Klasszikus

Visszaadni az eredeti színeket

2014.09.02. 06:58
Ajánlom
Midori Seiler közreműködésével és irányításával Muffat és Händel darabjait játssza Európai Hidak című sorozatában szeptember 16-án a Budapesti Fesztiválzenekar barokk együttese. A japán és bajor gyökerekkel rendelkező hegedűművésznőt kérdeztük. INTERJÚ

- A szülei mindketten zongoraművészek. Azért választotta a hegedűt, mert különbözni szeretett volna?

- A testvéreim és én először zongorázni tanultunk, de később, édesapám és édesanyám tanácsára választottunk egy-egy vonós hangszert. A salzburgi Mozarteumban tanítottak, így pontosan tudták, milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy zongoristának. Abból indultak ki, hogy egy vonósnak jóval több lehetősége adódhat zenekari művészként is.

- Salzburgban nőtt fel. Ismerjük a város óriási zenei hagyományát, de a zenei élet palettája nyilván nem olyan széles, mint például Berlinben vagy Kölnben, ahol most él.

- Salzburg az ellentétek városa. Mozartról tudjuk, hogy gyűlölte a szülővárosát, mások viszont - így például Biber vagy Muffat, akitől a budapesti koncerten is játszunk - inspirációt merítettek belőle. A régizenének sem volt mindig könnyű dolga a városban. Ősztől a Mozarteumban oktatok barokk hegedűt. Úgy tűnik, most megvan az energia és a szándék, hogy egy komoly műhely alakuljon ki.

- Zeneakadémistaként még nem ez a korszak kötötte le a figyelmét.

- A Baseli Konzervatóriumban nap mint nap találkoztam a régizenét oktató Schola Cantorum Basiliensis diákjaival, de én továbbra is a Paganini-darabjaimat gyakoroltam. Néhány évvel később Kölnben hallottam, ahogy Andreas Steiner fortepianón Mozart egyik zongoraversenyét játszotta. Ez a hangversenyélmény sokban megváltoztatta a véleményemet és az érzéseimet is. Mintha hirtelen kinyílt volna a fülem egy addig idegen hangzásvilágra. Megértettem, hogy nem az a fontos, hogy minden egyes hang hibátlanul megszólaljon, hanem az, hogy tartalmuk legyen. Visszamentem Bázelbe és felvételiztem a Schola Cantorumba.

- Salzburg kapcsán már elhangzott Muffat neve, aki a nagyközönség számára kevésbé ismert muzsikus.

- Georg Muffat volt talán az első kozmopolita zenész Európában. Itáliában Corellitől ismerte meg a concerto grossót. Komponálni kezdett rá, de valami egészen újat tudott létrehozni. Fantasztikus gazdagság jellemzi a zenéjét, elképesztően bánik a középhangokkal, és a forma is szokatlanul gazdag.

- Mennyire lehet visszaadni a korabeli hangzást, és egyáltalán mennyire szükséges?

- Azt, hogy mennyire szükséges, nehéz megmondani. El lehet játszani szaxofonon egy Bach-darabot úgy, hogy ez a közönség lelkét megérintse. Más művészeti ágakban ez a kérdés sokkal ritkábban kerül elő. Egy több száz éves festménynek is az eredeti színeit próbálják meg visszaadni. Én ugyanezt gondolom a zenéről. Akkor tudok igazán rátalálni egy darabra, ha nem a mai, modern nyelvet használom, hanem az adott korszakét. Ehhez nemcsak a korhű hangszerek tartoznak hozzá, de az artikuláció, a hangzás és a játékmód során is az eredeti próbálom követni.

 

- Mindig mindennek megpróbál utánaolvasni?

- Igen, minden műsor alapos kutatómunkát igényel. Amikor egy-egy új darabra készülünk, mindig igyekszem például ábrázolásokat találni arról, hogyan is helyezkedtek el a zenészek. Sok esetben nem járok sikerrel, de inspirációt jelent, ha tudom, hogyan adták elő az adott művet a saját korában.

- Gyakran játszik 19. és 20. századi szerzőktől is. Bizonyára kell egy kis idő az átálláshoz.

- Igen, hiszen ilyenkor még a hangszer is más. Most például egy Schubert CD-t készítek elő, amit másfajta hegedűn játszom, mint egy héttel korábban Bachot. Fizikailag is váltanom kell, és egy egészen másfajta érzésvilágra is szükség van. Eddig azonban mindig visszataláltam a régizenéhez.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Klasszikus ajánló

Évadnyitás Bartókkal és Ránki Fülöppel

A Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-ei évadnyitó hangversenyén a Müpában, Bartók Béla három arcát felvillantva, a pályája három szakaszába nyújtanak betekintést.
Klasszikus ajánló

Berlin-Budapest tengely

Szeptember 17. és 30. között megújult formában folytatódik a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös tematikus fesztiválja, amelynek középpontjába ez alkalommal nem egy ország, hanem egy város – Berlin – áll.