Vajon hová tűnik a hang, amikor már nem halljuk? Mihez kezdett John Cage az európai operákkal? Mit tud a világ egyik legjobbjaként számon tartott kórus? Mit hagyott ránk örökül a Saul fia zeneszerzője? Megkerestük nektek azokat a kihagyhatatlan programokat a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál idei programjából, amelyek válaszul szolgálhatnak a fenti kérdésekre, és amiket bátran ajánlunk azoknak is, akik még csak most ismerkednek a kortárs zenével!
A Gramophone nevű brit szaklap a számos nemzetközi díjjal is elismert RIAS Kammerchort a világ tíz legjobb énekkara közé sorolta, többek között produkcióik lebilincselő ereje miatt. Repertoárjukon a régizene mellett jól megférnek a kortárs kompozíciók, a nyitottság tehát lételemük, így nem riadnak vissza attól, hogy Monteverdi vagy Bach művei mellett a 20. század olyan legendás és megkerülhetetlen komponistáinak darabjait is megszólaltassák, mint például John Cage. Október 20-án az Amadinda Ütőegyüttessel közös koncertjüket James Wood vezényli majd, aki egyébként zeneszerzőként is aktív: Khamush című műve is elhangzik a különleges esten. Azoknak pedig, akik többet szeretnének tudni a műsorban elhangzó művekről, 18.30-tól Előhang címmel beszélgetést is tartunk, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő darabokkal ismerkedhetnek meg közelebből.
Hogy kerül egymás mellé egy hegedűverseny, egy „trash-thriller” opera és egy mise? Nos, a Hollerung Gábor kezdeményezésére életre hívott Kortárs romantikusok sorozat következő koncertjén olyan kurrens szerzők művei hangzanak el, akik szívesen nyúlnak vissza a 19. század szellemiségéhez, esztétikájához és zenei hagyományaihoz. Kompozícióikon keresztül egy olyan színes világ tárul fel előttünk, amelyben az érzelmek kifejezése nem ciki, a harmóniák használata magától értetődő, így a muzsika nemcsak könnyen befogadható, de gyönyörködtet is. Orbán György Hegedűversenyét a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertmestere, Gazda Bence előadásában hallhatjuk, Kutrik Bence egy különleges hangulatú, rendkívüli operával mutatkozik be, majd az estet Gyöngyösi Levente személyes hangvételű, 19. századi előképeket idéző miséje zárja.
Október 6-án lesz 600 napja, hogy nincs velünk Melis László zeneszerző, muzsikus, a budapesti művészeti élet és éjszaka ikonikus alakja. Elképesztően sokoldalú művész volt, így vagy úgy, de mindannyian találkoztunk már az alkotásaival, hiszen megszámlálhatatlanul sok film- és színházi zenét szerzett. Az ő nevéhez fűződik többek között az Oscar-díjas Saul fia zenéje is, de gazdag életművében kamara- és szólódarabok, valamint dalok is szép számmal akadnak. Utolsó alkotásainak egyike, az És a halottak újra énekelnek a 2017-es CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon volt hallható. Az emlékére rendezett hangversenyen műveinek egykori ősbemutatóin is közreműködő barátai és kollégái lépnek színpadra, az izgalmas műsorban pedig többek között Hölderlin- és Petri-versekre írt kórusművek, a Forgách Andrással közösen jegyzett Kleist meghal című kamaraopera részletei és a Hajnóczy Péter emléke előtt tisztelgő Szertartás is felcsendül.
Tíz ország huszonnégy elkötelezett művésze: ez a Klangforum Wien, a modern zene egyik meghatározó formációja. A több mint három évtizede működő kollektíva nem pusztán egy világviszonylatban is ismert és elismert kamarazenekar, hanem a világ jobbítására törekvő szellemi műhely is, amely minden évben újabb és újabb alkotó- és muzsikustársakkal cserél eszmét és tapasztalatot, és hoz létre úttörő produkciókat több kontinensen. Az elmúlt néhány évben az együttes komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a speciális technikákat és a zenei kifejezés formáit átadják a hangszeres szakemberek és zeneszerzők új generációjának. A CAFe Budapesten hallható koncertjükön négy fiatal komponista – köztük két magyar tehetség, Bella Máté és Tornyai Péter – művei mellett Enno Poppe és Salvatore Sciarrino darabjait hallhatja tőlük a közönség.
Az emberi érzések és az előadó-művészi jelenlét irányzatoktól független, kategóriák felett álló jelenségek, nem csoda hát, hogy az Emberi hang 2.1 és 2.2 című koncerten ugyan más és más stílushoz tartozó, de minőségükben megkérdőjelezhetetlen alkotások kerülnek terítékre. Az első hangversenyen Faragó Béla irodalmi ihletésű, József Attila és Franz Kafka művei által inspirált dalai mellett Luciano Berio olasz, angol, francia, örmény és azeri népdalokra írt, mára a 20. század klasszikusai között számon tartott darabját hallhatják az érdeklődők. A második koncerten pedig még ennél is messzebbre megyünk, az érdekfeszítőnek ígérkező estre ugyanis John Cage legendás, kísérletező performanszával készülünk: a két énekes, Károlyi Katalin és Horti Lilla választ 5-5 operaáriát a műfaj alaprepertoárjából, mindeközben a zongorista különböző operaátiratokat játszik. És hogy ebből pontosan mi sül ki, azt mi is csak ott fogjuk megtudni a helyszínen!
Bensőséges színházi performansz vagy koncerttel egybekötött házibuli? Is-is, és még ezeknél is több! Dimitri de Perrot svájci zenész-rendező MYOUSIC című előadására megérkezve egy – képzőművészeti ihletettségű, ennélfogva igen látványos – hanginstalláció közepén találjuk magunkat, ahol a zörejek, zajok, neszek ölelésében mi is a történet részeivé, szereplőivé válhatunk. A hang narratív erejét kutató produkcióban az ütőhangszerek mágusa, Julian Sartorius jazzdobos lesz a kalauzunk és „játszótársunk”, aki egyebek mellett arról is ismert, hogy hangszereit nem ritkán maga készíti hétköznapi, hangkeltésre (is) alkalmas tárgyakból. Az eddigiek alapján sejthető, hogy a produkció kapcsán száraz stílusmeghatározással nehézkesen szolgálhatunk, de mondjuk úgy, hogy páratlan összművészeti élményre számíthattok, ha eljöttök!
Fejléckép: RIAS Kammerchor (fotó: Matthias Heyde / CAFe Budapest)