Klasszikus

Zene építőkockákból – Beszámoló az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál koncertjeiről

2022.01.28. 11:10
Ajánlom
Mi járhat egy zeneszerző fejében? Vajon hogyan találja ki, milyen hangok következnek egymás után? Erről is megtudhatott egyet s mást a közönség, ha ellátogatott az idén szerencsére élőben tartott Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál január 15-16-i koncertjeire.

Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztiválnak már a neve is mutatja legfőbb célkitűzését: minél több ember számára megérthetővé, átláthatóvá tenni a kortárs zenét, illetve a 20. század második felének muzsikáját. Január 15-én egy ritkán hallható, mégis szinte már klasszikussá vált remekművet, Pierre Boulez A gazdátlan kalapács című, műfaját tekintve nehezen behatárolható darabját ismerhette meg a közönség a BMC-ben, míg a következő napi koncerten egy egyedülálló kompozíciós módszerrel találkozhatott, megismerhette az Art of Virus projekt során létrejött műveket.

Pierre Boulezre emlékezve alcímmel hirdette meg január 15-i koncertjét az UMZE Kamaraegyüttes, a műsoron a francia zeneszerző emblematikus darabja mellett két kortárs magyar mű is szerepelt, Csapó Gyula Huacas, illetve Horváth Balázs Unisono című alkotása – utóbbi erre az alkalomra készült el. A szervezők meglepő döntésének bizonyult, hogy a Boulez nyomán készült darabok hangzottak el először, és csak utána az „eredeti” – az idézőjel azért indokolt, mert a szerzők nem kifejezetten A gazdátlan kalapácsot interpretálták. Bár nem lehet kizárni, hogy a koncepció hátterében gyakorlatias szempontok álltak, mégis

felidézte azt a koncertprogram-típust, amely a modern művel kezdődik, és csak utána hangzanak el a klasszikusok, mintegy megjutalmazva a közönséget.

Az persze erősen megkérdőjelezhető, mennyire felelhet meg ennek a funkciónak Boulez műve, ugyanakkor meglepően nagy érdeklődésre tartott számot, nem is tudom, a BMC megannyi kiváló kortárs koncertje közül melyiken fordult még elő, hogy ilyen szép számban lett volna jelen a közönség.

20220115_UMZE_BMC_mohaibalazs_018-094916.jpg

Csapó Gyula: Huacas (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Átlátszó Hang)

Először Horváth Balázs zeneszerző tartott ismertetőt, aki egyszersmind a fesztivál kurátora is volt. Míg a Huacas előtt a mű kultúrtörténeti hátterét ismertette, a másik két darabnál interaktív módon, a hallgatósággal közösen zenélve világított rá a kompozíciós eljárás bizonyos módszereire. Saját műve, az Unisono előtt a közönségnek egy tartott hang magasságát kellett aszerint változtatnia, ahogyan a kezével mutatta, ami gyorsabb és bonyolultabb váltásoknál nem volt egyszerű, ám

nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy a kevéssé egzakt instrukciók ellenére a jelenlevők viszonylag hamar összehangolódtak, és egységesen tudtak reagálni.

Később ugyanezt két csoportra osztva is meg kellett csinálni, hogy hallják az emberek, hogyan változik egy dallam hatása a hangkörnyezet függvényében.

A Boulez-mű előtt ennél is összetettebb feladatot kaptak a jelenlevők, mindenkinek egy tetszőleges hanghatást kellett produkálnia, majd azokat különböző szempontok (hangmagasság, időtartam stb.) alapján sorba állítani – ily módon egyfajta gyorstalpalót kaptunk a szerializmus lényegéből. A rövid feladatok, amelyekben megszűntek a határok előadó és közönség között, közvetlen érzéki hatásuknál fogva minden elméleti fejtegetésnél érzékletesebben mutatták meg, milyen alkotóelemekből épülhet fel a zene. Fontos előnyük volt, hogy a köztudatban erősebben jelenlevő érzelmi-hangulati hatások helyett a muzsikának a szerkezeti, mondhatni, matematikai jellemzőire helyezték a hangsúlyt. Egyszersmind

arra is rámutattak, milyen óriási szükség lenne felnőttek számára létrehozott, interaktív és a zenében való tevékeny részvételre építő ismertető-beavató foglalkozásokra.

A koncerten elsőként Horváth Balázs Unisono című műve hangzott el, majd Csapó Gyula Huacas című alkotása, „a civilizáció kritikája” – ahogy a bevezetőben hallhattuk. A szoprán énekesre és hét hangszeresre írott darab (amelyben ezen az estén a lenyűgöző magasságokkal rendelkező Bódi Zsófia működött közre) középpontjában a hittérítő Hernando Ruiz de Alarcón állt. A valóban létező történelmi alaknak az volt a feladata, hogy azték vallási szokásokat gyűjtsön, amelyek alapján az inkvizíció eretnekségért elítélheti az őslakosokat. Paradox módon ezeknek a rituáléknak jelentős része ma csupán az ő munkáiból ismerhető meg.

Csapó Gyula darabja azt a lelki folyamatot állította középpontba, melynek során a térítő egyre jobban vonzódni kezd az aztékok világához,

és a spanyol, azték, latin keveréknyelven megszólaló médium vezetésével egy különleges spirituális utazáson vesz részt – ahogyan vele együtt a hallgatóság is.

