Klasszikus

Zene és természet ereje

2015.10.02. 06:30
Ajánlom
Szergej Krilov, a Stradivari- és a bécsi Fritz Kreisler-verseny győztese a Litván Kamarazenekar szólistájaként és karmestereként ad koncertet a CAFe Budapesten.

- Több ízben volt Magyarországon. Milyen élményekkel tér vissza Budapestre?

- Mindig örömmel érkezem a fővárosba, mert közel érzem magamhoz ezt a csodálatos kultúrát, és minden esetben büszkeséggel tölt el, hogy egy olyan országban koncertezhetek, amelyik megannyi nagyszerű muzsikust adott már a világnak. Pontosan az ellenkezőjét érzem annak, amit Oroszországban tapasztalok. Az önök hazájában a kitűnő muzsikusok mellett a közönség is rendkívül lelkes és befogadó. Emlékszem, amikor néhány évvel ezelőtt első ízben, Kocsis Zoltán vezényletével adtam elő Bartók II. hegedűversenyét. Nagyon izgatott voltam, és éreztem a felelősségét annak, hogy egy olyan együttessel játszom, akik oda-vissza tudják a darabot. Amit a koncert után a közönség közvetített felém, felejthetetlen élmény volt és egyúttal nagy megtiszteltetés.

Szergej Krilov

Szergej Krilov

- Legközelebb a Litván Kamarazenekarral lép fel a CAFe Budapesten?

- Igen, a saját együttesemmel érkezem, amelyet közel hetedik éve irányítok. A karmestereken keresztül minden egyes zenésznek személyes élményei és kapcsolata van a vezényléssel. Számomra a karmesterség kihívás, remek lehetőség arra, hogy szólistaként továbbfejlesszem magam, és ne csak a vonósirodalomban ismerjem ki magam. Jelenleg három szerepkört próbálok összeegyeztetni, elsődlegesen persze hegedűművész vagyok, de jelenleg a vezénylés és az együttesigazgatás is az életem része.

- Hegedűművészként sorolná magát valamilyen irányzathoz?

- Azt gondolom, hogy a szovjet zenészek utolsó generációjához tartozom. Moszkvában születtem a Brezsnyev-korszakban, és ott is tanultam. Bár a berlini fal leomlása után sok minden megváltozott, előtte is és utána is nagyon sok kitűnő, szovjet művész emigrált Nyugatra, akik azóta is a szovjet hegedűiskolát képviselik a világban. Véleményem szerint ennek és az orosz oktatás színvonalának köszönhetően hallunk ma kitűnő, de sok esetben már külföldinek aposztrofált, szovjet gyökerekkel rendelkező művészeket. Fantasztikus dolognak gondolom ezt, hiszen nagyszerű tanáraink voltak, és az én egyetemi éveimben már megvolt a lehetőség arra, hogy külföldi művészektől is tanuljunk a Szovjetunióban. Hozzá kell tennem, hogy a 90-es években valóban kinyílt a világ kulturálisan is, de továbbra is moszkvai mesteremet, Szergej Kravcsenkót és művészetét tartom követendő példának.

- Ennek tükrében mennyire tartja fontosnak a hagyományokat?

- Fontos, hogy megőrizzük azt, ahonnan indultunk és tiszteletben tartsuk az elődeinket, de a hagyományok, ha nem megfelelően közelítünk hozzájuk, lefékezik a fejlődést és elzárkózáshoz vezetnek. Egy Csajkovszkij-hegedűversenyt nem csak egyfajta módon lehet eljátszani, ötvözni kell a szerzői hagyományokat a saját elképzelésünkkel.

- Igaz, hogy az édesapja által készített hegedűn játszik?

- Édesapám híres, orosz hegedűkészítő volt. 1989-ben költöztünk az olaszországi Cremonába, ahol a Stradivari Akadémián tanult, és ahol én a mai napig élek. A koncerten egy az ő általa 1994-ben készített cremonai hegedűn játszom majd.

- Különös módon ismerkedtek meg Rosztropoviccsal.

- Éppen azon az ünnepi koncerten játszhattunk együtt, amikor őt tiszteletbeli cremonai polgárrá avatták. A fellépés után nagyon erős zenei barátság alakult közöttünk. Később Zürichben, Pármában és Bakuban voltak koncertjeink. Az együttzenélés Msztyiszlav Leopoldoviccsal, nyugodtan mondhatom, hogy életem egyik legkomolyabb benyomása volt.

Szergej Krilov

Szergej Krilov

- A budapesti koncertre milyen műveket választott?

- Van egy olyan érzésem, hogy olyan műveket válogattunk, amik elnyerik majd a közönség tetszését. Nem félek attól, hogy Arvo Pärt darabjával kortárs zene is van a műsoron, előtte pedig Mendelssohnt játsszuk. Sokszor kísérleteztem hasonlóval, és úgy vélem, a mostani művek kifejezettem kiegészítik egymást.

- Szabadidejében repülőgépet vezet.

- Így van, bár közeledve az őszi szezonhoz egyre kevesebb időm marad. Azt gondolom, hogy a repülés és a zene nagyon közel állnak egymáshoz. Mindkettőhöz szenvedélyre és alázatra van szükség. Egyik esetben a természet, a másikban pedig a zene erejével kell szembenézni. Kérdezze csak meg Mihail Pletnyovot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.