Klasszikus

Vizeli Máté nyerte a Magyar Zeneszerzők Egyesületének zeneszerzőversenyét

2018.05.11. 11:33
Ajánlom
A Magyar Zeneszerzők Egyesülete Kodály születésének 135. évfordulója alkalmából pályázatot hirdetett népzenei fogantatású zeneművek komponálására. Íme a nyertesek.

A pályázat célja nem a hagyományos népdalfeldolgozások irodalmának gazdagítása, sokkal inkább mai zeneszerzői nyelvezetű, a népzene által inspirált alkotások létrejöttének segítése volt. A legfeljebb 5 előadót foglalkoztató, 10 percnél nem hosszabb kompozíciókkal nevező jeligés pályázatokat korhatár nélkül nyújthatták be a zeneszerzők.Pályázni csak még bemutatásra nem került alkotásokkal lehetett.

A pályaműveket öttagú szakmai zsűri bírálta el: Beischer-Matyó Tamás, Borbély Mihály, Sáry László, Tóth Péter és a zsűri elnöke, Jeney Zoltán.

A díjnyertes kompozíciókat az Artisjus Színháztermében rendezett hangversenyen mutatták be május 10-én, s az előadást hangfelvételen rögzítették.

Az első díjat a zsűri Vizeli Máté Kalotaszegi szonátájának ítélte, amelyet szerzője mutatott be. A második helyen Dobos Dániel Vale / Istenhozzád című négy népi énekesre és nagybőgőre írt kompozíciója végzett, míg a harmadik Cservenák Ármin Quintetto all'ungherese / Csángó című, klarinétra és vonósnégyesre szánt műve lett.

A versenyt az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Vizeli Máté

Vizeli Máté

Vizeli Máté (Fotó/Forrás: mihoattila.hu)

1988-ban született Pécsett. Édesapja, Vizeli József és nagybátyja, Vizeli Balázs is népzenész prímás, így nem csoda, hogy öt évesen hegedülni kezdett. Alapfokú zenei tanulmányait a nagykanizsai Farkas Ferenc Városi Zeneiskolában és a budapesti Tóth Aladár Zeneiskolában végezte Plánder Katalin, Jakobovics Árpád és Véghelyi Kriszta növendékeként. Már ez idő alatt, tizenkét évesen elkezdte érdekelni a zeneszerzés is, amit a számítógépes kottaszerkesztéssel együtt Baráth Zoltántól tanult. 2003-ban felvételt nyert a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, ahol hegedű szakon Kertész István, zeneszerzés szakon Kocsár Miklós és Csemiczky Miklós tanítványa volt. 2007-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait, ahol Kertész István és Banda Ádám tanítványaként 2013-ban hegedűművész-tanári diplomát szerzett. Ugyanebben az évben felvételt nyert a Zeneakadémia népi brácsa mesterszakára, ahol 2015-ben tanári oklevelet szerzett Nagy Zsolt és Árendás Péter tanítványaként. 2013 szeptembere óta klasszikus hegedűt és népi vonós hangszereket tanít a Tóth Aladár Zeneiskolában. Alapító tagja a tizenegyedik éve működő, népzenét és világzenét játszó Góbé zenekarnak, valamint a hatodik éve működő, régi zenét játszó Simplicissimus Kamaraegyüttesnek.

„A művet azért ajánlottam Kiss-B. Ádám barátomnak, mert tizenegy évvel ezelőtt felkért egy olyan hegedű szóló szonáta megírására, amely egy Hajnali-Legényes-Csárdás-Szapora összetételű kalotaszegi zenét ötvözne Bach szóló hegedű műveinek Adagio-Fuga-Andante-Allegro felépítésével – mesélte a műről Vizeli. – Elkészülése nem tudom, meddig váratott volna magára, ha ez a verseny most nem provokálja ki. A középre beékelődő, nagyon rövid, egy pár helyi román zenei motívumot feldolgozó, átvezető jellegű intermezzóval együtt végül öt tételes formát kapott. A többi tétel a magyar zenei anyagból használ rengeteg, pár hangos dallamrészletet, illetve helyenként utalást tesz Bach és Bartók bizonyos műveire, olykor elég nagy fokú paródiával élve. Sokszor kifejezetten nehéz technikai feladatok elé állítja a hegedűst, ugyanakkor az előadásához a kalotaszegi zene legalább alapvető ismerete is szükséges, mert bizonyos díszítések, ritmusok, sőt egyes tételek alaplüktetése sem jelölhető teljesen pontosan a kottában.”