20220115_UMZE_BMC_mohaibalazs_040-094916.jpg

Pierre Boulez: A gazdátlan kalapács (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Átlátszó Hang)

A második részben megszólaló Boulez-mű, A gazdátlan kalapács kilenc tétele a szürrealista költő, René Char három verse alapján íródott (a hallgatóság meg is kapta ezek magyar szövegét, melyből kettőt maga a karmester, Tihanyi László fordított le). A darab szerkezete azonban igen bonyolult, nem egyszerű megzenésítésről van szó, egyes versekkel tisztán hangszeres tételek is foglalkoznak, miközben az énekes (ez esetben a kiváló Molnár Anna) is gyakran hangszerszerű funkciót tölt be. Akad olyan szöveg, amelynek hangszeres elő- és utójátéka van (ám az összefüggő részek nem követik egymást közvetlenül), máskor ugyanaz a vers kétszer is elhangzik, különböző zenével. Ezek a kacifántos összefüggések is mutatják, hogy a kapcsolódó tételek között nem feltétlenül fedezhetők fel direkt megfelelések, ahogyan az abszurd képzettársításokkal dolgozó szöveg, úgy a muzsika is művészi lehetőségek gazdag tárházát tárja a hallgató elé.

Bár mindezek a hatások a darab intellektuális megközelítését erősítették, egyes rendkívül ötletes megoldások közvetlen érzéki hatással is éltek, így a zenét elsősorban élvezni szerető közönség is talált bennük örömöt.

Különösen emlékezetes volt a fuvola-ének duó, melyben a hangszeres szólamot Duleba Lívia játszotta, nagyszerűen.

Másnap a Modern Art Orchestra Art of Virus nevű projektje keretében született zeneművekből hallgathatott meg a közönség egy csokorra valót, szintén a BMC-ben. A kezdeményezést még az első lezárás alatt indította útjára Fekete-Kovács Kornél azzal a szándékkal, hogy a vírus terjedését zenei témák átadásával modellezzék. Ehhez létrehozott egy kilenc hangból álló motívumot, azt átadta tíz zeneszerzőnek, hogy komponáljanak belőle valamit. Így indult el az Art of Virus tíz ága, amelynek során

a kiválasztott zeneszerzők is továbbadtak egy motívumot két-két, általuk kiválasztott kollégájuknak, mígnem végül 43 ország 486 komponistája kapcsolódott be a zenei folyamatba.

Az így elkészült művek jellemzően néhány perc hosszúságúak voltak, és a Modern Art Orchestra adta őket elő, amennyiben a hangszerelés ezt lehetővé tette. A folyamat még most is végigkövethető, mivel a művek meghallgathatók az Art of Virus oldalán.

Ezen a januári koncerten az Eötvös Péter által indított első ághoz köthető darabok hangzottak el, nagyrészt élőben. Két résztvevő zeneszerző működött közre, Vajda Gergely vezényelt, ifjabb Kurtág György pedig elektronikus hangszereken játszott. Vele és élő legenda édesapjával– akit ő hívott meg a projektbe –

egy rövid videóinterjú is elhangzott arról, hogyan modellezték le zenében a vírus hatását.

Mivel a darabokat az elágazások miatt nem lehet egyszerűen a keletkezés sorrendjében eljátszani, hat blokkban hangzottak el, a szerző nemzetisége, a használt hangszerek vagy más jellemzők alapján, egy-egy összefoglaló cím alatt (például Finn áramlat, Madarak és egyéb hangszerek stb.). A majdnem két teljes órán át tartó programot élőben is tarkították beszélgetések, melyekben Gryllus Samu, szintén az Átlátszó Hang kurátora és az első ág egyik zeneszerzője is részt vett, a koncert vége felé pedig egy hosszabb improvizációs blokk is kiegészítette a műveket, hogy megteremtse a folytonosság érzését.

A rövid kis darabok roppant szórakoztatóak voltak, gyakran humorral és a „nagy” művekbe nem mindig beleférő könnyedséggel és iróniával szólaltak meg.

Alighanem az is jól elszórakozik velük, aki csak a felvételek alapján kezdi el visszafejteni az Art of Virus terjedését, ugyanakkor természetesen az élő előadás és az itt létrejövő kapcsolódások új fénybe helyezték ezeket a miniatűröket.

Egy rövid időre a zeneszerzők bőrébe képzelhette magát, aki részt vett az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál koncertjein, bárki megérezhette, hogy a kortárs kompozíciók létrejötte nem vész a megérthetetlenség ködébe, a kompozíciós módszerek feltárása izgalmas szellemi kihívást jelenthet. Remélhetőleg ezek a felismerések sokakban áttörhetik a kortárs zene iránti idegenkedés falát, így a fesztivál valóban hozzájárulhat ahhoz, hogy a muzsikának egy rendkívül gazdag régiója mindenki számára legyen elérhető.

Egy valóságos összművészeti példa az Art of Virus első ágáról, Varga Judit zeneszerző alkotása:

Fejléckép: Art of Virus (fotó/forrás: Stépán Virág / Modern Art Orchestra)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Színház

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Zenés színház

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.
Könyv

Visszatér a Városmajorba a Margó Fesztivál

Június 9-12. között, az Ünnepi Könyvhéttel egy időben, a Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált, ahol többek közt Nádas Péterrel, Tóth Krisztinával, Romsics Ignáccal, Bereményi Gézával, Péterfy Borival, Zoltán Gáborral és az Alkalmáté Truppal is találkozhatunk.
Vizuál

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.
Klasszikus hír

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.