Klasszikus

Vonós sztárok az Opera színpadán

2014.03.06. 17:41
Ajánlom
Március és április folyamán a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara Magyarország talán legkiválóbb vonós szólistáival lép színpadra: Baráti Kristóffal, Várdai Istvánnal és Perényi Miklóssal - két már eddig sokat tapasztalt, ám még mindig fiatal művésszel, valamint a csellózás világszerte ismert és elismert nagy öregjével, aki idén még csak hatvanhatodik életévét töltötte be.

Talán egyik muzsikust sem kell bemutatni a nagyérdeműnek, hiszen - bár világjáró művészekről van szó - szerencsére gyakran lehet őket itthon hallani, ráadásul a kritikai visszhang is a leggyakrabban szuperlatívuszokban mérhető. Március 10-én, hétfőn este az „operazenekar" orosz szerzők műveiből válogatott, az estet pedig a jelenleg Svájcban élő, román származású osztrák karmester, Ion Marin dirigálta. Mihail Glinka talán legismertebb zenekari művével, a magyarországi koncertpódiumokon is gyakran felcsendülő Ruszlán és Ludmilla nyitányával kezdte műsorát a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara. Az 1842-ben befejezett opera nyitányának viharos főtémája magának Ruszlánnak a témája, népi elemek és olasz operai motívumok egyaránt felfedezhetők a kompozícióban. Ezt követte Prokofjev Op. 63-as II. hegedűversenye, amelyet szerzője Robert Soetens francia hegedűművész számára írt 1935-ben. Az est szólistája, Baráti Kristóf nem először játszotta a versenyművet, tavalyi koncertjéről Csengery Kristóf a következőket írta kritikájában: "Ha tehát leírjuk, milyen Prokofjev II. hegedűversenye, azt is megfogalmaztuk, hogyan muzsikált Baráti Kristóf. Stradivarija, mint mindig, most is kristálytiszta hangon szólt, ő maga pedig választékos tagolással, könnyed eleganciával játszott, maradéktalanul érvényesítve e különös, nemes mű minden szépségét és gazdagságát: a könnyed és választékos zenei beszédet éppúgy, mint a virtuozitást és a temperamentumot." A hangverseny második félidejében Stravinsky Gyagilev Orosz Balettje számára komponált Tűzmadárjának eredeti, 1910-es balettverzióját hallhatta a közönség. A darabnak inkább szvitváltozata kerül elő gyakrabban, így ebből a szempontból is különleges volt a március 10-i koncert.

Aki lemaradna az Ybl Miklósnak emléket állító április 6-i díszhangversenyről, annak szerencséje van, hiszen másnap megismétlik a koncertet, ráadásul ugyanazokkal a közreműködőkkel (lásd Neoreneszánsz és impresszionizmus című írásunkat). Így Saint-Saëns I. (a-moll) gordonkaversenyének - annak a versenyműnek, amelyet még Rahmanyinov és Sosztakovics is a legnagyszerűbbnek tartott a csellóra komponált versenyművek közül - a szólistája szintén Perényi Miklós lesz, akinek az idei év jeles évforduló is, hiszen éppen negyven éve tanítja a tehetséges csellistákat a Zeneakadémián. Perényi Miklós repertoárja a barokk zenétől a kortárs kompozíciókig terjed, így specialistának egyáltalán nem mondhatjuk, hiszen mindent ugyanolyan letisztultan, sallangmentesen játszik. "Aki egyszer is hallotta őt, tudja, hogy leírhatatlan az az intenzitás és elmélyültség, a zenei odaadásnak az a foka, amely előadásait jellemzi. A hallgató úgy érzi, nincsen hang, amely mögött ne volna teljes mértékben jelen egész személyiségével, amely ne úgy szólalna meg, ahogyan »meg kell szólalnia«" - fogalmazott recenziójában Fazekas Gergely zenetörténész.

Április 28-án szintén csellista lesz az Operaház zenekarának szólistája, a már nem is annyira feltörekvő, mint inkább a nemrég feltörekedett generáció egyik igen jelentős művésze: Várdai István. Dubrovay László zeneszerző a következőket írta új műve, a Csellóverseny kapcsán az ifjú gordonkásról: „Miután többször hallottam játszani a kiváló, fiatal csellóművészt, Várdai Istvánt, elhatároztam, hogy írok neki egy versenyművet. Egy olyan művet, amelyben megmutathatja gyönyörű, meleg, éneklő csellóhangját és rendkívüli virtuozitását. Így készült el a mű 2012 októberében. Az ajánlás természetesen neki szól." A versenymű nem sokkal az ősbemutató után kerül az Operaház pódiumára, ahol a darabot ihlető szólista Győriványi Ráth György karmesterrel játssza majd az új kompozíciót. Az est második felében Anton Bruckner monumentális, 1892-ben Richter János vezényletével bemutatott VIII. szimfóniája szólal meg. Az I. Ferenc József császárnak ajánlott opust a rettegett kritikus, Eduard Hanslick Wagner-epigonként jellemezte, Hugo Wolf viszont úgy nyilatkozott róla, mint "egy óriás műve, amely felülmúlja a mester többi szimfóniáját intellektuális hatásában, hatalmasságában és nagyszerűségében". 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Idén is lehet csatlakozni a Magyar Kórusok Napjához Kodály születésnapján

A KÓTA november 25-ig várja a kórusok csatlakozását a december 13-16. között tartandó hangversenyekhez.
Klasszikus interjú

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Anton Rubinstein, az orosz zene keresztapja

Az orosz zene fényes évszázada nem képzelhető el nélküle. Életében csak Liszt volt népszerűbb nála, kortársai pedig lényeglátásáról, kimeríthetetlen energiájáról emlékeztek rá. Százhuszonöt éve hunyt el Anton Rubinstein.
Klasszikus interjú

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estet adnak a Zeneakadémián

Egy különleges zongoraesttel lepi meg az „MVM Koncertek – A Zongora 1-ben”-sorozat a közönségét november 22-én a Zeneakadémia Nagytermében.