Klasszikus

Visszaadni az eredeti színeket

2014.09.02. 06:58
Ajánlom
Midori Seiler közreműködésével és irányításával Muffat és Händel darabjait játssza Európai Hidak című sorozatában szeptember 16-án a Budapesti Fesztiválzenekar barokk együttese. A japán és bajor gyökerekkel rendelkező hegedűművésznőt kérdeztük. INTERJÚ

- A szülei mindketten zongoraművészek. Azért választotta a hegedűt, mert különbözni szeretett volna?

- A testvéreim és én először zongorázni tanultunk, de később, édesapám és édesanyám tanácsára választottunk egy-egy vonós hangszert. A salzburgi Mozarteumban tanítottak, így pontosan tudták, milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy zongoristának. Abból indultak ki, hogy egy vonósnak jóval több lehetősége adódhat zenekari művészként is.

- Salzburgban nőtt fel. Ismerjük a város óriási zenei hagyományát, de a zenei élet palettája nyilván nem olyan széles, mint például Berlinben vagy Kölnben, ahol most él.

- Salzburg az ellentétek városa. Mozartról tudjuk, hogy gyűlölte a szülővárosát, mások viszont - így például Biber vagy Muffat, akitől a budapesti koncerten is játszunk - inspirációt merítettek belőle. A régizenének sem volt mindig könnyű dolga a városban. Ősztől a Mozarteumban oktatok barokk hegedűt. Úgy tűnik, most megvan az energia és a szándék, hogy egy komoly műhely alakuljon ki.

- Zeneakadémistaként még nem ez a korszak kötötte le a figyelmét.

- A Baseli Konzervatóriumban nap mint nap találkoztam a régizenét oktató Schola Cantorum Basiliensis diákjaival, de én továbbra is a Paganini-darabjaimat gyakoroltam. Néhány évvel később Kölnben hallottam, ahogy Andreas Steiner fortepianón Mozart egyik zongoraversenyét játszotta. Ez a hangversenyélmény sokban megváltoztatta a véleményemet és az érzéseimet is. Mintha hirtelen kinyílt volna a fülem egy addig idegen hangzásvilágra. Megértettem, hogy nem az a fontos, hogy minden egyes hang hibátlanul megszólaljon, hanem az, hogy tartalmuk legyen. Visszamentem Bázelbe és felvételiztem a Schola Cantorumba.

- Salzburg kapcsán már elhangzott Muffat neve, aki a nagyközönség számára kevésbé ismert muzsikus.

- Georg Muffat volt talán az első kozmopolita zenész Európában. Itáliában Corellitől ismerte meg a concerto grossót. Komponálni kezdett rá, de valami egészen újat tudott létrehozni. Fantasztikus gazdagság jellemzi a zenéjét, elképesztően bánik a középhangokkal, és a forma is szokatlanul gazdag.

- Mennyire lehet visszaadni a korabeli hangzást, és egyáltalán mennyire szükséges?

- Azt, hogy mennyire szükséges, nehéz megmondani. El lehet játszani szaxofonon egy Bach-darabot úgy, hogy ez a közönség lelkét megérintse. Más művészeti ágakban ez a kérdés sokkal ritkábban kerül elő. Egy több száz éves festménynek is az eredeti színeit próbálják meg visszaadni. Én ugyanezt gondolom a zenéről. Akkor tudok igazán rátalálni egy darabra, ha nem a mai, modern nyelvet használom, hanem az adott korszakét. Ehhez nemcsak a korhű hangszerek tartoznak hozzá, de az artikuláció, a hangzás és a játékmód során is az eredeti próbálom követni.

 

- Mindig mindennek megpróbál utánaolvasni?

- Igen, minden műsor alapos kutatómunkát igényel. Amikor egy-egy új darabra készülünk, mindig igyekszem például ábrázolásokat találni arról, hogyan is helyezkedtek el a zenészek. Sok esetben nem járok sikerrel, de inspirációt jelent, ha tudom, hogyan adták elő az adott művet a saját korában.

- Gyakran játszik 19. és 20. századi szerzőktől is. Bizonyára kell egy kis idő az átálláshoz.

- Igen, hiszen ilyenkor még a hangszer is más. Most például egy Schubert CD-t készítek elő, amit másfajta hegedűn játszom, mint egy héttel korábban Bachot. Fizikailag is váltanom kell, és egy egészen másfajta érzésvilágra is szükség van. Eddig azonban mindig visszataláltam a régizenéhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.