Klasszikus

Visszaadni az eredeti színeket

2014.09.02. 06:58
Ajánlom
Midori Seiler közreműködésével és irányításával Muffat és Händel darabjait játssza Európai Hidak című sorozatában szeptember 16-án a Budapesti Fesztiválzenekar barokk együttese. A japán és bajor gyökerekkel rendelkező hegedűművésznőt kérdeztük. INTERJÚ

- A szülei mindketten zongoraművészek. Azért választotta a hegedűt, mert különbözni szeretett volna?

- A testvéreim és én először zongorázni tanultunk, de később, édesapám és édesanyám tanácsára választottunk egy-egy vonós hangszert. A salzburgi Mozarteumban tanítottak, így pontosan tudták, milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy zongoristának. Abból indultak ki, hogy egy vonósnak jóval több lehetősége adódhat zenekari művészként is.

- Salzburgban nőtt fel. Ismerjük a város óriási zenei hagyományát, de a zenei élet palettája nyilván nem olyan széles, mint például Berlinben vagy Kölnben, ahol most él.

- Salzburg az ellentétek városa. Mozartról tudjuk, hogy gyűlölte a szülővárosát, mások viszont - így például Biber vagy Muffat, akitől a budapesti koncerten is játszunk - inspirációt merítettek belőle. A régizenének sem volt mindig könnyű dolga a városban. Ősztől a Mozarteumban oktatok barokk hegedűt. Úgy tűnik, most megvan az energia és a szándék, hogy egy komoly műhely alakuljon ki.

- Zeneakadémistaként még nem ez a korszak kötötte le a figyelmét.

- A Baseli Konzervatóriumban nap mint nap találkoztam a régizenét oktató Schola Cantorum Basiliensis diákjaival, de én továbbra is a Paganini-darabjaimat gyakoroltam. Néhány évvel később Kölnben hallottam, ahogy Andreas Steiner fortepianón Mozart egyik zongoraversenyét játszotta. Ez a hangversenyélmény sokban megváltoztatta a véleményemet és az érzéseimet is. Mintha hirtelen kinyílt volna a fülem egy addig idegen hangzásvilágra. Megértettem, hogy nem az a fontos, hogy minden egyes hang hibátlanul megszólaljon, hanem az, hogy tartalmuk legyen. Visszamentem Bázelbe és felvételiztem a Schola Cantorumba.

- Salzburg kapcsán már elhangzott Muffat neve, aki a nagyközönség számára kevésbé ismert muzsikus.

- Georg Muffat volt talán az első kozmopolita zenész Európában. Itáliában Corellitől ismerte meg a concerto grossót. Komponálni kezdett rá, de valami egészen újat tudott létrehozni. Fantasztikus gazdagság jellemzi a zenéjét, elképesztően bánik a középhangokkal, és a forma is szokatlanul gazdag.

- Mennyire lehet visszaadni a korabeli hangzást, és egyáltalán mennyire szükséges?

- Azt, hogy mennyire szükséges, nehéz megmondani. El lehet játszani szaxofonon egy Bach-darabot úgy, hogy ez a közönség lelkét megérintse. Más művészeti ágakban ez a kérdés sokkal ritkábban kerül elő. Egy több száz éves festménynek is az eredeti színeit próbálják meg visszaadni. Én ugyanezt gondolom a zenéről. Akkor tudok igazán rátalálni egy darabra, ha nem a mai, modern nyelvet használom, hanem az adott korszakét. Ehhez nemcsak a korhű hangszerek tartoznak hozzá, de az artikuláció, a hangzás és a játékmód során is az eredeti próbálom követni.

 

- Mindig mindennek megpróbál utánaolvasni?

- Igen, minden műsor alapos kutatómunkát igényel. Amikor egy-egy új darabra készülünk, mindig igyekszem például ábrázolásokat találni arról, hogyan is helyezkedtek el a zenészek. Sok esetben nem járok sikerrel, de inspirációt jelent, ha tudom, hogyan adták elő az adott művet a saját korában.

- Gyakran játszik 19. és 20. századi szerzőktől is. Bizonyára kell egy kis idő az átálláshoz.

- Igen, hiszen ilyenkor még a hangszer is más. Most például egy Schubert CD-t készítek elő, amit másfajta hegedűn játszom, mint egy héttel korábban Bachot. Fizikailag is váltanom kell, és egy egészen másfajta érzésvilágra is szükség van. Eddig azonban mindig visszataláltam a régizenéhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ősbemutató

Az édeni konfliktusról szól Szentpáli Roland új ősbemutatója

Különleges estére várja a zenerajongókat a Budapesti Vonósok Zenekar 2018. november 17-én a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermébe.
Klasszikus ajánló

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Klasszikus bűnügy

A klasszikus zenétől a marihuána is jobban növekszik

Öt embert tartóztattak le Spanyolországban, akik a nap 24 órájában klasszikus zenét játszottak mintegy 2000 tőből álló kenderültetvényüknek. Nem a zenével volt a baj.
Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.