Klasszikus

West Side Story a Tháliában

2002.10.07. 00:00
Ajánlom
Gőzerővel beindult a színházi évad — ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Thália és az operettszínház is immár a szezon második premierjén van túl azzal, hogy közös produkcióban színre vitte a West Side Storyt.

Leonard Bernstein páratlan és korszakalkotó művét többször is bemutatták Magyarországon. A Thália nagyszínpadán péntek este bemutatott előadás legfőbb erénye a rendező bátorsága és realitásérzéke. Bagó Bertalan munkáit befogadni vagy nagyon jóleső, vagy kifejezetten nehéz, megerőltető, lélekgyötrő feladat. Utóbbira példa A salemi boszorkányok Zalaegerszegen vagy a Cselédek Debrecenben, míg az előbbiek közé tartozik a Kurázsi mama mellett most már a West Side Story is. A Puerto Ricó-i bandaháború, amely a latinok és a fehérek, az úgynevezett bevándorlók és a született amerikaiak között egy falat kenyérért vagy talpalatnyi földért dúl csupán, eleve a modern kor Rómeó és Júliájaként született, szó sincs arról, hogy ezt a címkét a mű kritikusai ragasztották volna rá. A zeneszerző Bernstein naplójába ezt jegyezte 1949-ben: Jerry Robbins ragyogó ötlettel jelentkezett: a Rómeó és Júlia modern változata, helyszíne a külváros, ideje a húsvéti ünnepek. Magasra csapnak a szenvedélyek a zsidók és katolikusok között. Az előbbiek a Capuletek, az utóbbiak a Montaguek. Júlia zsidó. Lőrinc barát a környékbeli vegyeskereskedés tulajdonosa. Utcai verekedések, kettős gyilkosság — minden stimmel. De ennél is érdekesebb a másik ötlet: zenés darabot írni belőle, a musical comedy eszközeivel elmondani ezt a tragikus történetet és elkerülni az operaiság csapdáját. Sikerülhet? A Tháliában az újabb bizonyság, amely immár a sokadik: igen. Bár a zsidó—katolikus vonalat később ejtették a szerzők, a shakespeare-i alaptörténet továbbra is energikusan lüktet a darabban és a feldolgozásban is. És bár tény, hogy a mostaninál lényegesen líraibb előadás is született már, a rendező és a direktorok felbecsülhetetlen érdeme, hogy az előadás kulcsszerepeiben pályakezdő fiatalokkal vállal némi kockázatot. A műfaj adottsága, hogy kasszasikerre hajaz, a bukás lehetőségét tehát eleve ki kell zárni, emiatt gyakran harmincas-negyvenes, mellékesen énekelni is tudó prózai színészekre bízzák a főszerepeket. Micsoda ellentmondás, micsoda tévedés. Ebben a tekintetben mindenképpen formabontó Bagó szereposztása, Bereczki Zoltán és Mahó Andrea a szinte tökéletes ismeretlenségből a rivaldafénybe lépve, de maximális felkészültséggel, tagadhatatlan színészi képességekkel és ezekben a szerepekben itthon még nem hallott hangi adottságokkal adják a musical tragikus hőseit. Lelkesedésük, tehetségük és energiájuk predesztinálja párosukat arra a csillogásra, ami ezek után elengedhetetlen alapkövetelménye lesz Tony és Maria megformálóinak. Azonban ennek a rendezőnek is sikerült belesétálnia a kiöregedett kartáncosok által felállított szociális csapdába. Tévedés azt hinni, hogy aki tíz-tizenkét évet lehúzott a budapesti kommersz színházak tánckarában, az már színész. Nem az. Az a színész, akit ennek ellenpontozására ide lehet hozni a tehetsége okán akár Nyíregyházáról — ilyen is van.

A mostani előadás igazán gyenge pontja a koreográfia lett: egyszerre fantáziátlan és éretlen. Legalábbis engem nem győzött meg arról, hogy a stilizált fejrúgás értelmes táncelem lenne. Ez nem is mutatós, nem is reális, de a fő probléma vele, hogy ezek a táncosok egyszerűen nem győzik, és ezzel megtörik a teljes koncepció. Nagyon sok ponton a rendező képalkotása, vizuális fantáziája elveszi ugyan a figyelmet erről, olykor mégiscsak zavaró. A díszlet kellemesen egyszerű, a jelmez viszont kellemetlenül józsefvárosias, ami eléggé messze van portoricótól. A távolság pedig csak nő, ha a punkfrizurához westerncsizmát illesztünk.

Mindezek persze nem ártanak a West Side Story erényeinek és lényegének, a benne rejlő valódi drámának. Az 1957-es esztendő augusztus 20-i oldalán a következő szerepel a mester naplójában: A tegnap esti premier olyan volt, amilyennek megálmodtuk. Műalkotás született. Biztosan örömmel konstatálná, hogy most is megőrizték művének méltóságát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Könyv

Online olvasóklubot indít a Líra Könyv Ruff Orsolya és Grisnik Petra vezetésével

Január 30-án startol el a Líra Könyv új beszélgetős műsora, az első alkalommal Grisnik Petra beszélget Grecsó Krisztiánnal. A szerzőtől nekünk is lehetőségünk nyílik kérdezni. 
Klasszikus

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.