Klasszikus

„Vonósnégyes ötösben”

2004.05.14. 00:00
Ajánlom
Ezt a címet viseli az Auer Vonósnégyes négy koncertből álló sorozata, melynek utolsó hangversenyét május 10-én hallhatta az Óbudai Társaskör közönsége. Már a címadásból is kitűnik, hogy nem hagyományos koncertekről van szó: a négy fiatal muzsikushoz ötödikként Batta András zenetörténész csatlakozik, aki a hangversenyen elhangzó műről és annak hátteréről beszél. Ismeretterjesztő koncertről van tehát szó, azonban nehogy egy népszerűsítő, könnyed ifjúsági szeánszra gondoljunk: a „Vonósnégyes ötösben” nem ilyen rendezvény.

A hétfői koncert műsorán Bartók I. vonósnégyese szerepelt, és annak kapcsán a fiatal Bartók eszményeiről beszélt Batta András. Előadását számos zenei betét tette élményszerűvé. Egymás mellett hallhattuk például a Bartók-mű és Beethoven cisz-moll vonósnégyesének első ütemeit – ez minden elemzésnél világosabban mutatta, milyen közvetlenül kapcsolódik Bartók a kései Beethoven-kvartettekhez. Köztudott, hogy Bartók az I. vonósnégyest a Geyer Stefivel való szakítás után írta, és hogy ez a körülmény alapjaiban meghatározza a művet. Az első tételről azt írja Bartók egy levelében: „ez az én halotti énekem”, Kodály pedig úgy jellemezte a művet, mint Bartók „visszatérését az életbe”. A Geyer Stefi iránt érzett szerelem azonban több más Bartók-műbe is „beleíródott”: részletet hallhattunk az 1908-ban írt – és Stefinek ajánlott – hegedűversenyből, majd Granik Anna játszotta el a 14 bagatell utolsó két tételét, melyekben Bartók előbb „eltemeti” kedvesét („Elle est morte”), majd a torzképét festi meg („Ma mie qui danse”). Két, a vonósnégyesben szereplő idézetszerű zenei anyag eredetijét is meghallgathattuk: a „Romlott testem bokorba” kezdetű népdalt, valamint Szentirmay Elemér nótáját (Csak egy szép lány) Sarasate hegedűre és zongorára írt feldolgozásában.

Mindez csak néhány kiragadott példa a mintegy egyórás előadásból, melyet az életkorilag is teljesen heterogén közönség (a huszonévesektől a nyugdíjasokig) mindvégig érdeklődve hallgatott. Az előadás sikerének csak az egyik titka a jó felépítés: az életrajzi adatok, anekdotikus részletek, zenetörténeti összefüggések, analitikus megjegyzések és a zenei illusztrációk ideális aránya. A másik valószínűleg Batta András személyiségében rejlik, akinek – úgy tűnik – különös képessége van arra, hogy felkeltse a hallgatósága érdeklődését és rokonszenvét saját maga és így tárgya iránt is. Szakmai felkészültségéhez nem társul semmiféle komolykodó attitűd, itt is épp olyan közvetlenséggel és humorral adott elő, mint diákjainak a Zeneakadémián.

Ebben az oldott, szinte családias légkörben felfokozott kíváncsisággal vártuk a „főfogást”, Bartók I. vonósnégyesét – és nem kellett csalatkoznunk: az Auer kvartett rendkívül érett és érzékeny interpretációt nyújtott. Sipos Gábor, a vonósnégyes primáriusa még a koncert első felében jegyezte meg: ha tudjuk, milyen élethelyzetben írta Bartók a művet, evidens, hogy miként kell azt játszani. Valóban: az Auer Vonósnégyes már „anyanyelvi szinten” tud bartókul, evidens számukra, hogyan kell (és hogyan érdemes) Bartókot játszani.

(Óbudai Társaskör, 2004. május 10. 19:00; „Vonósnégyes ötösben – az Auer Vonósnégyes kamarazenei sorozata; A fiatal Bartók eszményei – illusztrációk Beethoven, Weiner, Dohnányi és Kodály műveiből; Bartók: I. vonósnégyes, op. 7; km.: Batta András)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Színház

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.
Könyv

Előkerültek Saint-Exupéry rajzolt vázlatai a kis hercegről

Rábukkantak Antoine de Saint-Exupéry világhírű regényéhez, A kis herceghez készült rajzok vázlataira egy ódon házban a svájci Winterthurban.
Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus ajánló

A fuvolát és a trombitát ismered, de mi az a didgeridoo?

Ez is kiderül a Kovács Zalán László tubaművész által alapított Nemzetközi Fúvós Napokon, amely a fúvós hangszerek értékeit kívánja megmutatni a nagyérdeműnek Pakson.
Klasszikus videó

A zongora, ami festményt alkot, ha játszanak rajta

Egy olasz zongoraművész és mérnök ismerőse úgy gondolták, jó ötlet apró ecseteket rögzíteni a zongorakalapácsokra. Videó.