Klasszikus

West Side Story a Tháliában

2002.10.07. 00:00
Ajánlom
Gőzerővel beindult a színházi évad — ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Thália és az operettszínház is immár a szezon második premierjén van túl azzal, hogy közös produkcióban színre vitte a West Side Storyt.

Leonard Bernstein páratlan és korszakalkotó művét többször is bemutatták Magyarországon. A Thália nagyszínpadán péntek este bemutatott előadás legfőbb erénye a rendező bátorsága és realitásérzéke. Bagó Bertalan munkáit befogadni vagy nagyon jóleső, vagy kifejezetten nehéz, megerőltető, lélekgyötrő feladat. Utóbbira példa A salemi boszorkányok Zalaegerszegen vagy a Cselédek Debrecenben, míg az előbbiek közé tartozik a Kurázsi mama mellett most már a West Side Story is. A Puerto Ricó-i bandaháború, amely a latinok és a fehérek, az úgynevezett bevándorlók és a született amerikaiak között egy falat kenyérért vagy talpalatnyi földért dúl csupán, eleve a modern kor Rómeó és Júliájaként született, szó sincs arról, hogy ezt a címkét a mű kritikusai ragasztották volna rá. A zeneszerző Bernstein naplójába ezt jegyezte 1949-ben: Jerry Robbins ragyogó ötlettel jelentkezett: a Rómeó és Júlia modern változata, helyszíne a külváros, ideje a húsvéti ünnepek. Magasra csapnak a szenvedélyek a zsidók és katolikusok között. Az előbbiek a Capuletek, az utóbbiak a Montaguek. Júlia zsidó. Lőrinc barát a környékbeli vegyeskereskedés tulajdonosa. Utcai verekedések, kettős gyilkosság — minden stimmel. De ennél is érdekesebb a másik ötlet: zenés darabot írni belőle, a musical comedy eszközeivel elmondani ezt a tragikus történetet és elkerülni az operaiság csapdáját. Sikerülhet? A Tháliában az újabb bizonyság, amely immár a sokadik: igen. Bár a zsidó—katolikus vonalat később ejtették a szerzők, a shakespeare-i alaptörténet továbbra is energikusan lüktet a darabban és a feldolgozásban is. És bár tény, hogy a mostaninál lényegesen líraibb előadás is született már, a rendező és a direktorok felbecsülhetetlen érdeme, hogy az előadás kulcsszerepeiben pályakezdő fiatalokkal vállal némi kockázatot. A műfaj adottsága, hogy kasszasikerre hajaz, a bukás lehetőségét tehát eleve ki kell zárni, emiatt gyakran harmincas-negyvenes, mellékesen énekelni is tudó prózai színészekre bízzák a főszerepeket. Micsoda ellentmondás, micsoda tévedés. Ebben a tekintetben mindenképpen formabontó Bagó szereposztása, Bereczki Zoltán és Mahó Andrea a szinte tökéletes ismeretlenségből a rivaldafénybe lépve, de maximális felkészültséggel, tagadhatatlan színészi képességekkel és ezekben a szerepekben itthon még nem hallott hangi adottságokkal adják a musical tragikus hőseit. Lelkesedésük, tehetségük és energiájuk predesztinálja párosukat arra a csillogásra, ami ezek után elengedhetetlen alapkövetelménye lesz Tony és Maria megformálóinak. Azonban ennek a rendezőnek is sikerült belesétálnia a kiöregedett kartáncosok által felállított szociális csapdába. Tévedés azt hinni, hogy aki tíz-tizenkét évet lehúzott a budapesti kommersz színházak tánckarában, az már színész. Nem az. Az a színész, akit ennek ellenpontozására ide lehet hozni a tehetsége okán akár Nyíregyházáról — ilyen is van.

A mostani előadás igazán gyenge pontja a koreográfia lett: egyszerre fantáziátlan és éretlen. Legalábbis engem nem győzött meg arról, hogy a stilizált fejrúgás értelmes táncelem lenne. Ez nem is mutatós, nem is reális, de a fő probléma vele, hogy ezek a táncosok egyszerűen nem győzik, és ezzel megtörik a teljes koncepció. Nagyon sok ponton a rendező képalkotása, vizuális fantáziája elveszi ugyan a figyelmet erről, olykor mégiscsak zavaró. A díszlet kellemesen egyszerű, a jelmez viszont kellemetlenül józsefvárosias, ami eléggé messze van portoricótól. A távolság pedig csak nő, ha a punkfrizurához westerncsizmát illesztünk.

Mindezek persze nem ártanak a West Side Story erényeinek és lényegének, a benne rejlő valódi drámának. Az 1957-es esztendő augusztus 20-i oldalán a következő szerepel a mester naplójában: A tegnap esti premier olyan volt, amilyennek megálmodtuk. Műalkotás született. Biztosan örömmel konstatálná, hogy most is megőrizték művének méltóságát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.