Klasszikus

Zenei áldozat

2012.10.25. 07:04
Ajánlom
Liszt Ferenc születésnapján Bogányi Gergely három koncerttel ajándékozta meg a közönséget. Délután fél négytől, kora este hattól és végül este nyolckor Bach és Liszt műveiből játszott szubjektív válogatást.

Az Egy nap Bogányi Gergellyel című koncertfolyam valóban ajándék volt, egyfajta felajánlás és "áldozat", melyet célszerű ekként is értelmezni. A művek különösebb koncepció nélkül - értsd: valamiféle kierőszakolt struktúra látszatát kerülve - követték egymást, Bogányi meg sem próbálta a "megkomponált koncert" látszatát kelteni. Megszólaltatott egy-egy sorozatot Bach Kis prelúdiumaiból valamint a Két- és Háromszólamú invenciókból. Ő maga azt nyilatkozta, hogy a véletlenre bízza a válogatást, "ahol kinyílik a kotta, onnan kezdem el játszani a darabokat". Gyakran tűnt úgy a koncerten, hogy ez valóban így van. Egyrészt nem emlékszem arra, hogy Bogányi szólóestjein valaha is kottából játszott volna, ezen kis darabokkal most ez történt. Egyszer-egyszer, felfrissítendő az emlékezetet, hosszan nézte a kottatartóra kitett példányt, azután játszani kezdett. Majd lapozott és jött a következő darab. Persze nem úgy, ahogy a kiadványokban szerepel, az a-moll kétszólamú invenció után például nem a B-dúr jött; de olyan is volt, hogy az E-dúr után az e-moll következett...  Mintha egy koncertre "preparált" füzetből játszott volna - azaz mégiscsak lehetett valamiféle válogatási koncepció. Érdekes volt, hogy a középső koncerten miként végződött ez a Bach "mini-ciklus". Bogányi eljátszotta a g-moll háromszólamú invenciót, majd lapozott, néhány másodpercig nézte a kottát, végül felállt és meghajolt: úgy tett, mintha az utolsó pillanatban gondolta volna meg magát. Más kérdés, hogy a g-moll invenció után a g-moll fantázia Liszt-féle átirata következett, a zenei logika szempontjából tehát nagyon is érthető volt, hogy miért itt ért véget a válogatás. 

Feltűnt, hogy Bogányi inkább a moll hangnemű darabokból játszott, a tempókat - különösen az első részben - úgy választotta meg, hogy ne alakuljanak ki nagyobb kontrasztok, és a manapság divatos karakteres előadásmódtól is tartózkodott. Kizárólag a hangokra figyelt - de ez sajnos néha kevésnek bizonyult. Dinamikailag gyakran kiegyenlítetlenül játszott, meg-megszakadtak a dallamívek, a polifon szerkezet kissé töredezetté vált. Érdekes, hogy az első két koncert Liszt-darabjaiban is gyakran adós maradt a zenei szerkezet belső rajzolatainak megvilágításával. Mondhatnánk, hogy Bogányi ezen az estén elsősorban daloltatta hangszerét, de akkor miért nem derült ki a 123. Petrarca-szonettről a bel canto ihletettség? 

A valóban nagy zenei pillanatokat a Bach-átiratoknak köszönhettük. Az A-dúr prelúdium és fúga, valamint a Dór toccata és fúga Bogányi átiratában csendült fel. Teljesen világos volt az átírást és az aktuális interpretációt is meghatározó regisztrációs elképzelés. És - paradox módon - Bogányi épp az orgonaművek révén talált vissza a zongorához, sokkal felszabadultabban játszott, az előadás a színek tekintetében valósággal kivirágozott, a dinamikai szintek architektonikus felépítettségével pedig roppant hangkatedrálisok nyúltak az égbe. Bennem fel sem merült, hogy e műveket milyen jó volna meghallgatni a Müpa orgonáján. 

Úgy tűnt, hogy a műsor Liszt-programja is koncert napjáig formálódott, a tervezett Dante-szonáta helyett például a h-moll szonáta hangzott el, a Scherzo és induló helyett az E-dúr legenda. Bogányi az utóbbit (Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár) lélegzetelállító vízióként jelenítette meg. A már említett Petrarca-szonett előadásából viszont hiányzott az egységes idea, sőt kifejezetten szétforgácsoltnak hatott. A Velence és Nápoly ciklus (Gondilera, Canzone, Tarantella) bravúrelemei jól érvényesültek, a Tarantella utolsó hangja egy kirobbanó "bravó kiáltással" forrt egybe. Az első koncert végén játszott Chopin-ráadás (Forradalmi etűd) már a szellemi kiengedés jegyeit viselte magán, de az aggodalmat (Bogányi ezen a napon fáradékonyabb?) a második koncert fényesen megcáfolta. 

Bach: Dór toccata és fúga, BWV 538, km.: Bogányi Gergely

A szünet nélkül játszott folytatás kimagasló száma a Dór toccata és fúga, valamint a Költői és vallásos harmóniák Ave Maria tétele volt. A gazdagon megrakott áldozati asztal legszebb és legőszintébb felajánlásai voltak.

Fájó szívvel ugyan, de az est harmadik koncertjét már nem vártam meg. A csúcs előtt (Esz-dúr prelúdium és fúga Bogányi négykezes átiratában, Weinen, Klagen változatok és a h-moll szonáta) kiszálltam. Kedves fórumozók, kiegészítenék ezt a beszámolót?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.