Klasszikus

Zene és természet ereje

2015.10.02. 06:30
Ajánlom
Szergej Krilov, a Stradivari- és a bécsi Fritz Kreisler-verseny győztese a Litván Kamarazenekar szólistájaként és karmestereként ad koncertet a CAFe Budapesten.

- Több ízben volt Magyarországon. Milyen élményekkel tér vissza Budapestre?

- Mindig örömmel érkezem a fővárosba, mert közel érzem magamhoz ezt a csodálatos kultúrát, és minden esetben büszkeséggel tölt el, hogy egy olyan országban koncertezhetek, amelyik megannyi nagyszerű muzsikust adott már a világnak. Pontosan az ellenkezőjét érzem annak, amit Oroszországban tapasztalok. Az önök hazájában a kitűnő muzsikusok mellett a közönség is rendkívül lelkes és befogadó. Emlékszem, amikor néhány évvel ezelőtt első ízben, Kocsis Zoltán vezényletével adtam elő Bartók II. hegedűversenyét. Nagyon izgatott voltam, és éreztem a felelősségét annak, hogy egy olyan együttessel játszom, akik oda-vissza tudják a darabot. Amit a koncert után a közönség közvetített felém, felejthetetlen élmény volt és egyúttal nagy megtiszteltetés.

Szergej Krilov

Szergej Krilov

- Legközelebb a Litván Kamarazenekarral lép fel a CAFe Budapesten?

- Igen, a saját együttesemmel érkezem, amelyet közel hetedik éve irányítok. A karmestereken keresztül minden egyes zenésznek személyes élményei és kapcsolata van a vezényléssel. Számomra a karmesterség kihívás, remek lehetőség arra, hogy szólistaként továbbfejlesszem magam, és ne csak a vonósirodalomban ismerjem ki magam. Jelenleg három szerepkört próbálok összeegyeztetni, elsődlegesen persze hegedűművész vagyok, de jelenleg a vezénylés és az együttesigazgatás is az életem része.

- Hegedűművészként sorolná magát valamilyen irányzathoz?

- Azt gondolom, hogy a szovjet zenészek utolsó generációjához tartozom. Moszkvában születtem a Brezsnyev-korszakban, és ott is tanultam. Bár a berlini fal leomlása után sok minden megváltozott, előtte is és utána is nagyon sok kitűnő, szovjet művész emigrált Nyugatra, akik azóta is a szovjet hegedűiskolát képviselik a világban. Véleményem szerint ennek és az orosz oktatás színvonalának köszönhetően hallunk ma kitűnő, de sok esetben már külföldinek aposztrofált, szovjet gyökerekkel rendelkező művészeket. Fantasztikus dolognak gondolom ezt, hiszen nagyszerű tanáraink voltak, és az én egyetemi éveimben már megvolt a lehetőség arra, hogy külföldi művészektől is tanuljunk a Szovjetunióban. Hozzá kell tennem, hogy a 90-es években valóban kinyílt a világ kulturálisan is, de továbbra is moszkvai mesteremet, Szergej Kravcsenkót és művészetét tartom követendő példának.

- Ennek tükrében mennyire tartja fontosnak a hagyományokat?

- Fontos, hogy megőrizzük azt, ahonnan indultunk és tiszteletben tartsuk az elődeinket, de a hagyományok, ha nem megfelelően közelítünk hozzájuk, lefékezik a fejlődést és elzárkózáshoz vezetnek. Egy Csajkovszkij-hegedűversenyt nem csak egyfajta módon lehet eljátszani, ötvözni kell a szerzői hagyományokat a saját elképzelésünkkel.

- Igaz, hogy az édesapja által készített hegedűn játszik?

- Édesapám híres, orosz hegedűkészítő volt. 1989-ben költöztünk az olaszországi Cremonába, ahol a Stradivari Akadémián tanult, és ahol én a mai napig élek. A koncerten egy az ő általa 1994-ben készített cremonai hegedűn játszom majd.

- Különös módon ismerkedtek meg Rosztropoviccsal.

- Éppen azon az ünnepi koncerten játszhattunk együtt, amikor őt tiszteletbeli cremonai polgárrá avatták. A fellépés után nagyon erős zenei barátság alakult közöttünk. Később Zürichben, Pármában és Bakuban voltak koncertjeink. Az együttzenélés Msztyiszlav Leopoldoviccsal, nyugodtan mondhatom, hogy életem egyik legkomolyabb benyomása volt.

Szergej Krilov

Szergej Krilov

- A budapesti koncertre milyen műveket választott?

- Van egy olyan érzésem, hogy olyan műveket válogattunk, amik elnyerik majd a közönség tetszését. Nem félek attól, hogy Arvo Pärt darabjával kortárs zene is van a műsoron, előtte pedig Mendelssohnt játsszuk. Sokszor kísérleteztem hasonlóval, és úgy vélem, a mostani művek kifejezettem kiegészítik egymást.

- Szabadidejében repülőgépet vezet.

- Így van, bár közeledve az őszi szezonhoz egyre kevesebb időm marad. Azt gondolom, hogy a repülés és a zene nagyon közel állnak egymáshoz. Mindkettőhöz szenvedélyre és alázatra van szükség. Egyik esetben a természet, a másikban pedig a zene erejével kell szembenézni. Kérdezze csak meg Mihail Pletnyovot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.