Klasszikus

Voices of Light – Dawn Upshaw új szólóalbuma

2004.12.18. 00:00
Ajánlom
„A fény hangjai” – az elővigyázatos zenerajongó ilyen cím hallatán rögtön reklámfogást, „best of” válogatást, komolyzenei örökzöldeket sejt. Ám a tájékozott zenerajongó azt is tudhatja, hogy Dawn Upshaw napjaink vezető szopránénekesnője, aki nemcsak hangjával és technikai felkészültségével, de a zenei különlegességek iránti nyitottságával is kitűnik pályatársai közül. Így joggal merül fel a kérdés, hogy egy ilyen formátumú, kifinomult ízlésű művész miért jelenteti meg albumát ilyen szlogen-szerű, akár előítéleteket is kiváltható címmel?

A lemezt közelebbről megismerve rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy a közhelyes cím különleges válogatást takar: Dawn Upshaw – mint ezt saját bevezetőjében ki is fejti – Messiaen, Fauré, Debussy és Osvaldo Golijov dalain keresztül zenés utazásra invitálja hallgatóit a fény, az árnyék, a csillagok és a színek világába.

Zene és fény kapcsolata a mindennapi szóhasználatban egyértelműnek tűnik: gyakran beszélünk „csillogó” hangszínekről vagy „sötét” harmóniákról; általában a magas hangokat fényesnek, világosnak érezzük, a mélyeket sötétnek. Ám zenehallgatáskor sokakban jelenik meg ennél jóval nehezebben megragadható „látvány”; sőt különleges hallású emberek – mint például Messiaen – egy-egy hangmagassághoz vagy harmóniához konkrét színt társítanak. Talán ez is indokolja, hogy a „látható” zenei megjelenítése sok komponista számára jelentett kihívást, de az a látvány, ami őket megihlette, csak különleges esetekben deríthető fel. Ilyen rendkívüli lehetőséget kínál lemezünk összeállítása: a tizenkilenc dalszöveg színek és fények valóságos kavalkádját nyújtja. Tanúi lehetünk, hogy hogyan fogalmazza meg a zene nyelvén Messiaen a reggeli szivárványt (Le collier), Golijov a színtelen Holdat (Lúa descolorida) vagy Fauré a kék Édenkertet (La chanson d’Ève).

Az összeállítás elkészítésekor azonban az alkotók nem elégedtek meg a közös tematikájú dalok egyszerű egymás mellé helyezésével. A két teljes ciklus (Debussy: Chansons de Bilitis, Fauré: La chanson d’Ève) és a különálló Golijov-alkotás köré úgy rendezték a válogatás gerincét adó öt, különböző ciklusokból származó Messiaen-dalt, hogy ez utóbbiak, mintegy viszonyítási pontot alkotva, párbeszédet kezdeményeznek a szövegek és a dallamok között. Ily módon a több évtizednyi különbséggel, különböző szerzők verseire komponált művek között finom utalások egész hálója jön létre. Sőt, egymás után következő dalok olykor egészen drámai kapcsolatba lépnek egymással. Ennek egyik legszebb példája a már említett, 1999-ben komponált, a teljes megsemmisülést megéneklő Golijov-mű után felhangzó Prière exaucée, melyben Messiaen szövege és zenéje napfényről, hitről és örömről szól.

Az eddig vázolt zenei-költői-festői tájakon tett utazás Dawn Upshaw és zongorista partnere, Gilbert Kalish társaságában valóban káprázatos. Képzeletgazdag és ihletett előadásukban kifogástalan technikával és választékos ízléssel keverik ki a szövegek és a zene által sugallt valamennyi színárnyalatot. Dawn Upshaw hangja valóban alkalmas a „fény” kifejezésére: szopránja ragyogó, csillogó, és mindvégig sugárzóan kifejező. Ez a pazar felvétel – mely hozzá méltó formában: ízléses borítóval és színvonalas ismertetőszöveggel jelent meg – minden igényes zenerajongó gyűjteményének féltett darabja lehet.

(Voices of Light; Dawn Upshaw (szoprán), Gilbert Kalish (zongora); Messiaen-, Debussy-, Golijov- és Fauré-dalok; Nonesuch Records 7559798122; 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.