ismert olyan karizmatikus énekest a hangfajból, akire érdemes volt komponálni.

Ilyen volt Händel esetében Francesco Borosini, Annibale Pio Fabri és John Beard, akik előtt tisztelegve jelentette meg Bostridge 2010-ben Three Baroque Tenors című lemezét.

Az énekes elmondása szerint azért is érdeklődik ez iránt a korszak iránt, mert akkor még nem a magasság és a hangerő volt a tenorista mércéje, kisebb helyszíneken, kisebb és kevésbé hangos zenekar kíséretével adták elő produkciójukat a művészek.

Bár akadtak díszes szólamok, sosem pusztán az öncélú virtuozitásra törekedtek, sokkal inkább arra, hogy a hang természetesen szóljon – ahogyan a 20. században a jazz nagyjai is tették.

A jazz és a barokk muzsika között jóval több kapcsolat van, mint azt az ember elsőre gondolná – jó huszonöt évvel ezelőtt maga William Christie, a francia régizene egyik legjelentősebb karmestere hívta fel erre Bostridge figyelmét. Egyik kedvenc jazz-előadója, Cécile McLorin Salvant pedig tanulmányokat folytatott a barokk zene területén. Ő maga is adott olyan koncertet a jazz-zongorista és zeneszerző Brad Mehldauval, amelyen egymás mellé helyeztek klasszikus darabokat és jazzt. Újonnan megjelent lemezén elsősorban arra keresi tehát a választ:

talán elsősorban nem is szopránok, altok, tenorok, basszusok, különböző zenei stílusok és irányzatok képviselői állnak ki a közönség elé, hanem egyszerűen csak énekesek, akik ki akarnak fejezni valamit a hangjuk segítségével?

Fejléckép: Ian Bostridge (fotó/forrás: Kalpesh Lathigra / Askonas Holt)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Miller Lajos és Kecskés D. Balázs kapta a Bartók–Pásztory-díjat

A Zeneakadémia oktatóiból álló kuratórium 2025-ben Miller Lajos operaénekesnek és Kecskés D. Balázs zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadóünnepséget a hagyománynak megfelelően március 25-én tartották a Zeneakadémián.
Klasszikus ajánló

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.
Klasszikus ajánló

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.