Klasszikus

Zenei telítődés

2013.12.04. 12:24
Ajánlom
Kortárs művek a klasszikusok tükrében. Vajda Gergely, Eötvös Péter - Telemann tükrében. Budapesti Vonósok a Müpa Üvegtermében. A 30. nap az év novemberében. KRITIKA

Üvegterem. Üveg. Hideg, üres, süket: üveg. Nincs belakva. Nincs zene. Nincs hangulat. Hegedűsök színpadra. Többi zenész oldalra. Vajda Gergely - taps. Telemann: Gulliver-szvit. Eredetileg két hegedűre. Itt két szólam, de több hegedű. Néhol pontatlanság: belépések, ritmusok. A hangoknak nincs melegsége. Kóvályognak a térben. Erőltetett. Semmilyen. Pedig szép. Mégis unalmas. Egyik tétel a másik után. Nem élvezik. Nem élvezem. Üvegterem: zenei telítettség néhány százalék.

Földes Imre mikrofont ragad. Hiányzik ez? Beszél. Igen, hiányzik. Melegszik a terem. Oldódik a hangulat. Minden kivilágosodik. Kezd feléledni a koncert-feeling. Szórakoztató. Földes a karmester-zeneszerző Vajda Gergellyel beszélget. Az imént hallott darabról: címadásról, keletkezésről, programról. Átköt Vajda Gulliver-szvitjére. Vonósokra és csőharangra írta. Ez nem az a Gulliver. Nem Swift: ez Karinthy. Gulliver és robotok. Ennek is van programja. Csőharang = robotvilág: érdekes. Nem is szól zene, a terem zenei telítettsége mégis 34 százalék körül jár.

A beszélgetés alatt Holló Aurél ütőművész felkészült. Beállította a csőharangot és elhelyezkedett. Az eleddig oldalt ücsörésző zenészek is a helyükön. Elkezdődik a darab. Szép zene: követhető és szerethető. Az együttes immár jóval összeszedettebb. Nincs vizsgahangulat, nincs intonációs hibáktól való rettegés. Profi zenekar, az van. A csőharang hangjait Holló nem fojtja el: hosszan zúgnak. Ez a szerző koncepciója. Szokatlan, de egyáltalán nem visszataszító. Atmoszférát teremt. Négytételes mű. Valamennyi tétel egy-egy zenei ötletet bont ki. Olykor kicsit hosszú: talán nincs ennyi az adott ötletben. Egyre borongósabb, egyre modernebb, egyre kaotikusabb a muzsika. Mégsem zavaró. Megkaptuk előre a történetet, értjük a darabot, indokolt a zenei csúnyulás... Nagyon sokat segít, hogy előtte a szerző bemutatta saját művét. Nem csak közvetlenebb, közönségnek szólóbb lett, hanem befogadhatóbb, megérthetőbb is. Ez volna a lényeg! Elmagyarázni, miért olyan a mai zene, amilyen. Ez a zeneszerző, ez a szervezők és ez a befogadók érdeke egyaránt. A szerző szeretné előadatni darabját, a szervező eladni jegyeit, a közönség pedig jó zenét hallgatni. Három perc előzetes beszélgetés lám, eredményre vezethet. Olyannyira, hogy a zenei telítettség tovább emelkedett, immár a 60 százalékot nyaldossa.

Következik a „második kör": újra Telemann. Ezúttal a D-dúr kürtverseny szólal meg. A színpadon Zempléni Szabolcs kürtművész. Semmi natúrkürt, bár igaz, a zenekar sem historikus hangszereken játszik. Barokk mintának megfelelően, a tételek rövidek, frappánsak, ötletesek és szórakoztatóak. Előítéletes és szkeptikus vagyok: nem bízom a kürtzene szépségében... Kellemesen csalódom, Zempléni csodálatos hangokat varázsol ki hangszeréből. Gyönyörű pianók, virtuóz díszítések, bársonyos hangszín. A terem falai közt egy csomó meseszép melódia kavarog, melegséggel és jókedvvel töltve meg az eleinte fagyos és barátságtalan légkört. A helyszín elképzelhetetlen koncerttérből egy szűk óra alatt kellemes élményt nyújtó hangversenyteremmé változott. Zenei telítettség 88 százalék.

Kétkedve fogadtam a döntést: barokk helyett 21. századi kompozíció zárja a műsort. A 18. századi concerto - könnyed hangvételével - mindig ideális záródarab. Féltem, a gondosan felépített 88 százalékunk visszaeshet. Nem a mű minőségétől tartottam, hanem a közönség lelkesedési-mutatójának megtorpanásától. Ismét jót tett Földes Imre beszélgetése, ezúttal Eötvös Péterrel. A komponista bepillantást nyújtott az alkotói folyamatba. Megjelent előttünk az 555 Domenico Scarlatti-szonátát három nap alatt végigzongorázó Eötvös, aki irigylésre méltó kitartással kutatta a megfelelő témá(ka)t Szerelemről és más démonokról című operájának tenor áriájához. Gabriel García Márquez novellájában Don Ygnacio visszaemlékszik hajdani feleségére (a főszereplő Sierva anyjára). Az asszony Domenico Scarlattitól tanult csembalózni. A férj áriájába több, a gyakorlások során hallott Scarlatti-motívum is beúszik. És hogy miért mesélte el mindezt Eötvös? A szerző némileg áthangszerelte az áriát, de ami a leglényegesebb: a kürtre ruházta a tenor szólamot. Ebben a formában a mű még soha nem csendült fel, így a koncertre egy ősbemutató helyezte fel a koronát. Nagy öröm volt felfedezni a Scarlatti-idézeteket, és belehelyezkedni a barokk-kortárs fúzió teremtette páratlan hangulatba. Kifejezetten szórakoztató-megkapó-gyönyörködtető produkciót hallottunk. A legnagyobb elismeréssel nyugtáztam: a zenei telítettség nem vesztett korábbi értékéből, sőt, tovább szárnyalt felfelé. Az Üvegterem csordultig telt zenével...

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Liszt Ferenc hangversenyzongorája is hallható lesz a doborjáni Liszt-fesztiválon

A helyreállított hangszer két koncerten is megszólal az október 16. és 26. között zajló doborjáni (Raiding) Liszt-fesztiválon.
Klasszikus videó

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Klasszikus videó

Lebombázott örmény templomban játszik ez a fiatal csellista

Puska helyett hangszert vett a kezébe Sevak Avanesyan, hogy a békét hirdesse a Kaukázus puskaporos hordójában.
Klasszikus ajánló

Ennyire bizarr tárgyakat még biztosan nem hallott!

Kondor Ádám darabjait mutatja be a Metrum Ensemble a BMC-ben. A cím – Bizarr tárgyak – egy pszichoanalitikus szakkifejezés.
Klasszikus ajánló

Interaktív hangszerkiállítást és konferenciát rendeznek Budapesten

Hangforrás címmel interaktív zenei és hangszertörténeti fesztivált, kiállítást és konferenciát rendeznek a budapesti Benczúr Házban november 13. és 15. között.