Klasszikus

XVIII. századi német darab a Gödöllői Barokk Színházban

2004.04.07. 00:00
Ajánlom
Német héttel kezdődik a tavaszi idény a Gödöllői Királyi Kastély Barokk Színházában. A Frankfurtból érkező 659-es Színház társulata április 11-ig játszik a városban. „Mai, modern színházat itt játszani nyilvánvaló nagyon nehéz, ezért is játszunk egy darabot a 18. századból.”

– Miért érkezett Gödöllőre ez a frankfurti színház?

– Ennek több oka van – mondta el Török Gábor, a frankfurti igazgató a Magyar Rádiónak – az egyik az, hogy nyilvánvaló, miután magam is magyar vagyok, szívesen eljövök Magyarországra színházat játszani. Voltunk mi már Magyarországon máshol is, de a másik ok, hogy pont Gödöllő, annak személyes oka van, testnevelési főiskolát végeztem, és az egyik évfolyamtársam itt dolgozik, eljött meglátogatni, és megmutatta ezt a színházat, és rögtön arra gondoltam, milyen szép lenne itt játszani. Passzolt minden, igaz, hogy készen van a színház, de sok színdarabot nem játszottak. Mi német nyelven játszunk, sok német turista jön ide, gondolom, ez tökéletesen megfelel annak, amit kitaláltak, annál is inkább, mivel annak idején, amikor ez a színház működött, azt hiszem, többnyire német nyelvű darabokat játszottak.

– Hogy tetszenek a technikai berendezések, elég lesz a hely?

– A színháznak van egy különleges sármja a 18. századból ami itt maradt, Európában még egy nincs ilyen. Az ember, ha ide bejön, ez egy nagy meglepetés. Mai, modern színházat itt játszani nyilvánvaló nagyon nehéz, ezért is játszunk egy darabot a 18. századból. Kotzebue a szerző, aki Goethének egyik riválisa volt, és életében sokkal nagyobb sikere volt, mint Goethének, szóval, nem lesz gond, hogy a mai modern színháznak nem felel meg.

– Mit kell tudni erről a színházról, amelyik Frankfurtban játszik, és a neve 695. Színház?

– Ez egy házszám. Most éppen költözünk, a várostól kaptunk egy valamikori vízműveket, ami számunkra egy nagyon nagy dolog, mert az egyik legjobb helyen van Frankfurtban. Rengeteg pénzt invesztáltak, jacht kikötő, meg irodaházak, nagyon drága lakások, és direkt a vízparton, az olyan, mintha direkt a Duna parton kapnék egy épületet. Elég nagy stressz volt, mert kiköltöztünk a színházból éppen a múlt héten, és most, amikor visszamegyünk, akkor elkezdődnek a munkálatok az új színházban, tervek, meg engedélyek, de közben játszunk többfelé, többek között itt is. Hogy milyen színház ez? Mi nem játszunk bulvár darabokat, habár ez mondjuk egy bulvár darab, csak a 18. századból, és így aztán egészen más a hangulata az egésznek. Mi inkább klasszikusokat, moderneket, mai darabokat játszunk. Én mindig azt mondom, hogy az unatkozó sznobok ne az én színházamba járjanak, inkább azokat az embereket keressük, akiket a tartalom érdekel, így aztán ennek a színháznak egy bizonyos hangulata van.

– Most már csak azt árulja el, hogy hogyan kerül egy testnevelési főiskolát végzett magyar ember Frankfurtba, és miért csinál ott színházat?

– Én 79-ben mentem el, Testnevelési Főiskolát végeztem, előtte restaurátor voltam a Nemzeti Múzeumban, ötvös szakmát tanultam, de mindig művész akartam lenni, és először elmentem Párizsba, arra gondoltam, hogy minden művésznek Párizsba kell menni. De miután az első hat hétben minden sarkon volt egy ember, és azt mondta, hogy ő művész, úgy döntöttem, hogy mégsem ez a legjobb hely ez egy kezdő művésznek.

– Sokan vannak.

– Igen, majd én is oda állhatok koldulni, és inkább elmentem Frankfurtba, ahol én már egyszer voltam, mint vívó, és valóban, Németországban mint művész, szobrász vagyok, abból élek elvileg. Lassan föl tudtam építeni valamit és ott vannak szobraim, nagy bankokban, városban, repülőtéren, minden felé, és közben mindig azon járt az eszem, hogy szeretnék egy színházat. A képzőművészetnek van egy tulajdonsága, az olyan, mint egy konzerv, ma mindenki mindenféle művészeti alkotásokat csinál, de végül is azt megfejteni, hogy mi van mögötte, azt 50-100 év távlatából lehet, és akkor lehet megállapítani, hogy milyen is volt az akkori társadalom. A színház viszont másodperc pontosan arra reagál, ami történik, tehát, ha más publikum van bent, akkor egész más lesz a színpad, és nekem tetszik az, hogy emberek hozzám járnak, és a színész azt mondja, hogy kérem, maguk egy kicsit félre értik az életet, hogy nem értik, ezt mondhatja, de benne van a szövegben. Van, aki ezt magára veszi, van aki nem. A színház egy érdekes dolog, ezzel lehet egészen határozottan belenyúlni egy kicsit a társadalomba. Igaz, hogy nem változtat semmit sem, de később az emberek mégis elmondhatják, hogy voltak akkor is emberek, akik másként gondolkodtak. Én meg vagyok győződve arról, hogy a színháznak a mai napig is, meg a jövőben is fontos szerepe lesz a kulturális életben, pontosan azért, mert ez az általános elhülyülés, ami a médiákon keresztül jönnek, egyszerűen ránk van kényszerítve, ennek valamilyen szinten ellen kell állni, és a színház erre a legmegfelelőbb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.
Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.