Klasszikus

Vonósnégyes – kockázatok nélkül

2004.04.23. 00:00
Ajánlom
Igazán nem panaszkodhatunk arra, hogy elkerülik hazánkat a világ nagy vonósnégyesei. Tavaly járt nálunk többek közt az Amadeus és a Borodin kvartett, legutóbb pedig – alig egy hónappal a Hagen Quartett csodálatos koncertje után – a Tokyo Vonósnégyes lépett fel a Zeneakadémián. Érdekes egybeesés, hogy a Tokyo Quartet műsorán szereplő Debussy-vonósnégyes egyik tételét Hagenék műsoruk végén, ráadásként már játszották.

A több mint három évtizede alakult Tokyo Quartet ma már – legalábbis személyi összetételében – csak félig számít távol-keletinek. A – különben alapító tag – brácsáshoz, Kazuhide Isomurához és a második hegedűs Kikuei Ikedához 1999-ben csatlakozott a csellista Clive Greensmith, 2002-ben pedig új primáriusa lett az együttesnek: Martin Beaver. A világ egyik legjobbjának tartott kvartett eddig több mint harminc felvételt készített, lemezre játszották többek közt Beethoven, Schubert és Bartók összes vonósnégyesét.

Az április 20-i hangversenyük műsorán Beethoven op. 18 No. 5-ös A-dúr vonósnégyese, Schubert a-moll kvartettje (D 804) és Debussy Vonósnégyese (op. 10) szerepelt. Annak ellenére, hogy a vonósnégyes műfaja mindhárom zeneszerző életművében egészen különböző jelentőséggel bír, a három művet több szál is összefűzi. Mindhárom komponista fiatalon, de már jelentős zeneszerzői tapasztalattal a háta mögött – Beethoven 29, Schubert 27, Debussy 31 évesen – írta művét, és mindhárman valamiképpen reprezentatív alkotásnak szánták azt. Beethoven, akit nyilván nyomasztottak a kiváló Haydn- és Mozart-vonósnégyesek, csak 1799-ben érezte magát elég érettnek ahhoz, hogy első kvartettopuszával (op. 18) a nyilvánosság elé álljon. Debussy is zeneszerzői tudását akarta bizonyítani az új francia hangszeres zene első számú fórumának számító Société National de Musique köreiben, első – és egyetlen – vonósnégyesének megírásával. Schubertnek pedig az a-moll vonósnégyes volt az egyetlen olyan műve, melyet életében nyilvános koncerten bemutattak és ki is adtak. Míg Beethoven és Debussy vonósnégyesét „korai műként” tartja számon a zenetudomány, addig a 27 éves Schubert kvartettje egy fájdalmasan szűkre szabott életmű már utolsó, kései periódusát nyitja meg.

A Tokyo Vonósnégyes játékát hallgatva először a hangzás kiegyenlítettsége tűnik fel. Természetesen a primárius vezet, de nem mindenáron: amikor másodlagos anyagot játszik, vagy egy kifejezetten polifon textúrát akar megmutatni, háttérbe tud vonulni. Számos más kvartettel ellentétben nem „dolgozik a másik három tag helyett is”, nem „tesz rá még egy lapáttal”, csak hogy növelje a többiek lelkesedését. Mind a négyen tudják, mi a szerepük, teszik a dolgukat és tökéletesen alkalmazkodnak egymáshoz: mintha legalábbis már egy évtizede együtt játszanának. Hallatszik, hogy a darabokról leszűrt, érett előadói koncepcióval rendelkeznek.

Ám egy effajta attitűd veszélyeket is hordoz magában: az előadók elkényelmesednek, lassanként már elfelejtenek kérdéseket föltenni a művekkel kapcsolatban és ettől érdektelenné, szürkévé válhat az interpretáció. Természetesen nem ilyen sarkított a helyzet a Tokyo Vonósnégyes esetében, mégis úgy éreztem, mintha hiányzott volna az előadásukból valami jó értelemben vett kockázatvállalás, valami természetes spontaneitás, valami, amit akár személyes érintettségnek is nevezhetünk. Meg hát becsúszott néhány hamis hang a prímhegedű szólamába, néhány gondatlanul odavetett frázis a középszólamokba.

Nem lennénk igazságosak ugyanakkor, ha elhallgatnánk: a Tokyo Vonósnégyes néhány igazán nagy pillanattal is megajándékozott bennünket. Az a-moll kvartett menüett tételének nosztalgikus–melankolikus hangulatát a tempó finom mozgatása is erősítette. Az első tétel kidolgozási részének elején megszólaló főtéma leheletfinom, mintegy eltávolított hangzása keltett torokszorító hatást. Az együttes virtuozitása a Beethoven-mű fináléjában és Debussy vonósnégyesének második tételében ragyogóan jutott érvényre. A Debussy-kvartett ihletett lassú tétele idejére pedig úgy tűnt, mintha megszűnne a gravitáció a Zeneakadémia Nagytermében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Tarolt a Pilátus Milánóban

A legjobb női főszereplő Hámori Ildikó lett.
Klasszikus

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.
Vizuál

Ritka filmfelvételeken Rodin, Monet, Renoir és Degas

Láttad már Monet-t miközben vízililiomokat fest a kertjében, vagy Roden-t kőfaragás közben? Az 1915-ben készült felvételeken a művészettörténet meghatározó francia alakjait láthatjuk.
Színház

Neves színészek gyerekkori fotói a Rózsavölgyi Szalon adventi kalendáriumában

Szőke kislány egy karácsonyi ablakban, barna kisfiú macival a karjában – vajon felismeri őket? Segítünk: mindannyian a Rózsavölgyi Szalonban játszanak. Neves színészek gyerekkori fotóiból nyílnak a Rózsavölgyi Szalon adventi ablakai a facebook oldalukon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.