Klasszikus

Visszaadni az eredeti színeket

2014.09.02. 06:58
Ajánlom
Midori Seiler közreműködésével és irányításával Muffat és Händel darabjait játssza Európai Hidak című sorozatában szeptember 16-án a Budapesti Fesztiválzenekar barokk együttese. A japán és bajor gyökerekkel rendelkező hegedűművésznőt kérdeztük. INTERJÚ

- A szülei mindketten zongoraművészek. Azért választotta a hegedűt, mert különbözni szeretett volna?

- A testvéreim és én először zongorázni tanultunk, de később, édesapám és édesanyám tanácsára választottunk egy-egy vonós hangszert. A salzburgi Mozarteumban tanítottak, így pontosan tudták, milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy zongoristának. Abból indultak ki, hogy egy vonósnak jóval több lehetősége adódhat zenekari művészként is.

- Salzburgban nőtt fel. Ismerjük a város óriási zenei hagyományát, de a zenei élet palettája nyilván nem olyan széles, mint például Berlinben vagy Kölnben, ahol most él.

- Salzburg az ellentétek városa. Mozartról tudjuk, hogy gyűlölte a szülővárosát, mások viszont - így például Biber vagy Muffat, akitől a budapesti koncerten is játszunk - inspirációt merítettek belőle. A régizenének sem volt mindig könnyű dolga a városban. Ősztől a Mozarteumban oktatok barokk hegedűt. Úgy tűnik, most megvan az energia és a szándék, hogy egy komoly műhely alakuljon ki.

- Zeneakadémistaként még nem ez a korszak kötötte le a figyelmét.

- A Baseli Konzervatóriumban nap mint nap találkoztam a régizenét oktató Schola Cantorum Basiliensis diákjaival, de én továbbra is a Paganini-darabjaimat gyakoroltam. Néhány évvel később Kölnben hallottam, ahogy Andreas Steiner fortepianón Mozart egyik zongoraversenyét játszotta. Ez a hangversenyélmény sokban megváltoztatta a véleményemet és az érzéseimet is. Mintha hirtelen kinyílt volna a fülem egy addig idegen hangzásvilágra. Megértettem, hogy nem az a fontos, hogy minden egyes hang hibátlanul megszólaljon, hanem az, hogy tartalmuk legyen. Visszamentem Bázelbe és felvételiztem a Schola Cantorumba.

- Salzburg kapcsán már elhangzott Muffat neve, aki a nagyközönség számára kevésbé ismert muzsikus.

- Georg Muffat volt talán az első kozmopolita zenész Európában. Itáliában Corellitől ismerte meg a concerto grossót. Komponálni kezdett rá, de valami egészen újat tudott létrehozni. Fantasztikus gazdagság jellemzi a zenéjét, elképesztően bánik a középhangokkal, és a forma is szokatlanul gazdag.

- Mennyire lehet visszaadni a korabeli hangzást, és egyáltalán mennyire szükséges?

- Azt, hogy mennyire szükséges, nehéz megmondani. El lehet játszani szaxofonon egy Bach-darabot úgy, hogy ez a közönség lelkét megérintse. Más művészeti ágakban ez a kérdés sokkal ritkábban kerül elő. Egy több száz éves festménynek is az eredeti színeit próbálják meg visszaadni. Én ugyanezt gondolom a zenéről. Akkor tudok igazán rátalálni egy darabra, ha nem a mai, modern nyelvet használom, hanem az adott korszakét. Ehhez nemcsak a korhű hangszerek tartoznak hozzá, de az artikuláció, a hangzás és a játékmód során is az eredeti próbálom követni.

 

- Mindig mindennek megpróbál utánaolvasni?

- Igen, minden műsor alapos kutatómunkát igényel. Amikor egy-egy új darabra készülünk, mindig igyekszem például ábrázolásokat találni arról, hogyan is helyezkedtek el a zenészek. Sok esetben nem járok sikerrel, de inspirációt jelent, ha tudom, hogyan adták elő az adott művet a saját korában.

- Gyakran játszik 19. és 20. századi szerzőktől is. Bizonyára kell egy kis idő az átálláshoz.

- Igen, hiszen ilyenkor még a hangszer is más. Most például egy Schubert CD-t készítek elő, amit másfajta hegedűn játszom, mint egy héttel korábban Bachot. Fizikailag is váltanom kell, és egy egészen másfajta érzésvilágra is szükség van. Eddig azonban mindig visszataláltam a régizenéhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.
Plusz

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Klasszikus

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Könyv

Líra Könyvhét a karanténban

A koronavírus mindannyiunk életét megváltoztatta, de az olvasás és a könyv szeretete megmarad. Ezért tartják fontosnak a Líránál, hogy a könyvek ünnepe ne maradjon el teljesen, így május 26–29. között egy rendhagyó online Líra Könyvhét keretében hozzák el mindenki otthonába a legújabb olvasnivalókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Klasszikus Film

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Klasszikus fidelio matiné

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Klasszikus közlemény

A koncertélet megsegítését sürgeti a Magyar Zenei Tanács

Az ősztől újrainduló programok lebonyolításához szükséges pályázatok mielőbbi kiírását és elbírálását kéri többek között a Magyar Zenei Tanács annak érdekében, hogy a zenei élet valamennyi területe talpon maradhasson.
Klasszikus évad

„Budapest jó hírének vivője” – Új évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Június 10-től már lehet vásárolni az új évadbérletekből. „Minden visszaváltható” – nyugtatott meg mindenkit Fischer Iván, aki pozitív abban a tekintetben, hogy szeptembertől a régi formában éledhet újjá a koncertélet.