Klasszikus

Vonósnégyesek Eszterházán (2.)

2005.09.05. 00:00
Ajánlom
Egy nappal a Quatuor Mosaiques koncertje után, szeptember 1-jén egy talán még híresebb historikus vonósnégyes-társaság, a Kuijken kvartett látogatott a fertődi Esterházy-kastélyba. Stílszerűen ott kezdték a hangversenyt, ahol a Mosaiques kvartett befejezte: Haydn op. 20-as D-dúr vonósnégyesével.

A közel húsz éve alakult együttesben ketten viselik a Kuijken nevet: a prímhegedűs Sigiswald és a csellista Wieland Kuijken. E testvérpárt látva önkéntelenül is arra gondol az ember, hogy ők határozzák meg a vonósnégyes arculatát, a másik két tag csak töltelékként van mellettük. Csúnya előítélet – de koncertjük során részben igazolódott. Bizonyára Marleen Thiers és Francois Fernandez is remek zenészek – másként nem is játszhatnának az együttesben –, de Kuijkenékhez képest súlytalan figurák: hiányzik részükről a kellő aktivitás, a kezdeményezőkészség.

Ettől eltekintve a Kuijken vonósnégyes persze a legjobbak egyike. Játékuk lebilincselően érdekes, színgazdag. Bámulatos, mennyire anyanyelvi szinten beszélik Haydn nyelvét: variált ismétléseik, változatos, improvizatívnak ható díszítéseik mind erről tanúskodnak. A D-dúr kvartettben a nyitótétel finomsága és menüett rusztikus hangja különösen tetszett. Arra pedig talán nincs is szavam, amit a menüett csellószólós triójában Wieland Kuijken művelt a hangszerén. Kár, hogy a variációs lassútétel tizenhatod triolákban mozgó utolsó előtti változatába Sigiswald Kuijken bicskája mindannyiszor beletörött – úgy látszik, ezt a passzázst még neki is ki kellett volna gyakorolnia...
A szünet előtt Haydn op. 74-es, Apponyi Antal grófnak dedikált sorozatából a híres „Reiter” kvartett hangzott el. Ebből a lassútétel feszültségteljes előadását és a finálé sodró lendületét kell kiemelni.

A második félidőben Mozart Requiemjének Peter Lichtental (1780–1853) által készített vonósnégyes-átiratát játszotta a Kuijken kvartett. Ambivalens érzéseim vannak ezzel kapcsolatban. Tudjuk, a 18. században, de még a 19. század elején is szokás volt átírni a nagy apparátust kívánó műveket kevesebb hangszerre – sokszor ma már elképzelhetetlennek tűnő felállásban. E transzkripciók fontossága abban állt, hogy általuk sokkal több emberhez jutottak el például a zenekari vagy színpadi művek. Persze nem úgy, hogy nagy tömegek hallgatták ezeket az átiratokat: sokkal inkább úgy, hogy például négy műkedvelő összejött, és eljátszotta e darabokat. Így tehát kétszeresen is furcsa, ha ma ilyesféle átiratot adnak elő: először azért, mert ma már bármikor meghallgathatom a Requiemet eredeti hangszerelésében, kórussal, zenekarral, szólistákkal; másodszor pedig azért, mert ezeket a transzkripciókat eredetileg sem koncert-előadásra, hanem amatőr muzsikálásra szánták.

Ha leszámítjuk a valóban nagy alkotók átiratait (kétségkívül ide tartoznak például Liszt Beethoven-szimfóniákból készített transzkripiciói), a maradéknak – véleményem szerint – legfeljebb csak kuriózumként van létjogosultsága a koncertéletben. Lichtental bizonyára derék ember volt, Mozart lelkes híve és zenéjének terjesztője – de semmiképpen sem „nagy alkotó”. Requiem-átirata korrekt munka, épp csak egy valami hiányzik belőle nagyon: az énekhang... Másrészt viszont, ha félreteszem az elméleti meggondolásokat, be kell vallanom: jólesett meghallgatni a Kuijken vonósnégyes tolmácsolásában Mozart utolsó művét.

(2005. szeptember 1. 19:00, Fertőd, Esterházy-kastély – Haydn Eszterházán 2005; A Kuijken vonósnégyes koncertje; tagjai: Sigiswald Kuijken, Francois Fernandez, Marleen Thiers, Wieland Kuijken); Haydn: D-dúr vonósnégyes, op. 20/4; g-moll vonósnégyes, op. 74/3; Mozart–Lichtental: Requiem, K 626)

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

A világ legszebb mozijai között a Puskin

A Los Angeles-i Cinemarama és a római Dei Piccoli mellett a budapesti Puskin mozi is szerepel Timeout ötvenes listáján - írja a Telex.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.