Klasszikus

Vissza a hangszereket a családba!

2004.02.11. 00:00
Ajánlom
A lemezipar gyakorlatilag halott, mondta Kocsis Zoltán abból az alkalomból, hogy életmű-díjat vett át az idei Midemen, a világ legnagyobb lemezvásárán. A művész a család szerepében látja a megoldást.

- Nem fiatal az Életmű-díjhoz? Mit jelent a díj az ön számára?

- Az Életmű-díj azt jelenti, hogy elismerést kapott az, amit eddig csináltam. És miután nagyon sok mindent csináltam, nem tudom, hogy a harminc év múlva megrendezendő Midemen mit fogok kapni, vagy fogok-e valamit egyáltalán. Általában a díjak nekem túl korán jönnek. A Kossuth-díjat 1978-ban kaptam meg. Erősen tartja magát az az álláspont, hogy azért, mert Aczél György barátja voltam. Ami nem igaz. Aczél kedvelt engem és bizonyos szempontból én is szimpátiával figyeltem - ha történetesen nem sznobéria diktálta a tetteit -, amit a magyar kultúráért tett. Mert tett, tagadhatatlan. Ellene is, de a kultúráért is tett. Viszont barátok soha nem voltunk. Megmondtam neki is azt, hogy korainak tartom a saját esetemben a Kossuth-díjat, meg talán Ránki Dezső esetében is, hiszen együtt kaptuk. Azóta mind a ketten a többszörösét, sokszorosát teljesítettük már annak, amit addig, azaz 1970-től 1978-ig. Érdekes módon ezért nem kaptunk semmilyen elismerést a magyar államtól. Ugyanakkor siettem megjegyezni akkor Aczélnak 78-ban, hogy Mensáros László és Pilinszky János nálunk lényegesen többet tett már a magyar kultúráért, és mégsem kaptak semmit. Talán ezért is, a következő évben Mensáros és Pilinszky is megkapta a Kossuth-díjat. Aztán mind a ketten idő előtt elmentek... Visszakanyarodva a kérdéshez, igen, túlságosan koraiak nekem ezek a díjak, ez is korai. Más típusú díjat kellene kapnom, ha már feltétlenül ki akarnak tüntetni valamivel. Az életműdíj a pálya lezárását, vagy legalábbis a kész, egész voltát hangsúlyozza. Az én életművem messze nem kész. Most is egy hangszerelésen dolgozom, amely a Nemzeti Filharmonikus Zenekar legközelebbi koncertjén elhangzó Mahler első szimfóniához kapcsolódik.

- Milyen műról van szó?

- Egy Chopin -noktürnről, amelynek egyik motívumát Mahler átemelte az I. szimfóniába és azt gondoltam, hogy mindent mutassunk meg, ami Mahlerre hatással volt. Minden kapcsolódó témát, például Wagner Parsifal-nyitányát, egy francia gyerekdalt, a Vándorlegény-dalokat. Most is azon kapom magamat, hogy folyamtban lévő témákról beszélek. Tehát korántsem arról van szó, hogy lezártam egy életművet, és heverek a babérjaimon, besöpörve a díjakat. Az az igazság, hogy még Claudio Abbado esetében sem beszélhetünk lezárt életműről, aki szintén most kapott életműdíjat.

- A díjért is egy hangversenykörút közepén ugrott át Cannes-ba.

- Antwerpenből érkeztem és Trevizóba indultam. A turné legérdekesebb vonása az, hogy Varga Gilberttel kezdtem, mint szólista Kölnben, és Varga Gilbert zenekarával fejeztem be, mint karmester Baszkföldön.

- A Bartók hangfelvétel-sorozattal most hol tart, mennyire van kész?

- Teljesen kész van. Hét albumból áll és a hetedik tulajdonképpen már piacon is van. Ezen gyakorlatilag Bartók saját műveinek zongoraátiratai és a legfiatalabb kori művei, tehát a Rapszódia op. 1. és a négy zongoradarab található.

- A Bartók-sorozatot követően, amely pályájának nagyon nagy elismerést kiváltó, központi helyét foglalta el, mibe kezdene szívesen, mint zongoraművész? Van-e olyen hosszú távú és fantasztikus vállalkozásnak számító sorozat, mint amilyen Bartók volt?

- Lehet... Mozart esetében nem nagyon, Bach-zongoraversenyeit kimerítettem... De Beethoven szonátái nagyon érdekelnének. Az az érzésem, Beethoven szonátáiról tudnék olyan dolgokat elmondani, amit más nem. Sajnos, a lemezipar halódik, illetőleg gyakorlatilag halott. Éppen a Midemen összefutottam Bruno Monsaingeonnal, az egyik legsikeresebb komolyzenei filmrendezővel. Ő rendezte a híres Glenn Gould-filmeket, Richter Enigma című filmjét, Schiff András komolyzenei felvételei közül a legtöbbet. Ő is nagyon- panaszkodott. Midem ide, Midem oda, mondta, bizonyos komolyzenei lemezekből világszerte tízezernél is kevesebb példányt adnak el, míg egy közepesebb poplemez hat-hétszázezer példányban kel el.

- Saját pályájára nézve ezt a helyzetet hogyan látja?

- A crossover nem segít, ez egy beteg meccs. A crossoveren azt értem, amit Szentpéteri Csilla, meg Horgas Eszter csinál. Tehát hogy egy kicsit vegyítsük a popot a komollyal. De nem segít a klasszikusok popritmusban című kísérlet sem. Azt hiszem, itt egyedül az segítene, ha visszatérnének a hangszerek a lakásokba. Ha a zeneoktatás - bárha nem lenne is kötelező -, ismét szokás lenne a családon belül. Egyáltalán, ha visszatérne a családi élet abba a mederbe, amelyben volt mondjuk ötven évvel ezelőtt. Nem akarok nosztalgiázni, de nagyon változik a világ. Általános értékválság van. Biztos vagyok abban, hogy az új divatok, új hősök egyszerűen kisöprik a Debussyre meg Beethovenre való igényt az emberből, és marad az, ami könnyedén fogyasztható. Mi fogyasztható könnyen? Ami olcsó.

- De ma is a tele vannak a hangversenytermek.

- Igen, ez meglepő. Nagyon érdekes, hogy Budapesten ez teljesen változó. A nyugati világban, például Németországban, Hollandiában, Angliában még tele vannak a koncerttermek. Valóban. Akármilyen minőségben jelenek meg ott, igen, tele vannak. De ott is panaszkodnak. Nagyon sok a panasz általában, és kiváltképpen a lemezeladások tekintetében. Legélesebben a lemezboltok találkoznak ezzel a problémával. Ott az ember személytelenül, pusztán a vásárlói statisztika tükrében kell, hogy szembesüljön a tényekkel. És az riasztó.

- Ennek ellenére tervez új lemezt?

- Három lemezem jelent meg a Midem alkalmából. A BMC kettőt adott ki, ezeken a Nemzeti Filharmonikus Zenekar két szezonnal ezelőtti koncertfelvételei szerepelnek, Schönberg, Varese, Dohnányi, Debussy-műveket vezénylek. A Hungarotonnál megjelent CD-n Bartók művei találhatók. Többek között a Zenekari concerto és a Táncszvit. Kimondva ez nagyon szépen hangzik, de meg kell nézni az eladási statisztikákat. Vagy azt, hogy milyen visszhangja lesz ezeknek. Tervezni természetesen lehet, és van is rengeteg tervem. De kérdés, hogy ebből mi realizálható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.