A BMC-ben megrendezett eseményen részt vett az egyesület elnöke, Várdai István Liszt-díjas csellóművész, Baráti Kristóf Kossuth és Liszt -díjas hegedűművész, Szűcs Máté brácsaművész, Fejérvári Zoltán Junior Príma díjas zongoraművész és Hornyák Balázs fuvolaművész, a tehetségtámogató program projekt menedzsere.
Mi a célja és küldetése a KAE Tehetségtámogató Programjának?
Várdai István: A Kamara Akadémia Egyesületet művész barátaimmal és kollégáimmal azért hoztuk létre, hogy hosszú távú tehetséggondozást kínáljunk a pálya iránt elkötelezett fiataloknak. Iskolán kívüli fejlesztéseket, mesterkurzusokat szervezünk annak érdekében, hogy a mentorált fiataloknak lehetőséget biztosítsunk a tehetségük kibontakoztatására.
Hornyák Balázs: A hangszeres zenei készségek fejlesztése mellett a program lehetőséget biztosít arra, hogy nemzetközi környezetben is kipróbálják magukat a fiatalok, mellyel látókörük szélesedhet, megismerkedhetnek nemzetközi gyakorlatokkal és életre szóló élményekre tehetnek szert. Emellett olyan kapcsolatokat alakíthatnak ki, amely megalapozhatja a későbbi művészi pályafutásukat.
Mi a célcsoport? Kiket segít a Kamara Akadémia Egyesület?
VI: Elsősorban 14 év feletti, olyan felső középiskolásokat, egyetemistákat és friss diplomásokat céloz meg a program, akik a professzionális zenész pálya iránt elkötelezettek, hazai és nemzetközi viszonylatban jelentős eredményekkel rendelkeznek és a meghallgatásokon kiemelkedő színvonalú hangszeres produkciót nyújtanak. Legfiatalabb mentoráltunk tizenöt éves, legidősebb huszonöt esztendős.
Az említett célok megvalósítása érdekében természetesen szükség van intézményi együttműködésekre is. Kikkel működnek együtt a tehetséges fiatalok segítése érdekében?
VI: Az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválon felléptem, és sok követendő példát láttam arra a világban, hogy gyakorló művészek kamarazenéléssel és mentorálással hogyan segítik leendő kollégáikat a kurzusokon, fesztiválokon. Ezen kívül olyan tehetséggondozó programokat és jó gyakorlatokat ismertem meg, amelyek véleményem szerint a közoktatás képzését kiegészítve eredményesen átültethetők a hazai gyakorlatba. Az elmúlt hónapok előkészítő időszakában számos intézménnyel felvettük a kapcsolatot és mára már gyakorlati együttműködések is születtek.
HB: Az egyesület elsősorban hasonló profilú, zenei tehetségtámogatást végző intézményekkel épít ki szoros kapcsolatot. Ezen kívül a fiatalok segítésének érdekében a zenei szektor csaknem összes szereplőjével nyitott az együttműködésre.
Az intézményi együttműködéseknek köszönhetően a fiatal muzsikusoknak alkalmat teremtünk, hogy bemutatkozzanak.
Olyan kihívásokat kínálunk, amelyek számos pozitív hozadéka lehet egy fiatal művész életében. Legutóbb, decemberben Magyar Valentin zongoristát delegáltuk Szerbiába, ahol nagy sikerű Liszt műsort játszott egy Belgrád melletti fesztiválon.
Mi a kapcsolat a mentorált fiatalok között? Kiket választottak ki az idei évben a BMC-ben tartott meghallgatáson?
VI: Az első meghallgatásra azokat a fiatal művészeket hívtuk meg, akiknek a munkáját már alkalmunk volt megismerni kurzusokon, tehetségkutatókon és zenei versenyeken. Zongoristák, csellisták, hegedűsök és brácsások vettek részt a meghallgatáson. Ezek a fiatal művészek terveink szerint kiválóan tudnak majd együttműködni különböző kamarazenei formációkban, megtalálják a fejlődésükhöz szükséges aktivitásokat az általunk kínált lehetőségek közül és alkalmasak arra, hogy szólóban is kiemelkedő produkciókat hozzanak létre.
HB: A meghallgatáson hét fiatal került be a most induló programba: a zongoristák közül Balogh Ádám, Fekete Tamás, és Magyar Valentin; Hartmann Domonkos, Károly Barna, Simic Aleksander csellisták és Stark János Mátyás hegedűs. Sokak neve már ismerős a zenekedvelő közönség körében. Bízunk benne, hogy tudásukat gyarapítva, sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodnak majd a kétéves programban.
Milyen elemei vannak a tehetségtámogató programnak?
HB: A zenei tehetséget nagyon sok környezeti hatás befolyásolja a tanulási folyamat során. A család, a kortárs kapcsolatok minősége, a megfelelő mentor megtalálása és természetesen az iskola kulcsfontosságú. Nem ugyanazok az igényei az eltérő korú és különböző hangszeres zenészeknek. Nem alternatív iskola vagyunk, hanem a tehetséges diákok és fiatal művészek számára egy olyan program, amely kiegészítésül szolgál a tanulmányaikhoz, és a fejlesztésük saját egyéni igényeikhez igazodik.
VI: Vannak olyan diákok, akik fellépési lehetőségeket keresnek, mások hangszeres készségeik fejlesztését tartják kulcsfontosságúnak.
De az említetteken kívül szeretnénk olyan területekkel is foglalkozni, mint a zenei munkaképesség gondozás, gyakorlási technikák fejlesztése vagy stressz kezelés, amelyeket sok esetben elhanyagolnak a muzsikusok, pedig ezek a hosszútávú siker fontos tényezői közé sorolhatók.
Végül, de nem utolsó sorban mentorai szeretnénk lenni a fiatal muzsikusoknak, akiknek hosszú távon jelen vagyunk az életükben és a megfelelő helyen és időben lehetőségeinkhez mérten segítjük őket.
A fejlécképen: Hornyák Balázs, Szűcs Máté, Baráti Kristóf, Várdai István és Fejérvári Zoltán.