Klasszikus

Záborszky Kálmán: „Mindegyik program egyedi és különleges”

2020.04.28. 15:00
Ajánlom
A Zuglói Filharmónia Pastorale családi sorozatának 250. előadásának apropójából a sorozat létrejöttéről, az egyes évadok felépítéséről és a 250. előadásról Záborszky Kálmánnal, a Zuglói Filharmónia művészeti vezetőjével, az MMA rendes tagjával beszélgettünk.

A beszélgetés a veszélyhelyzet kihirdetése előtt készült, a Pesti Vigadó 2020. március 18-ától zárva tart.

_cmyk_IMG_1184_nagyfelbontSTEesZK_sm-145547.jpg

Solymosi Tari Emőke és Záborszky Kálmán (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

Hogyan született meg a sorozat ötlete? Mi volt a koncepció?

A zene mellett a társművészeteket is megszerettetni kívánó sorozat ötlete 1995-ben fogalmazódott meg bennem, majd 1997-ben jött létre az első előadás a Zugló Szent István Király Zeneházban. Szerkesztő-műsorvezetőnek Solymosi Tari Emőke zenetörténészt kértem fel, aki az MMA rendes tagja. Emőkének a kezdetektől főszerep jut a Pastorale-sorozat arculatának kialakításában, a tematika kitalálásában, a programok összeállításában.

Az előadások elsődleges célja a jövő igényes közönségének felnevelése

színvonalas műsorokkal, neves magyar és külföldi vendégművészek közreműködésével. Mindig szem előtt tartjuk, hogy magas szintű művészeti élményt és ismereteket nyújtsunk valamennyi korosztály számára.

Már nevében is családi a sorozat. Milyen kortól ajánlható az érdeklődőknek, és hogyan vonják be a legfiatalabbakat?

A programokra 7 éves kortól várjuk a gyermekeket és szüleiket, nagyszüleiket. A Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekar művészei között nagyon sok a fiatal diplomás tag, az ő friss előadásmódjuk mindig vonzza a fiatalabb közönséget.

IMG_2198ZaborszkyKalmanfoto-145448.jpg

Záborszky Kálmán (Fotó/Forrás: Németh Szabolcs / Pesti Vigadó)

Hogyan épül fel egy-egy évad programja?

A programokat a komplexitás jellemzi: az élő zenén kívül tartalmazhatnak filmet, táncot, bábjátékot, színészi produkciót, hangszerbemutatót, beszélgetést, például a művészekkel, illetve szakemberekkel, hangszerkészítőkkel. Mindig az adott témakör dönti el, hogy milyen megjelenési formákat használunk. Az igényes zenetörténeti összekötő szöveg mellett nagy szerepet kap a vizuális szemléltetés is: a szerkesztő-műsorvezető összeállításában többek közt olyan képeket, forrásokat, érdekes háttérinformációkat ismerhetünk meg, amelyekkel sehol máshol nem találkozhatunk.

A sorozatban minden évben négy különböző típusú program kerül megrendezésre. A tematikus koncertre kiváló példa tavalyról Balog József zongoraművész koncertje, aki elkalauzolt minket az amerikai zene, főként Gershwin világába. A másik jellemző típus a hangszerbemutató előadás, például a Zuglói Filharmónia zenekarában játszó kiváló klarinét- és tárogatóművész Horváth Péter rendkívül színes programja sorolható ide. Idén már a második „Mester és tanítványa” koncertet rendezzük meg: tavaly Stuller Gyula és Zerkula György Svájcban élő hegedűművészeket láttuk vendégül, idén Kertesi Ingrid és Subedi Anna énekelnek szólóban és duettben, csembaló, zongora, illetve zenekari kísérettel, különböző zenei korszakokból. Minden évben van egy zenés színházi programunk – vagyis opera vagy opera-keresztmetszet, amelyet a kezdetekben Ionel Pantea, majd sokáig a 2018-ban elhunyt Horváth Zoltán rendezett, ezután asszisztense, Losonczi Anita vette át helyét. Az évad májusi záróelőadásán mindig a népzene és néptánc kapja a főszerepet – ezúttal Balogh Kálmán varázsol fergeteges cimbalom-show-t, játszik klasszikus zenét, népzenét és jazzt is, és most sem marad el a néptánc sem.  

