Klasszikus

Yuja Wang eltüntette Ligeti Györgyöt

2018.04.25. 09:29
Ajánlom
Megmondom őszintén, én a Ligeti-etűdök miatt mentem Yuja Wang és két kamarazenész partnerének koncertjére. De mégsem azokat játszotta, csak Chopint, hatalmas energiával.

Én is úgy ismertem meg Yuja Wangot, mint a legtöbb zenehallgató: itt van ez a tehetséges ázsiai zongorista, aki hosszú, felvágott szoknyákban jár, a férfiszemet örvendeztető módon villant combot, látszólag két kanállal habzsolja az életet, szeret zajt csinálni, mindennek tetejében Kocsis Zoltán is nagyra tartotta, és úgy egyéniség, hogy közben a robotzongoristákat termelő Kínából érkezik.

Hogy miként kell kiejteni a nevét, az mindig kérdés (amúgy: judzsa), de a legszellemesebb megoldást épp a Budapesti Tavaszi Fesztivál koncertje előtt hallom a Müpa nagytermében: „Én csak úgy hívom, hogy Zsuzsi Wang” – újságolja egy nő könnyedén. Zsuzsi, hát nagyon szeretjük ezt a Zsuzsi Wangot. Ez talán még Kocsis érdeme, mert vele játszotta Bartók II. zongoraversenyét – fantasztikusan –, kicsit az is benne van, hogy egész különleges személyiség.

Yuja Wang (zongora), Daishin Kashimoto (hegedű) és Andreas Ottensamer (klarinét)

Yuja Wang (zongora), Daishin Kashimoto (hegedű) és Andreas Ottensamer (klarinét) (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor)

Most is, ahogy kijön a színpadra, és éppen úgy hajol meg, ahogy Presto feliratú zenét játszik. Nagyon gyorsan, nagyon hirtelen, majdnem beveri a fejét a zongorabillentyűkbe. Chopin Andante spianato et grande polonaise brillante című művéből az Andante spinato nagyon érzékeny, nagyon lágy, nagyon légies, a Grande polonaise pedig robosztus, lehengerlő, ilyenkor elhiszi az ember, hogy Liszt tényleg kölcsönzött Chopintől, nem is csak ami a lírai hangvételt illeti.

Debussy klarinétra és zongorára írt Première rhapsodie című darabjához Andreas Ottensamer csatlakozik, akiről a műsorfüzetből tudjuk, hogy magyar származású – lesz még ebből meglepetés, várjunk a végéig. Ottensamer játéka egyszerre domborítja ki, hogy milyen modern hatású zene volt Debussyé a maga korában, költőiségével pedig belopja magát a hallgató szívébe.

Hogy A katona történetéből, ebből a keserű, ironikus kelet-európai tragikomédiából hogy lehetett ekkora slágerdarab az egész világon, azt csakis Sztravinszkij zsenijével magyarázhatnánk. Ez a mű zárja a koncert első félidejét. Daishin Kashimoto hegedűművész, a Berlini Filharmonikusok koncertmestere, a Menuhin- és a Kreisler-versenyek győztese érkezik. Van valami apró versengés a három zenész játékában, talán ezért is borulnak olyan örömmel egymás nyakába a mű végeztével, a tapsot fogadva. Ragyogó energiájú előadás, tele érdes és érdekes karakterekkel.

A szünet után Debussy g-moll szonátáját halljuk Wangtól és Kashimotótól. Ez Debussy utolsó műve, 1916-ban írta, és a háborúval együtt a francia embert kívánta megörökíteni benne. „Claude Debussy – musicien français” – ez áll a kottában aláírás gyanánt. Ennek ellenére a Trés animé tétel vérbő cigány hatásról árulkodik: Debussy 1910-es budapesti látogatásakor nagy hatással volt rá egy itt hallott cigányprímás. A Müpa színpadának két zenésze rendkívül hatásosan tolmácsolta ezt a széles érzelmi skálán mozgó művet, a fináléban Kashimoto a ritornello-téma megannyi ízét felvillantotta.

Yuja Wang (zongora), Daishin Kashimoto (hegedű) és Andreas Ottensamer (klarinét)

Yuja Wang (zongora), Daishin Kashimoto (hegedű) és Andreas Ottensamer (klarinét) (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor)

Budapesten Bartókkal mindig sikert lehet aratni. Legyünk is büszkék erre a zeneszerzőre.

Őt hallgatva gyakran gondolok arra, hogy mi lett volna, ha él még húsz évet. Belevág-e a tizenkétfokúságba úgy, mint mondjuk Sztravinszkij? Milyen új dolgokat mutatott volna még? Segített volna-e a következő generációnak nem megakadni, mint ahogy végül megakadtak? Amikor a többiek már új hangsorokkal kísérleteztek, meg tizenkét – meg huszonnégy – hanggal operáltak, Bartók mutatta, hogy van még az tonalitásban lehetőség. Például a Kontrasztokban.

Bartókot minden magyar szereti.

Emlékszem, egyszer gyerekkoromban vendég jött hozzánk, apám mondta, hogy felrak egy lemezt, Bartókot, jó lesz-e? A vendég mondta, hogy persze, Liszt, Bartók, Kodály ezeket nagyon szereti. Na persze miért ne mondta volna, hát illik ezeket nem szeretni? Apám erre felrakta a Zenét, ami nem egy egyszerű Bartók-mű. A vendég meg pislogott.

Pislogtunk most mi is, de egész más okból. Jó volt hallani, hogy ez a három fiatal zenész – egy kínai, egy japán és egy osztrák – elvitték Bartók Kontrasztok című darabját, tökéletesre csiszolták, és visszahozták megmutatni. „Ez a ti Bartókotok! Legyetek büszkék rá.” (Kedves Yuja, legközelebb, kérlek, mutasd meg nekünk ugyanezt a Ligeti-etűdökkel is!)

A ráadásszám két Poulenc-darab a musichallos időszakból. De nem is ez a legnagyobb öröm, hanem az, hogy a magyar származású Andreas Ottensamer csengő-bongó szép magyar szavakkal köszöni meg a tapsot és a vendéglátást.

Jó ilyenkor magyarnak lenni, na.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.