Klasszikus

Zenében utazunk

2008.06.16. 00:00
Ajánlom
1994-ben, 25 évesen lett a Debreceni Filharmonikus Zenekar vezető karmestere. Azóta ennél az együttesnél tevékenykedett – most azonban elnyerte a MÁV Szimfonikus Zenekar művészeti vezetői állását. Kollár Imre a személyes és a MÁV Zenekarral közös jövőről nyilatkozott lapunknak.

Kollár Imre

Fidelio Súgó: Az első kérdés magától értetődik: mi lesz Debrecennel?

Kollár Imre: Nem szeretném megszakítani a kapcsolatot a zenekarral: nagyon jó a viszonyunk, a zenekar szeret, a közönség szeret, remélem, tudom folytatni a működésemet ott is, de mostantól természetesen a MÁV Zenekaré az elsőbbség.

FS: Fenyő Gábor távozása óta megváltozott a MÁV Zenekar vezetése. Mondhatjuk-e, hogy mostantól létrejött az állandó csapat? Világosak-e a feladatok, a szerepkörök?

KI: A szerepkörök világosak: Lendvai György az igazgató, Gál Tamás távozásával pedig én leszek a művészeti vezető. Nagyon számítok Takács-Nagy Gábor munkájára, aki állandó vendégkarmesterként továbbra is a zenekarhoz kötődik.

FS: Megmarad a kamarazenekar?

KI: Szeretném, ha megmaradna, sőt hangsúlyosabb szerepet szánok neki. Megpróbálom a hazai és külföldi koncertéletben ismert együttessé tenni. A MÁV Kamarazenekar sok szempontból "piacképesebb", mint a teljes szimfonikus zenekar. Egy kisebb együttes több helyre el tud menni, egy buszba hangszerestül beférnek. A MÁV Szimfonikus Zenekar művészeti vezetőjeként ezt egy fontos szegmensnek tartom. Olyan ez, mint amikor egy nagy repülőgépgyár autót is készít.

FS: A zenekar-építésről mi a véleménye? Milyen állapotban van az együttes?

KI: Állandó, fegyelmezett munkára van szükség: elsősorban zenei fegyelemre, koncepcióra – hogy a kezem nyoma látszódjék az együttesen. Negyven-ötven éves felvételeken - az ismert húsz névből - kapásból meg tudjuk mondani, ki vezényel, felismerjük az együtteseket is. Ma már kevés az olyan zenekar, amelynek saját hangzása, saját zenei nyelve van - pedig én ezt szeretném elérni.

FS: Szükség van-e személyi változásokra, kell-e, lesz-e belső próbajáték?

KI: Ha úgy látom szükségesnek, akkor lesz. Nem gondolom, hogy ha belépek a zenekarhoz, és azzal kezdem, hogy kirúgok húsz embert, attól bármi jobb lesz. Ha azonban - a közös munka során - úgy fogom látni, hogy erre szükség van, akkor nem fogok habozni.

FS: Létszámkérdésekbe, foglalkoztatási kérdésekbe lesz-e beleszólása?

KI: Pontosan meg kell fogalmazni, kinek mi a hatásköre, de azt is, hogy ezek között hol vannak a csatlakozási pontok. Én művészeti vezetőként ad absurdum mondhatom azt, hogy jövőre Mahler Ezrek szimfóniáját akarok csinálni, kibérelem Budapestet... Ha ehhez hiányzik 100 millió forint, az nem azt jelenti, hogy az igazgató beleszól a művészeti elképzelésekbe... Nekünk folyamatosan egyeztetnünk, együttműködnünk kell. Neki a pénztárcát, nekem a művészeti szempontokat kell figyelembe vennem. Ez egy olyan hajó, melyet ketten vezetnek, ha ketten két irányba akarnak menni, akkor törés lesz. Arra is látunk példát, hogy egy ember vállalja ezt a két posztot - én inkább egyeztetek, mert vannak olyan kérdések, amelyekkel nem szeretnék foglalkozni.

FS: Hogy áll a jövő évad programja?

KI: A 2008/2009-es évad nyilvánvalóan nem az én elképzelésemet tükrözi: április elején dőlt el, hogy én leszek a művészeti vezető, addigra az erre az időszakra tervezett rendezvények nagy részét már le kellett kötni. Igazán tehát a 2009/2010-es évad lesz az, amit magaménak érezhetek. Most kilenc bérletes koncertem lesz a MÁV Zenekarral, emellett lesznek bérleten kívüliek is.

FS: Vidéken is fellép-e az együttes?

KI: A MÁV országos cég - ezt jó lenne kihasználni. Szeretnék minél több helyre elmenni az országon belül, hosszútávon ez akár a zenekarnak egy jellegzetessége is lehet.

FS: Az állandó munkák mellett mi fér még bele Kollár Imre életébe?

KI: Egy karmester élete vendégszerepléseket is jelent. Ez mindenkinek jó: együttesnek, karmesternek egyaránt. A MÁV Zenekarhoz is szeretnék sok jó vendégkarmestert hívni.

FS: Az 1989-es karmesterversenykor úgy tűnt, van egy fiatal generáció. Most is így látszik?

KI: Igen, nagyon is. A kezdetekben ez sok nehézséget okozott. 25 évesen kerültem zeneigazgatóként Debrecenbe, ami szinte nonszensz. Fölöttünk volt egyfajta lyuk, generációs űr. Aztán jöttünk mi - ami az utánunk jövő generáció helyzetét nehezíti meg: most ugyanis nincs elég hely a zenei szakmában. Amiben nehezebb volt az indulásunk, abban tehát könnyebb is. Még mindig fiatalon ott vagyunk az országban mindenhol. És maradunk is még jó darabig.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

Ifjúsági nagydíjat nyert Tallinnban Szakonyi Noémi Veronika filmje

A nyílt örökbefogadás témáját dolgozza fel a Hat hét című film, amely a tallinni zsűri indoklása szerint sikeresen megtalálta a fiatalság hangját, a rendező munkája pedig elképesztően empatikus. További két magyar alkotást is méltattak a rangos Észak-Európai seregszemlén.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Online formában újjászületett a Muzsika című lap

Újraindult a Muzsika komolyzenei kiadvány. Az online kiadvány ügyvezetője, megbízott főszerkesztője, Bonecz Ervin úgy fogalmaz, céljuk, hogy a megújult Muzsika – a hagyományok megőrzése mellett – merészen és inspirálóan mutassa meg a jelen zenei élet innovatív folyamatait.
Klasszikus hír

Magyar szövegre és énekesre komponált Thomas Adès

A világhírű brit komponista Weöres Sándor, József Attila, Radnóti Miklós és Orbán Ottó verseire komponálta Növények című alkotását, melyet Károlyi Katalin mezzoszoprán mutatott be a Prussia Cove-i Nemzetközi Zenei Szeminárium ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett koncerten.
Klasszikus ajánló

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.