Áprilisban a 250. előadás következik.* Mik voltak az eddig legemlékezetesebb programok? Mi lesz a jubileumi darab, és miért erre esett a választásuk?

Mindegyik program egyedi és különleges. Fantasztikus élmény volt 2018-ban a fiatal zongoraművész, Berecz Mihály Debussy-Ravel műsora, melyben több arcát is megmutatta: a szóló produkciók mellett többek közt egy ifjú francia énekesnőt is kísért, valamint zenekarral a virtuóz Balkezes zongoraversenyt is eljátszotta – nem is akárhogy! 2016-ban neves előadókkal felcsendült a Varázsfuvola keresztmetszete, 2017-ben pedig a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói adtak káprázatos műsort különböző korszakok táncaiból. Ők régóta állandó partnereink az előadásokban.

_cmyk_6H7A0451_small-145547.jpg

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatóinak előadása (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

Az idei jubileumra kiválasztott két mű A didergő király és A makrancos királylány lesz. A 2019-ben elhunyt, Nemzet Művésze címmel is díjazott Szőnyi Erzsébet rendkívül sikeres gyermekoperáinak különlegessége, hogy szinte csak gyermekszereplők adják elő őket, zenekari kísérettel. A Magyar Állami Operaház Gyermekkarát és az egyetlen felnőtt énekes szereplőt, Haja Zsoltot, valamint a Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekart Horváth Gábor vezényli. A szombati előadásra éppen a zeneszerző 96. születési évfordulóján kerül sor, a vasárnap délutáni előadás pedig pontosan a Pastorale-sorozat 250. előadása lesz.

A Pastorale-sorozat 2016-ban költözött a Magyar Művészeti Akadémia székházába, a Pesti Vigadóba. Mi indokolta az új helyszínt, és mennyire vált be a sorozat számára?

Nagy örömünkre szolgált az új helyszín, mivel szervező partnerünkkel, a Magyar Művészeti Akadémiával kezdetektől közös a gondolkodásmódunk, így végre egymásra találhatott a két azonos filozófia: összehozni a társművészeteket egy közös produkcióban. Ki kell emelnem a Pesti Vigadó kollégáinak segítőkészségét, akik mindig profi módon, fantasztikus csapatmunkával segítik a műsorok lebonyolítását. Bízunk benne, hogy a jövőben még sok szép, tartalmas programmal tudjuk megörvendeztetni közönségünket.

*A Pesti Vigadóba tervezett koncertek a Kormánydöntés értelmében nem kerülnek megrendezésre, a Pesti Vigadó 2020. március 18-ától zárva tart. További információ ide kattintva>>>

Támogatott tartalom

Pesti Vigadó

A Pesti Vigadó minden korban a társasági élet központi helyszíneként működött.

Otthonául szolgált Strauss, Liszt, Erkel, Wagner, Bartók, Dohnányi koncertjeinek, a Pesti Műegylet által szervezett első hazai kiállításnak, az első népképviseleti országgyűlésnek ugyanúgy, mint Bleriot XI-es repülőgépe bemutatásának vagy az aktuális korszak legnépszerűbb báljainak.

2014 óta az épület fenntartását és üzemeltetését a Magyar Művészeti Akadémia, mint tulajdonos megbízásából a Pesti Vigadó Nonprofit Kft. biztosítja, amelynek célja továbbra is fenntartani, és megőrizni a közönség számára e kulturális sokféleséget és a magas művészeti színvonalat.

Az elmúlt években megvalósult rendezvények minősége és a látogatottsági adatok azt bizonyítják, hogy sikerült ismét a magyarországi kulturális és turisztikai életben korábban méltán elfoglalt pozíciójába visszahelyezni a Főváros szívében található Pesti Vigadót!

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.