Dobos Dániel

Dobos Dániel

Dobos Dániel (Fotó/Forrás: Munkácsy Barbara / Facebook)

Dobos Dániel 1994-ben zenész családban született Debrecenben. 7 éves korától a Simonffy Emil Zeneiskolában csellózni tanult. 2007 óta folytat zeneszerzés és zongora tanulmányokat. A Szent Anna Székesegyház kántorképzőjén zeneelmélettel és egyházzenével foglalkozott.

A Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés szakán Szigeti Máté, majd Barabás Árpád növendéke. 2014-ben felvételt nyert a Zeneakadémián Fekete Gyula osztályába. Ettől kezdve immár nemzetközi színtéren folytatódott versenygyőzelmeinek sorozata.

Neves professzorok kurzusait látogattam többek között: Martha Ptaszynska (USA), Paolo Furliani (Olaszország), Ilya Levinson (USA), Veli-Matti Puumala (Finnország), Johannes Kretz (Ausztria), Yann Robin (Franciaország), Francesco Filidei (Olaszország).

A második díjat érdemlő művéről így beszélt:

„Istenhozzád/Vale című 4 népi énekesre és nagybőgőre írt 8 perces művem a népi siratókat veszi alapul, azonban a műfajt egy új, fiktív környezetbe helyezi.

A kezdeti hideg, statikus atmoszféra jeleníti meg az elfojtott gyászt. A darab során fel-feltörő jajkiáltások végül földöntúli siratóba torkollanak. A sirató tetőpontján megjelenő hanghatások a koporsóra zúduló föld és eső elemeire emlékeztetnek. Ezt a jelenetet egy fokozatosan elcsendesülő rész követi, mely mégsem vezet megnyugvásra. A nagybőgő a szertartásokon gyakran közreműködő népi zenekarra utal. Emellett az anyagi világ és a túlvilág (gyászoló és halott) közötti végtelen távolságot is megjeleníti. Egyszerű, szinte primitív harmóniáival a történelem előtti idők őszenei rétegeit hivatott megidézni.

Cservenák Ármin

Cservenák Ármin

Cservenák Ármin (Fotó/Forrás: Facebook)

Cservenák Ármin 1995-ben született Gyulán. Hét éves korában kezdett hegedülni a helyi zeneiskolában. Zeneszerzés tanulmányait 2010-ben kezdte meg a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában Szalai Andrásnál. A szolfézs-zeneelmélet mellett elvégezte a hangkultúra szakot is. A Bartók Béla emlékére megrendezett VI. Országos Zeneszerzés Versenyen első helyezést ért el. 2015 őszétől a Grazi Zeneművészeti Egyetem hallgatója. Főtárgy tanára Beat Furrer, mikrotonális zeneszerzést Georg Friedrich Haas-nál tanul.

„Nagyon érdekel a különböző zenei stílusok, nyelvezetek keveredése, egymásra való kölcsönhatásuk.

Az Ahol én elmegyek kezdetű csángó népdalnak több változatát meghallgattam a komponálási folyamat idején, mindegyiket Kallós Zoltán 1960-as évek első felében készített felvételeiről. Magával ragadott a különböző előadások sokszínűsége, dallambeli, szövegbeli változatosságuk, alkalmazkodóképességük. Kvintettemet a magyar népzenében is használt hangszerekre komponáltam. A műben visszaköszönnek az autentikus népzenei játékmódok, gesztusok pl. virtuóz futamok, díszítőelemek, különböző hangszerek hangja: furulya, ütőgardon vagy éppen tánclépések, figurák ám teljesen új, modern hangzásvilágban. Darabomat az idén elhunyt Kallós Zoltán néprajz- és népzenekutató emlékének ajánlom.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.